Методологія наукових досліджень

Спеціальність: Промислова безпека і охорона праці
Код дисципліни: 7.263.01.O.007
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Цивільна безпека
Лектор: Нагурський Олег Антонович, д.т.н., професор
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Навчальна дисципліна «методологія наукових досліджень» включається в навчальні плани як самостійна дисципліна професійної та практичної підготовки. Мета вивчення навчальної дисципліни «Методологія наукових досліджень» полягає в наданні студентам теоретичних знань і практичних навичок, необхідних для самостійного проведення наукових досліджень. Це включає розвиток наукового мислення, уміння формулювати проблеми, планувати і проводити дослідження, а також аналізувати і систематизувати отримані результати.
Завдання: Завдання вивчення дисципліни передбачає навчання майбутніх спеціалістів методам організації та практичним навичкам в проведенні наукового дослідження, виховати здатність до творчого пошуку, науково-дослідної роботи і впровадження її результатів у виробничий процес. Вивчення навчальної дисципліни передбачає набуття здобувачам вищої освіти наступних компетентностей: Інтегральна компетентність (ІНТ) - Здатність розв’язувати задачі дослідницького та/або інноваційного характеру у сфері цивільної безпеки. Загальні • ЗК1 Здатність до пошуку, оброблення та аналізу інформації із різних джерел. • ЗК3 Здатність приймати обґрунтовані рішення. Фахові • ФК5 Здатність до створення і реалізації інноваційних продуктів і заходів у сфері професійної діяльності. • ФК6 Здатність застосовувати сучасні інформаційні та комунікаційні технології, спеціалізоване програмне забезпечення у сфері професійної діяльності. • ФК7 Здатність організовувати та проводити моніторинг за визначеними об’єктами, явищами, процесами, аналізувати результати та розробляти науковообґрунтовані рекомендації на підставі отриманих даних.
Результати навчання: В результаті вивчення даної дисципліни здобувачі вищої освіти повинні набути такі програмні результати навчання: Результати навчання Методи навчання і викладання Методи оцінювання рівня досягнення результатів навчання РН01. Застосовувати спеціалізовані концептуальні знання, що включають сучасні наукові здобутки для розв’язання наукових і прикладних задач у сфері цивільної безпеки. Лекційні та практичні заняття: інформаційно-рецептивний метод; репродуктивний метод; метод проблемного викладу. Самостійна робота: репродуктивний метод; дослідницький метод. Поточний та екзаменаційний контроль. Методи оцінювання знань: фронтальна перевірка виконаних індивідуальних завдань, тестування у ВНС. РН04. Розробляти і реалізовувати соціально-значущі проекти у сфері цивільної безпеки та дотичні до неї міждисциплінарні проекти з урахуванням соціальних, економічних, технічних та правових аспектів. Лекційні та практичні заняття: інформаційно-рецептивний метод; репродуктивний метод; метод проблемного викладу. Самостійна робота: репродуктивний метод; дослідницький метод. Поточний та екзаменаційний контроль. Методи оцінювання знань: фронтальна перевірка виконаних індивідуальних завдань, тестування у ВНС. РН07. Використовувати сучасні інформаційні та комунікаційні технології, спеціалізовану програмне забезпечення під час розв’язування практичних та/або наукових задач. Лекційні та практичні заняття: інформаційно-рецептивний метод; репродуктивний метод; метод проблемного викладу. Самостійна робота: репродуктивний метод; дослідницький метод. Поточний та екзаменаційний контроль. Методи оцінювання знань: фронтальна перевірка виконаних індивідуальних завдань, тестування у ВНС. РН17. Відшуковувати необхідну інформацію в спеціальній літературі, базах даних, інших джерелах інформації, аналізувати та об’єктивно оцінювати інформацію. Лекційні та практичні заняття: інформаційно-рецептивний метод; репродуктивний метод; метод проблемного викладу. Самостійна робота: репродуктивний метод; дослідницький метод. Поточний та екзаменаційний контроль. Методи оцінювання знань: фронтальна перевірка виконаних індивідуальних завдань, тестування у ВНС. КОМ1. Зрозуміле і недвозначне донесення власних знань, висновків та аргументації до фахівців і нефахівців, зокрема, до осіб, які навчаються. Лекційні та практичні заняття: інформаційно-рецептивний