Управління промисловою безпекою та охороною праці
Спеціальність: Промислова безпека і охорона праці
Код дисципліни: 7.263.01.O.005
Кількість кредитів: 6.00
Кафедра: Цивільна безпека
Лектор: к.т.н., доцент Юрій Кіт
Семестр: 1 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: ЗК4 Здатність діяти соціально відповідально та свідомо.
ФК1 Здатність приймати ефективні рішення, керувати роботою колективу під час професійної діяльності.
ФК2 Здатність до превентивного і оперативного (аварійного) планування, управління заходами безпеки професійної діяльності.
ФК4 Здатність до застосування інноваційних підходів, сучасних методів, спрямованих на регулювання техногенної та виробничої безпеки.
Результати навчання: РН2 Ефективно управляти складними робочими процесами у сфері цивільної безпеки, у тому числі непередбачуваними та такими, що потребують нових стратегічних підходів, об’єктивно оцінювати результати діяльності персоналу та колективу.
РН 5 Розробляти та реалізувати ефективні заходи, спрямовані на регулювання та забезпечення цивільної безпеки.
РН 8 Здійснювати техніко-економічні розрахунки заходів у сфері професійної діяльності.
РН 11 Розв’язувати проблеми у нових або незнайомих ситуаціях за наявності неповної або обмеженої інформації, оцінювати ризики, здійснювати відповідні дослідження.
РН 13 Оцінити відповідність правових, організаційних, технічних заходів по забезпеченню техногенної безпеки та безпеки праці вимогам законодавства під час професійної діяльності.
РН 16 Приймати ефективні рішення у складних непередбачуваних умовах, визначати цілі та завдання, аналізувати і порівнювати альтернативи, оцінювати ресурси.
РН 17 Відшуковувати необхідну інформацію в спеціальній літературі, базах даних, інших джерелах інформації, аналізувати та об’єктивно оцінювати інформацію.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Прореквізити:
-
Кореквізити:
Промислова безпека технологічних процесів
Психолого-педагогічні основи професійної діяльності
Аудит безпеки праці та аналіз надзвичайних ситуацій
Управління ризиками безпеки професійної діяльності
Короткий зміст навчальної програми: Для формування у майбутніх магістрів здатності передбачати виробничі умови та небезпечні дії, що спричиняють нещасні випадки, гострі отруєння та професійні захворювання, мати здатність аналізувати виробничі ризики та запобігати виникненню надзвичайних ситуацій потрібне якісно нове наповнення дисципліни, а саме: наукові основи організації праці та промислової безпеки на сучасних підходах. Для майбутніх фахівців в галузі промислової безпеки, охорони праці та цивільного захисту неприпустиме вільне трактування законодавчих актів з цих питань і тому курс передбачає акцент на поглибленому вивченні стандартів, норм, та правил в галузі промислової безпеки та охорони праці.
Опис: Міжнародне законодавство з Охорони праці та промислової безпеки. Цілі міжнародного законодавства. Законодавство ЕС з охорони праці. Правові питання охорони праці в Україні. Нормативно-правові акти з промислової безпеки та охорони праці (ПБ та ОП).
Система управління охороною праці та промисловою безпекою в умовах євроінтеграційних процесів. Вимоги міжнародних стандартів до управління ПБ та ОП. Сучасні підходи до управління ПБ та ОП. Міжнародні стандарти OHSAS.
Система управління ПБ та ОП й ризиком на підприємстві (СУОПР). Порядок розробки СУОПР. Функції СУОПР. Управління ризиками. Методи оцінки ризику. Прогнозування та планування ПБ та ОП. Практична реалізація СУОПР.
Державне управління ПБ та ОП. Структура управління. Комплексне управління ПБ та ОП. Регіональна система управління. Облік показників управління ПБ та ОП. Організація та реалізація соціального страхування в Україні. Профілактика нещасних випадків, професійних захворювань та аварій.
