Technologies of Competitive Intelligence

Major: Social Communication and Information Activities
Code of subject: 6.029.04.O.064
Credits: 6.00
Department: Social Communication and Information Activities
Lecturer: Vovk Nataliia
Semester: 6 семестр
Mode of study: денна
Learning outcomes: • Summarize, analyze and synthesize information in activities related to its search, accumulation, storage and use • Search for information in various sources to solve professional problems • Evaluate the results of activities and defend the decisions made • Search for information in various sources to solve specialty problems • Work effectively both individually and as a team • Perform appropriate experimental research and apply research skills on professional topics • Ability to communicate, including oral, written and electronic communication in Ukrainian and one of the foreign languages (English, German, Italian, French, Spanish). • Ability to demonstrate an understanding of the basic principles of occupational safety and health and their application
Required prior and related subjects: • Technologies of Information Search (КР) • Organization and Support Startups
Summary of the subject: Competitive intelligence is a priority area of business development. Information and analytical work as a direction of competitive intelligence. Methods of creating competitive intelligence in the enterprise. Industrial espionage and competitive intelligence. Classification of sources for the competitive intelligence information database. The impact of information wars on business security and the mechanism of counteracting information weapons.
Assessment methods and criteria: • written reports on laboratory work, oral examination: (40%) • final control (control measure, exam): written and oral form (60%)
Recommended books: 1. Етичний кодекс спілки професіоналів з конкурентної розвідки SCIP / Інтернет ресурс / режим доступу http://www.scip.org/About/content.cfm?ItemNumber=578&navItem Number=504. 2. Золотухін Д. Ринок послуг конкурентної розвідки в Україні / Д.Золотухін // Розвідка України – 2010. – №9. – С. 33 – 34. 3. Кузьмін О.Є., Горбаль Н.І. Управління міжнародною конкурентоспроможністю підприємства:підручник. – Львів: Компакт-ЛВ, 2005. – 304 с. 4. Ткачук Т. Ю. Конкурентна розвідка: навч. посібник / Т.Ю. Ткачук. – К.: НАСБ України, 2013. – 295 с. 5. Штангрет А.М. Методичні засади здійснення конкурентної розвідки в системі економічної безпеки підприємства / А.М. Штангрет // Науковий вісник НЛТУ України. – 2013. – Вип. 23.4. – С. 302–307. 6. Портер М. Конкурентна стратегія. Техніки аналізу галузей і конкурентів / М.Портер. – К.: Наш формат, 2020. – 424 с. 7. Маркетинг: Підручник / В. Руделіус, О.М. Азарян, О.А. Виноградов та ін.: ред.-упор. О.І. Сидоренко, П.С. Редько. – К.: Навчально-методичний центр «Консорціум із удосконалення менеджмент-освіти в Україні», 2015. – 422 с.