Управління ризиками безпеки професійної діяльності

Спеціальність: Промислова безпека і охорона праці
Код дисципліни: 7.263.01.O.006
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Цивільна безпека
Лектор: К.х.н., доцент Токарєва Марія Олександрівна
Семестр: 1 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Мета вивчення навчальної дисципліни - надання студентам теоретичних основ управління ризиками, основних принципів і методів оцінки ризиків, освоєння практичних навичок оцінки ризиків та прийняття рішень в умовах ризику і невизначеності.
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у здобувачів освіти компетентностей: загальні компетентності: ЗК4. Здатність діяти соціально відповідально та свідомо. фахові компетентності: ФК1. Здатність приймати ефективні рішення, керувати роботою колективу під час професійної діяльності. ФК2. Здатність до превентивного і оперативного (аварійного) планування, управління заходами безпеки професійної діяльності. ФК3. Здатність до проведення техніко-економічного аналізу, оцінювання ризиків, комплексного обґрунтування проектів, планів, рішень, їх реалізації у сфері цивільної безпеки. ФК4. Здатність до застосування інноваційних підходів, сучасних методів, спрямованих на регулювання техногенної та виробничої безпеки.
Результати навчання: У результаті вивчення навчальної дисципліни здобувач освіти повинен бути здатним продемонструвати такі результати навчання: PH 04. Розробляти і реалізовувати соціально-значущі проекти у сфері цивільної безпеки та дотичні до неї міждисциплінарні проекти з урахуванням соціальних, економічних, технічних та правових аспектів. PH 05. Розробляти та реалізовувати ефективні заходи, спрямовані на регулювання та забезпечення цивільної безпеки. PH 06. Визначати та аналізувати можливі загрози виникнення надзвичайних ситуацій, аварій, нещасного випадку на виробництві та оцінити можливі наслідки та ризики. PH 14. Здійснювати прогнозування, оцінку ризику під час професійної діяльності та можливості відповідних підрозділів щодо реагування на надзвичайні ситуації та події. PH 15. Аналізувати та оцінити стан забезпечення цивільного захисту, техногенної та виробничої безпеки об’єктів, будівель, споруд, інженерних мереж. PH 16. Приймати ефективні рішення у складних непередбачуваних умовах, визначати цілі та завдання, аналізувати і порівнювати альтернативи, оцінювати ресурси. PH 17. Відшуковувати необхідну інформацію в спеціальній літературі, базах даних, інших джерелах інформації, аналізувати та об’єктивно оцінювати інформацію. комунікація: КОМ 1. Зрозуміле і недвозначне донесення власних знань, висновків та аргументації до фахівців і нефахівців, зокрема, до осіб, які навчаються. КОМ 2. Спілкуватися іноземною мовою усно і письмово в науковій, виробничій та соціально-суспільній сферах діяльності. Автономія і відповідальність: АіВ1. Управління робочими або навчальними процесами, які є складними непередбачуваними та потребують нових стратегічних підходів. АіВ2. Відповідальність за внесок до професійних знань та практики та/або оцінювання результатів діяльності команд та колективів. АіВ3. Здатність продовжувати навчання з високим ступенем автономії. Лекційні та практичні заняття: інформаційно-рецептивний метод; репродуктивний метод; евристичний метод; пояснювально-ілюстративний метод; проблемно-пошукові методи. Самостійна робота: репродуктивний метод; дослідницький метод. Поточний та екзаменаційний контроль. Поточний контроль. Виконання індивідуальних практичних завдань, вибіркове усне опитування перед початком занять; фронтальна перевірка виконаних домашніх завдань тощо. Екзамен: письмове опитування у вигляді тестових завдань (І,ІІ рівні складності) та розширених відповідей на питання (ІІІ рівень складності) та усна компонента.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Прореквізити: Управління промисловою безпекою та охороною праці Промислова безпека технологічних процесів Експертиза проектів та технологій Кореквізити: Системний аналіз виробничого травматизму Іноземна мова професійного спрямування Науково-дослідна практика