метод; репродуктивний метод; метод проблемного викладу. Самостійна робота: репродуктивний метод; дослідницький метод. Поточний та екзаменаційний контроль. Методи оцінювання знань: фронтальна перевірка виконаних індивідуальних завдань, тестування у ВНС. КОМ2. Спілкуватися іноземною мовою усно і письмово в науковій, виробничій та соціально-суспільній сферах діяльності. Лекційні та практичні заняття: інформаційно-рецептивний метод; репродуктивний метод; метод проблемного викладу. Самостійна робота: репродуктивний метод; дослідницький метод. Поточний та екзаменаційний контроль. Методи оцінювання знань: фронтальна перевірка виконаних індивідуальних завдань, тестування у ВНС. АіВ2. Відповідальність за внесок до професійних знань та практики та/або оцінювання результатів діяльності команд та колективів. Лекційні та практичні заняття: інформаційно-рецептивний метод; репродуктивний метод; метод проблемного викладу. Самостійна робота: репродуктивний метод; дослідницький метод. Поточний та екзаменаційний контроль. Методи оцінювання знань: фронтальна перевірка виконаних індивідуальних завдань, тестування у ВНС.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Супутні навчальні дисципліни: 1. Метрологія, стандартизація і сертифікація з професійної безпеки і охорони праці
Короткий зміст навчальної програми: Вивчення питань методології наукових досліджень є невід’ємною складовою підготовки фахівця у галузі промислової безпеки і охорони праці та формування в нього загальних та фахових компетентностей. Навчальна дисципліна «Методологія наукових досліджень» призначена для ознайомлення студентів із сучасними підходами до організації та проведення наукових досліджень. Вона охоплює теоретичні аспекти наукової діяльності, зокрема основні етапи дослідницького процесу, вибір методів дослідження, планування експериментів, збір, обробку та інтерпретацію наукових даних. Курс спрямований на формування у студентів навичок критичного аналізу наукової літератури, постановки проблем і гіпотез, а також на опанування принципів і методів досліджень, що відповідають вимогам сучасної науки. Особлива увага приділяється етичним аспектам наукової діяльності та правилам академічної доброчесності. У результаті вивчення дисципліни студенти зможуть самостійно проводити наукові дослідження, готувати наукові публікації, курсові та дипломні роботи, а також представляти отримані результати на наукових конференціях.
Опис: Загальні відомості про науку. Основні визначення та поняття. Класифікація та основні етапи науково-дослідних робіт. Вибір напряму та теми наукового дослідження. Визначення об‘єкта, предмета і мети наукового дослідження. Послідовність та етапи виконання наукових досліджень. Вивчення та аналіз літературних джерел за темою досліджень Методи і техніка наукової роботи. Використання методів наукового пізнання. Експериментальні дослідження. Сутність експерименту, загальні вимоги до проведення експерименту. Класифікація експериментів. Планування та проведення експерименту. Сутність математичного планування експерименту. Загальні принципи побудови математичних моделей. Факторний експеримент. Повний факторний експеримент. Багатофакторний експеримент. Визначення коефіцієнтів полінома та складання рівняння регресії. Перевірка адекватності отриманого рівняння. Фізичні величини та їх вимірювання. Обробка результатів досліджень. Композиція наукової праці. Робота над статтями та доповідями
Методи та критерії оцінювання: Оцінювання знань здобувачів освіти з навчальної дисципліни здійснюється за 100-бальною шкалою на основі результатів поточного контролю. Поточний контроль (100%): усне опитування перед початком занять, фронтальне та індивідуальне опитування; захист індивідуальних завдань; виконання розрахунково-графічної роботи; підсумковий тестовий контроль. Робота в умовах дистанційного навчання Дистанційне навчання може передбачатися для окремих видів навчальної роботи, у зв’язку із карантинними заходами та впровадженням воєнного стану. Дистанційна робота на кафедрі цивільної безпеки проводиться на платформах MS Teams і Zoom. За умов дистанційної форми передбачається співбесіда зі студентами на лекційних та практичних заняттях. Письмові роботи надсилаються до ВНС або на електронну пошту викладача в домені @lpnu.ua.
