Public Opinion and Human Behavior in Social Environment

Major: Social work
Code of subject: 6.231.00.O.011
Credits: 7.00
Department: Sociology and Social Work
Lecturer: D.of Polit Sc.,prof. Klymanska L. D.
Semester: 2 семестр
Mode of study: денна
Learning outcomes: The learning outcomes of this discipline detail the following program learning outcomes: • Search, analyze and synthesize information from various sources to solve professional and establish causal links between social events and phenomena. • Identify, formulate and solve problems in the field of social work, integrate theoretical knowledge and practical experience. • Develop long-term and current plans, programs of events, promptly make effective decisions in difficult situations. • Analyze socio-psychological processes in small and large groups. • Define the content of cooperation with social work partner organizations to perform professional tasks.
Required prior and related subjects: • General sociology; • Historical and ethical problems of social work.
Summary of the subject: The nature of public opinion. Public opinion in the structure of public consciousness. Individual and public opinion. Human behavior in a social environment. Social space, its main components and parameters. Man in social space. The concept of "man". "Individual", "personality". Social status and the role of the individual. Types of social status and roles. Concepts and types of role conflicts. Socialization of personality. Primary and secondary socialization. Stages of socialization. Socialization agents and features of their influence on the personality. Public relations (PR) as a field of scientific knowledge and a field of professional activity. PR formula. Origins and history of PR. The public in the PR system as an object and subject of communication. Public opinion: research and formation. Communication as a process of information transfer. Types of communicative influence in the system of PR - activities. Communication problems and PR - activities in the organization.
Assessment methods and criteria: • oral interviews, participation in discussions, presentation of the study project (40%) • final control (verification event, exam), written-oral form (60%)
Recommended books: 1. Сержук А. В. Паблік рілейшнз як засіб соціальної комунікації / А. В. Сержук // Інноваційна економіка. – 2013. – № 5. – С. 216-219. 2. Ткач Л.М. Зв’язки з громадськістю як феномен управління інформаційними процесами/ Ткач Л. М., Прокоф’єва К. А., Ходаковська А.Ю.// Вісник Придніпровської державної академії будівництва та архітектури, 2016, № 6 (219). – С.62-68; 3. Зацерківна М.О. Зв’язки з громадськістю: основні поняття та етапи становлення у сфері вищої освііти/ О.М.Зацерківна// «Young Scientist» • № 9 (49) • September, 2017 – С.146-150; 4. В.Г.Королько, О.В. Некрасова Зв'язки з громадськістю. Наукові основи, методика, практика. Підручник, 3-тє вид. доп. і перероб. К.: Вид. дім «Києво-Могилянська акаде-мія», 2009.— 831 с.; 5. Климанська Л.Д. Зв’язки з громадськістю: технології прагматичної комунікації:навчальний посібник/ Л.Д.Климанська. – Львів: Видавництво Львівської політехніки, 2014. – 164 с. 6. Шевченко О.В., Яковець А.В. PR: теорія і практика. Підручник – К.: Бізнесполіграф, 2011. – 464с. 7. Fraser P. SeitelThe Practice of Public Relations - Prentice Hall, 2013. - 456p. 8. Thomas Bivins Public Relations Writing: The Essentials of Style and Format - McGraw-Hill Humanities, 2013. - 416p. 9. Smith, Ronald D. Strategic Planning for Public Relations - Routledge, 2012. - 457p. 10. Dennis L. Wilcox, Glen T. Cameron, Bryan H. Reber, Jae-Hwa Shin THINK Public Relations (2nd Edition) - Pearson, 2012. - 416p.