Короткий зміст навчальної програми: У сучасному світі усі критерії безпеки повинні базуватися на точній, науково обґрунтованій теорії професійного ризику, що враховує усе складне різноманіття теоретичних і практичних аспектів забезпечення безпечної праці. Необхідність цього підтверджена документами Міжнародної організації праці, в яких зазначається, що в даний час для оцінки виробничого травматизму, професійних захворювань та захворювань, пов'язаних з роботою, застосовуються кілька різних за своєю суттю показників, які не створюють єдиної, цілісної картини про стан умов праці на виробництві. На поточному етапі розвитку промислових українських підприємств актуальним є об'єктивна оцінка здоров'я працівників з позицій професійного ризику. Дисципліна «Управління ризиками безпеки професійної діяльності» зобов’язана сформувати у майбутніх фахівців здатність розраховувати ймовірні показники ризику та розробляти рекомендації щодо його зниження. Програма дисципліни містить тематики теоретичних основ управління ризиками, основних принципів і методів оцінки ризиків, освоєння практичних навичок оцінки ризиків та прийняття рішень в умовах ризику і невизначеності.
Опис: Поняття та види ризиків. Фактори ризику. Теорія ризиків. Світова інформаційна база ризиків. Досвід зарубіжних країн у сфері управління професійними ризиками. Класифікація ризиків. Методика визначення ризиків. Категорії професійного ризику. Система оцінки професійних ризиків. Міжнародний стандарт ISO 31000:2009. Сфера застосування Міжнародного стандарту ISO / IEC 31010. Вимоги нормативно-правових документів до визначення ризиків та їхніх прийнятних рівнів. Процес оцінки ризику. Методи оцінки ризику. Аналіз аварійного ризику. План ліквідації аварійних ситуацій. Управління ризиком як елемент ризик-менеджменту. Технологія управління ризиком. Оцінка ефективності управління виробничими ризиками несприятливої події на виробництві. Ризик орієнтований підхід в сфері безпеки.
Методи та критерії оцінювання: Поточний контроль (40%): виконання індивідуальних практичних завдань. Підсумковий контроль (60%): семестровий іспит - письмова компонента (50%) та усна компонента (10%).
Критерії оцінювання результатів навчання: Практичні заняття проводяться у складі навчальних груп. Для оцінювання знань студентів використовуються поточний та підсумковий контролі. Поточний контроль: Виконання індивідуальних практичних занять, написання розрахунково-графічної чи контрольної роботи. Підсумковий контроль: Семестровий екзамен. Формою семестрового контролю навчальної дисципліни «Управління ризиками безпеки професійної діяльності» є семестровий екзамен. Відповідно, семестрова оцінка виставляється як сумарна оцінка результатів поточного контролю усіх видів обов’язкових робіт, передбачених робочою програмою навчальної дисципліни та написанням семестрового екзамену згідно вибраного білету, а саме: max 50 балів за письмову компоненту згідно екзаменаційного білету. Структура білету включає ІІІ рівні складності. (І рівень складається із 8 тестових питань, кожне питання оцінюється у 2 бали, тести на достовірність твердження; ІІ рівень складається із 8 тестових питань, кожне з яких оцінюється у 3 бали, з вибором однієї правильної відповіді; ІІІ рівень складності складається із 2 описових питань, які оцінюються у 5 балів кожне, на які студент повинен дати грунтовну відповідь. max 10 балів – усна компонента, згідно якої викладач спілкується із студентом та оцінює його знання. max 25 балів за виконання практичних робіт (max 5 балів за роботу, з яких 4 бали - за правильність виконання індивідуального завдання, 1 бал за систематичність роботи та рівень знань, продемонстрований в усних відповідях); max 15 балів за виконання розрахунково-графічної роботи (max 8 балів за правильність виконання розрахункової частини, max 6 балів за правильність виконання ілюстративного матеріалу та формулювання висновків, max 1 бал за дотримання вимог щодо оформлення та структури роботи).