Критерії оцінювання результатів навчання: Оцінювання навчальних досягнень здобувача освіти з навчальної дисципліни проводиться у відповідності до Положення «Про організацію та проведення поточного і семестрового контролю результатів навчання здобувачів вищої освіти» (Редакція 2), що затверджене Ректором Національного університету «Львівська політехніка» 10 липня 2024 р., за 100-бальною шкалою оцінювання: 100-88 балів – «відмінно» 87-71 балів – «добре» 70-50 балів – «задовільно» 49-00 балів – «незадовільно» За виконання усіх видів обов’язкових індивідуальних робіт (ОІР) виставляють максимальну кількість балів за такими критеріями: своєчасність виконання; самостійність виконання; правильність методики вирішення завдання та алгоритму її реалізації; достовірність результатів; відповідність одиниць вимірювання; аргументованість висновків; відповідність звіту встановленим вимогам. Порядок виставляння балів за ОІР у % від максимальної кількості балів виділених на певний вид ОІР: 0% – завдання не виконано або виявлено плагіат чи встановлено факт несамостійного виконання ОІР; 40% – завдання виконано частково та містить суттєві помилки методичного або розрахункового характеру; висновки не аргументовані і не конкретні, звіт підготовлено недбало; 60% – завдання виконано повністю і вчасно, проте містить суттєві помилки у розрахунках або методиці; висновки містять окремі недоліки, судження здобувача освіти не достатньо аргументовані; звіт підготовлено з незначним відхиленням від вимог; 80% – завдання виконано повністю і вчасно, проте містить окремі несуттєві недоліки (розмірності, висновки, оформлення тощо); 100% – завдання виконано правильно, вчасно і без зауважень Здобувач зобов’язаний дотримуватися встановленого графіку виконання ОІР. Здобувачу, який до початку семестрового контролю (СК) не всі ОІР навчальної дисципліни, передбачені індивідуальним навчальним планом, а 50 % та більше кожного виду з ОІР, дозволяється відпрацювати решту робіт у перший тиждень семестрового контролю, при цьому, результати оцінювання цих робіт враховуються викладачем у підсумковій поточній успішності з цієї дисципліни. Як виняток, з дозволу завідувача кафедри, такий здобувач може відпрацювати ці ОІР до дати складання іспиту без їхнього урахування в ПК. У разі відпрацювання всіх ОІР здобувач отримує допуск до екзаменаційного контролю або йому виставляється диференційований залік. Здобувач, який без поважних документально підтверджених підстав до початку СК не виконав більше 50 % ОІР з навчальної дисципліни (хоча б з одного їх виду), вважається не атестованим з поточного контролю (межа незадовільного навчання) і не допускається до відпрацювання решти ОІР та СК з цієї дисципліни. У разі виявлення плагіату чи встановлення факту несамостійного виконання ОІР, ці види робіт здобувачу не зараховують.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: Максимальна оцінка в балах Поточний контроль (ПК) 1. Фронтальна перевірка виконаних індивідуальних завдань - 20; 2. Тестування у ВНС - 20. Разом за ПК - 40 Екзаменаційний контроль: 1) письмова компонента - 50 2) усна компонента - 10 Загалом за дисципліну - 100
Рекомендована література: Навчально-методичне забезпечення 1.Методичні вказівки до практичних занять з курсу «Методологія наукових досліджень» для студентів спеціальності 263 «цивільна безпека» / Нагурський О.А., Васійчук В.О., Качан С.І., Корчак Б.О. НУ «Львівська політехніка», каф. Цивільної безпеки, 2020. – 17 с. Рекомендована література 1. Базова література 1. Кір’янов В.В. Основи наукових досліджень. – Рівне: НУВГП, 2008. – 286 с. 2. Документи. Звіти у сфері науки і техніки: ДСТУ 3008 95. – К.: Київ. друк. ФПУ, 1995. – 35 с. 3. Бібліографічний запис. Загальні вимоги та правила складання. ДСТУ ГОСТ 7.1:2006. – К.: Держспоживстандарт України, 2007.- 47 с. 4. Юринець В. Є. Методологія наукових досліджень : навч. посібник / В. Є. Юринець. – Львів : ЛНУ імені Івана Франка, 2011. – 178 с. 5. Важинський С.Е., Щербак Т І. В 12 Методика та організація наукових досліджень : Навч. посіб. / С. Е. Важинський, Т І. Щербак. – Суми: СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2016. – 260 с. 6. Чмиленко, Ф.О. Посібник до вивчення дисципліни «Методологія та організація наукових досліджень» [Текст] / Ф.О. Чмиленко, Л.П. Жук. – Д.: РВВ ДНУ, 2014. – 48 с. 7. Основи методології та організації наукових досліджень: Навч. посіб. для студентів, курсантів, аспірантів і ад’юнтів / за ред. А. Є. Конверського. — К.: Центр учбової літератури, 2010. — 352 с. Інформаційні ресурси 1.https://pgasa.dp.ua/wp-content/uploads/2017/10/3-1.pdf 2.https://vns.lpnu.ua/course/view.php?id=12104 3. ttps://isp.kiev.ua/images/Page_Image/Library/Methodology_ Zatserkovny_Tishayev_Demidov.pdf
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).