Системний аналіз виробничого травматизму
Спеціальність: Промислова безпека і охорона праці
Код дисципліни: 7.263.01.E.020
Кількість кредитів: 6.00
Кафедра: Цивільна безпека
Лектор: к.т.н., доцент Яцюк Р.А.
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: фахові компетентності:
ФК4 Здатність до застосування інноваційних підходів, сучасних методів, спрямованих на регулювання техногенної та виробничої безпеки.
ФК7 Здатність організовувати та проводити моніторинг за визначеними об’єктами, явищами, процесами, аналізувати результати та розробляти науково?обґрунтовані рекомендації на підставі отриманих даних.
Фахові компетентності професійного спрямування (ФКПС)
ФКПС 2.2 – Здатність систематизувати чинники травматизму у сфері професійної діяльності, розробляти науково-обґрунтовані рекомендації щодо проведення заходів із запобігання впливу виробничих небезпек
Результати навчання: РН06. Визначати та аналізувати можливі загрози виникнення надзвичайних ситуацій, аварій, нещасного випадку на виробництві та оцінити можливі наслідки та ризики.
Результати навчання професійного спрямування
РНПС 2.2. Уміти проводити аналіз і систематизувати чинники виникнення виробничого травматизму, розробляти науково-обґрунтовані рекомендації щодо проведення заходів із запобігання впливу виробничих небезпек.
комунікація:
КОМ1. Зрозуміле і недвозначне донесення власних знань, висновків та аргументації до фахівців і нефахівців, зокрема, до осіб, які навчаються.
КОМ2. Спілкуватися іноземною мовою усно і письмово в науковій, виробничій та соціально-суспільній сферах діяльності.
автономія і відповідальність:
АіВ1. Управління робочими або навчальними процесами, які є складними непередбачуваними та потребують нових стратегічних підходів.
АіВ2. Відповідальність за внесок до професійних знань та практики та/або оцінювання результатів діяльності команд та колективів.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Пререквізити: Промислова безпека технологічних процесів
Аудит безпеки праці та аналіз надзвичайних ситуацій
Управління ризиками безпеки професійної діяльності
Короткий зміст навчальної програми: Навчальна дисципліна «Системний аналіз виробничого травматизму » об’єднує систему знань і навиків застосування методів системного аналізу при вивченні виробничого травматизму на об’єктах господарювання. Виклад дисципліни включає питання професійної безпеки з огляду найпоширеніших причин виробничого травматизму у різних галузях промисловості, які характерні для сьогодення. Дисципліна покликана сформувати у майбутніх фахівців знання, навики і вміння щодо аналізу процесів функціонування систем безпеки праці в промисловості, обов’язкові вимоги до застосування засобів захисту для запобігання та зменшення рівня травматизму згідно з чинними законодавчими та іншими нормативно-правовими актами. Вивченню підлягають методи отримання інформації від експертів, що широко використовуються в практиці системного аналізу виробничого траматизму.
Опис: Історія розвитку системних уявлень. Основні напрямки системних досліджень. Передумови та необхідність виникнення системного підходу до вивчення виробничого травматизму.. Предмет системного аналізу виробничого травматизму. . Основні поняття системного аналізу виробничого травматизму. Принципи системного підходу до аналізу виробничого травматизму. Поняття системи , навколишнього середовища, мети. Декомпозиція, поняття елементу, функції, структури.
Стан виробничого травматизму в Україні. Основні терміни та визначення. Причини виробничого травматизму. Основні заходи щодо запобігання травмам та професійним захворюванням. Методи аналізу виробничого травматизму. Процедура проведення розслідування нещасних випадків та/або гострих професійних захворювань. Основні принципи та завдання страхування від нещасного випадку. Психологічна надійність людини з огляду безпеки. Гігієнічна класифікація праці за показниками шкідливості та небезпечності факторів виробничого середовища, важкості та напруженості трудового процесу. Шкідливі та небезпечні чинники при роботі з комп’ютерною технікою. Виробничий травматизм та шляхи зменшення при обробці металу. Причини травматизму в цехах хіміко-термічної обробки. Виробничий травматизм та шляхи зменшення в будівництві. Травматизм при експлуатації балонів та посудин під тиском.