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: Методичні вказівки до виконання практичних робіт: 1. Токарєва М.О., Васійчук В.О. Управління ризиками безпеки професійної діяльності: практикум – Львів: Видавництво Національного університету «Львівська політехніка», 2022. – 160 с. 2. Нагурський О.А., Васійчук В.О., Витрикуш Н.М., Параняк Н.М. Застосування ризик-орієнтовного підходу для побудови імовірнісних структурно-логічних моделей виникнення та розвитку надзвичайних ситуацій. Методичні вказівки до виконання розрахунково-графічної роботи з дисципліни «Основи охорони праці та безпека життєдіяльності» для студентів денної та заочної форм навчання усіх спеціальностей - Львів: Видавництво Національного університету «Львівська політехніка», 2017. – 20 с. Рекомендована література Базова 1. Ю.Г. Сукач, А.О. Рогуля, О.Ф. Бабаджанова, М.О. Токарєва. Цивільний захист: навчальний посібник – Львів: КП «Палітурник», 2022. – 306 с. 2. О. Г. Левченко, О. В. Землянська, Н. А. Праховнік, В. В. Зацарний. Безпека життєдіяльності та цивільний захист: підручник – Київ: Каравела, 2021. – 268 с. 3. В.В. Березуцький, М.І. Адаменко. Небезпечні виробничі ризики та надійність: навч. посібник – Харків: – ФОП Панов А. М., 2016. – 385 с. 4. Л. І. Григор’єва, Ю. А. Томілін, А. М. Огородник. Ризик у безпеці життєдіяльності: оцінка й управління: методичні рекомендації до самостійної роботи та виконання індивідуальних розрахункових робіт. – Миколаїв: Видавництво ЧДУ ім. Петра Могили, 2013. – 52 с. 5. Мохняк С.М., Дацько О.С., Козій О.І. і ін. Безпека життєдіяльності: навчальний посібник – Львів: Видавництво Національного університету „Львівська політехніка”, 2009. - 264с. 6. Гогіташвілі Г.Г. та ін. Управління охорони праці та ризиком за міжнародними стандартами. – К.: Знання, 2007. – 367 с. Допоміжна 1. Ризики у транспортних процесах : навч. посібник /І. О. Ткаченко ; Харків. нац. ун-т міськ. госп-ва ім. О. М. Бекетова. – Харків : ХНУМГ ім. О. М. Бекетова, 2017. – 114 с. 2.ISO 12100: Safety of machinery – General principles for design– Risk assessment and risk reduction // CEN, Bruxelles. – 2010. 3. Звягінцева Г. В. Обґрунтування методів оцінки та прогнозування ризику впливів шкідливих речовин при забруднені атмосфери промислових міст: автореф. дис… канд. техн. наук: 21.06.01 / Ганна Вікторівна Звягінцева. Донецький національний університет, 2006. – 31 с. 4. Водяник А. О. Методологічні основи врахування фактора ризику в профілактиці виробничого травматизму: автореф. дис… док. техн. наук : 05.26.01 / Анатолій Омелянович Водяник. К., Національний науко-дослідний інститут промислової безпеки та охорони здоров’я, 2008. – 36 с. Інформаційні ресурси. 1. Міністерство екології та природних ресурсів України http://www.menr.gov.ua/. 2. Рада національної безпеки і оборони України http://www.rainbow.gov.ua/. 3. Постійне представництво України при ООН http://www.uamission.org/. 4. Офіційний сайт Міністерства надзвичайних ситуацій України. http://www.mns.gov.ua. 5. Інформаційно-пошукова правова система «Нормативні акти України (НАУ)» https://ips.ligazakon.net/
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).