Напрями удосконалення управління ПБ та ОП. Новітні системи навчання персоналу. Критерії оцінки умов праці. Аудит функціонування СУОПР. Комп’ютерне забезпечення СУОПР. Міжнародний досвід підвищення ефективності функціонування СУОПР.
Методи та критерії оцінювання: Поточний контроль (40%): виконання лабораторних робіт та індивідуальних практичних завдань.
Підсумковий контроль (60%): семестровий іспит - письмова компонента (50%) та усна компонента (10%).
Критерії оцінювання результатів навчання: Практичні та лабораторні заняття проводяться у складі навчальних груп. Для оцінювання знань студентів використовуються поточний та підсумковий контролі.
Поточний контроль:
Виконання виконання лабораторних робіт та індивідуальних практичних завдань, написання розрахунково-графічної чи контрольної роботи.
Підсумковий контроль:
Семестровий екзамен.
Формою семестрового контролю навчальної дисципліни «Управління промисловою безпекою та охороною праці» є семестровий екзамен. Відповідно, семестрова оцінка виставляється як сумарна оцінка результатів поточного контролю усіх видів обов’язкових робіт, передбачених робочою програмою навчальної дисципліни та написанням семестрового екзамену згідно вибраного білету, а саме:
max 50 балів за письмову компоненту згідно екзаменаційного білету. Структура білету включає ІІІ рівні складності. (І рівень складається із 8 тестових питань, кожне питання оцінюється у 2 бали, тести на достовірність твердження; ІІ рівень складається із 8 тестових питань, кожне з яких оцінюється у 3 бали, з вибором однієї правильної відповіді; ІІІ рівень складності складається із 2 описових питань, які оцінюються у 5 балів кожне, на які студент повинен дати грунтовну відповідь.
max 10 балів – усна компонента, згідно якої викладач спілкується із студентом та оцінює його знання.
max 25 балів за виконання практичних робіт (max 5 балів за роботу, з яких 4 бали - за правильність виконання індивідуального завдання, 1 бал за систематичність роботи та рівень знань, продемонстрований в усних відповідях);
max 15 балів за виконання розрахунково-графічної роботи (max 8 балів за правильність виконання розрахункової частини, max 6 балів за правильність виконання ілюстративного матеріалу та формулювання висновків, max 1 бал за дотримання вимог щодо оформлення та структури роботи).
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1. Гогіташвілі Г. Г., Карчевські Є.-Т., Лапін В. М. Управління охороною праці та ризиком за міжнародними стандартами: Навчальний посібник. – К.: Знання, 2007. – 367с.
2. Катренко Л.А., Кіт Ю.В., Пістун І.П. Охорона праці. Курс лекцій. Практикум: Навчальний посібник. – Суми: ВТД «Університетська книга», 2020. -540 с.
3. Охорона праці та промислова безпека /К. Н. Ткачук, Л. Д. Третякова, Д. В. Зеркалов, і.ін./ Монографія Київ ТОВ Основа 2014.-823с.
4. Охорона праці та цивільний захист: підручник./В.В. Зацарний, О.Г. Левченко, О.В. Землянська/ Київ. КПІ ім. Ігоря Сікорського, 2019. - 470с.
5. Occupational Health and Safety for Healthcare Workers / O.P. Yavorovskyi, M.I. Veremei, V.I. Zenkina et al. – 3rd edition – Київ, ВСВ «Медицина», 2018., р.120. ISBN: 978-617-505-672-1
6. Пістун, І. П. Охорона праці (психологія безпеки): навч. посіб. для студентів ВНЗ / І. П. Пістун, А. П. Березовецький, А. Ю. Трач; - Львів : Тріада плюс, 2010. - 476 с.
Інформаційні ресурси:
1. Нормативно-правова база з охорони праці http://dnaop.com/
2. Державна служба з питань праці http://dsp.gov.ua/
3. Державна служба України з надзвичайних ситуацій https://www.dsns.gov.ua/
4. Энциклопедия по охране и безопасности труда МОТ - http://base.safework.ru/iloenc.
5. Библиотека безопасного труда МОТ - http://base.safework.ru/safework.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).