Методи та критерії оцінювання: Поточний контроль:
Виконання індивідуальних практичних завдань (30%);.
Виконання розрахунково графічної роботи (10%)
Підсумковий контроль: (60%): письмова екзаменаційна робота.
Критерії оцінювання результатів навчання: Семестрова оцінка виставляється як сумарна за результатами поточного контролю усіх видів обов’язкових робіт, передбачених робочою програмою та екзаменаційної роботи, а саме:
* max 30 балів за виконання практичних робіт (max 4 балів за роботу, з яких 3 бали за правильність виконання індивідуального завдання, 1 бали за систематичність роботи та рівень знань, продемонстрований в усних відповідях);
*max 10 балів за виконання розрахунково-графічної роботи (max 9 балів за правильність виконання розрахункової частини, max 10 балів за правильність виконання ілюстративного матеріалу та формулювання висновків, max 1 бал за дотримання вимог щодо оформлення та структури роботи).
* max 60 балів за екзаменаційну письмову роботу
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Ступницька Н.В. Конспект лекцій з дисципліни "Системний аналіз виробничого травматизму"
2. Катренко А.В. Системний аналіз об’єктів та процесів комп’ютеризації: навчальний посібник.-Львів; «Новий світ-2000»-2003.-424с.
3. Методичні вказівки до виконання практичних робіт курсу.
4. Закон України «Про загальнообов’язкове державне соціальне страхування.» за № 2443-VIIІ від 22.05.2018
5. Закон України "Про страхові тарифи на загальнообов’язкове державне соціальне страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності" 22 лютого 2001 року № 9 2272-111
6. Положення про порядок розслідування та ведення обліку нещасних випадків, професійних захворювань і аварій на виробництві від 25серпня 2004р. №1112.
7. Д. І. Угрин, О. В. Галочкін, О. М. Яцько Системний аналіз. Навчальний посібник. – Чернівці: Чернівецький національний університет ім. Ю. Федьковича, 2022. – 242 с.
8. Сорока К.О. Основи теорії систем і системного аналізу: Навч. посібник /К.О. Сорока. – ХНАМГ:, 2004. – 291 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).
Системний аналіз виробничого травматизму (курсова робота)
Спеціальність: Промислова безпека і охорона праці
Код дисципліни: 7.263.01.E.021
Кількість кредитів: 2.00
Кафедра: Цивільна безпека
Лектор: к.т.н., доцент Яцюк Р.А.
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: фахові компетентності:
ФК4 Здатність до застосування інноваційних підходів, сучасних методів, спрямованих на регулювання техногенної та виробничої безпеки.
ФК7 Здатність організовувати та проводити моніторинг за визначеними об’єктами, явищами, процесами, аналізувати результати та розробляти науково?обґрунтовані рекомендації на підставі отриманих даних.
Фахові компетентності професійного спрямування (ФКПС)
ФКПС 2.2 – Здатність систематизувати чинники травматизму у сфері професійної діяльності, розробляти науково-обґрунтовані рекомендації щодо проведення заходів із запобігання впливу виробничих небезпек
Результати навчання: РН06. Визначати та аналізувати можливі загрози виникнення надзвичайних ситуацій, аварій, нещасного випадку на виробництві та оцінити можливі наслідки та ризики.
Результати навчання професійного спрямування
РНПС 2.2. Уміти проводити аналіз і систематизувати чинники виникнення виробничого травматизму, розробляти науково-обґрунтовані рекомендації щодо проведення заходів із запобігання впливу виробничих небезпек.
комунікація:
КОМ1. Зрозуміле і недвозначне донесення власних знань, висновків та аргументації до фахівців і нефахівців, зокрема, до осіб, які навчаються.
КОМ2. Спілкуватися іноземною мовою усно і письмово в науковій, виробничій та соціально-суспільній сферах діяльності.
автономія і відповідальність:
АіВ1. Управління робочими або навчальними процесами, які є складними непередбачуваними та потребують нових стратегічних підходів.
АіВ2. Відповідальність за внесок до професійних знань та практики та/або оцінювання результатів діяльності команд та колективів.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Пререквізити: Промислова безпека технологічних процесів
Аудит безпеки праці та аналіз надзвичайних ситуацій
Управління ризиками безпеки професійної діяльності
Короткий зміст навчальної програми: Навчальна дисципліна «Системний аналіз виробничого травматизму » об’єднує систему знань і навиків застосування методів системного аналізу при вивченні виробничого травматизму на об’єктах господарювання. Виклад дисципліни включає питання професійної безпеки з огляду найпоширеніших причин виробничого травматизму у різних галузях промисловості, які характерні для сьогодення. Дисципліна покликана сформувати у майбутніх фахівців знання, навики і вміння щодо аналізу процесів функціонування систем безпеки праці в промисловості, обов’язкові вимоги до застосування засобів захисту для запобігання та зменшення рівня травматизму згідно з чинними законодавчими та іншими нормативно-правовими актами. Вивченню підлягають методи отримання інформації від експертів, що широко використовуються в практиці системного аналізу виробничого траматизму.
Опис: Історія розвитку системних уявлень. Основні напрямки системних досліджень. Передумови та необхідність виникнення системного підходу до вивчення виробничого травматизму.. Предмет системного аналізу виробничого травматизму. . Основні поняття системного аналізу виробничого травматизму. Принципи системного підходу до аналізу виробничого травматизму. Поняття системи , навколишнього середовища, мети. Декомпозиція, поняття елементу, функції, структури.
Стан виробничого травматизму в Україні. Основні терміни та визначення. Причини виробничого травматизму. Основні заходи щодо запобігання травмам та професійним захворюванням. Методи аналізу виробничого травматизму. Процедура проведення розслідування нещасних випадків та/або гострих професійних захворювань. Основні принципи та завдання страхування від нещасного випадку. Психологічна надійність людини з огляду безпеки. Гігієнічна класифікація праці за показниками шкідливості та небезпечності факторів виробничого середовища, важкості та напруженості трудового процесу. Шкідливі та небезпечні чинники при роботі з комп’ютерною технікою. Виробничий травматизм та шляхи зменшення при обробці металу. Причини травматизму в цехах хіміко-термічної обробки. Виробничий травматизм та шляхи зменшення в будівництві. Травматизм при експлуатації балонів та посудин під тиском.
Методи та критерії оцінювання: виконання курсової роботи
Критерії оцінювання результатів навчання: max 100 балів за виконання курсової роботи (max80 балів за правильність і повноту висвітлення теми, max 10 балів за правильність виконання ілюстративного матеріалу та формулювання висновків, max 10 балів за дотримання вимог щодо оформлення та структури роботи).
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Ступницька Н.В. Конспект лекцій з дисципліни "Системний аналіз виробничого травматизму"
2. Катренко А.В. Системний аналіз об’єктів та процесів комп’ютеризації: навчальний посібник.-Львів; «Новий світ-2000»-2003.-424с.
3. Методичні вказівки до виконання практичних робіт курсу.
4. Д. І. Угрин, О. В. Галочкін, О. М. Яцько Системний аналіз. Навчальний посібник. – Чернівці: Чернівецький національний університет ім. Ю. Федьковича, 2022. – 242 с.
5. Сорока К.О. Основи теорії систем і системного аналізу: Навч. посібник /К.О. Сорока. – ХНАМГ:, 2004. – 291 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).