Social Work with Children and Families and Domestic Violence (курсова робота)

Major: Social work
Code of subject: 6.231.00.O.059
Credits: 2.00
Department: Sociology and Social Work
Lecturer: The instructors of Sociology and Social Work Department
Semester: 5 семестр
Mode of study: денна
Learning outcomes: As result of study, student should • understand: places and roles of a child in different societies; history of child welfare agencies in international and local context; different approaches in providing foster family care; theories, approaches, values and applied models used in treating family violence; basics of initial assessments and planning; basics of professional intervention for resolving family violence; stages of violence and its root causes; specifics of treating family violence from different social work practice levels. • be able to: critically examine child welfare system and initiate required changes into social work practices; identify risk of family violence; timely prevent mistreatment, abandonment and incorrect upbringing of a child; conduct constructive and professional intervention in crisis situations including family violence; improve client’s awareness about need of non-violence in the family; to work independently with scientific sources, including sources in foreign languages, to analyze and to compare the material laid in them ; to express their thoughts in writing, to issue in a holistic document the results of theoretical and methodological research; to present the material logically and convincingly and to defend publicly the results of their work
Required prior and related subjects: Social work management; Introduction into social work and ethics of social work; Principles of psychology and pedagogics; Sociology basics; Generic and personality psychology; Social psychology, Social pedagogics.
Summary of the subject: in the realizing tasks of the module student have to write and to present educational and scientific work, which is allowed to be defensed by the decision of the supervisor, with his review.
Assessment methods and criteria: defense of the coursework on the meeting of the commission at the department, 100 points.
Recommended books: Капська А. Й. Соціальна робота: деякі аспекти роботи з дітьми та молоддю: Навчально-методичний посібник. – К.: УДЦССМ, 2001. – 220 с. - Запобігання і протидія насильству в сім'ї / За ред. Т.М. Трубавіної. – К.: ДЦССМ, 2004. - Трубавіна І.М. Соціальний супровід неблагополучної сім'ї. – К.: ДЦССМ, 2003. – 85 с. - Гледіс Акоста Варгас, Мішель Біслі, Шейла Дайма та інш. Насильство в сім'ї. Як боротись з ним державі. Що маємо і що слід зробити. М.: Глас, 1999. – перекл. з англ. - Максимова Н. Ю., Мілютіна К. Л. Соціально-психологічні аспекти проблеми насильства: Навч.-метод, посіб. – К., 2003. – 343 с. - Попередження насильства над дітьми. Інформаційно-методичні матеріали та аналіз нормативно-правової бази. Укладач: Журавель Т.В.; Авт. колектив: Грицевич О.В., Лозован О.М., Онишко Ю.В. – К.: Видавничий дім «КАЛИТА», 2007. – 224 с.

Social Work with Children and Families and Domestic Violence

Major: Social work
Code of subject: 6.231.00.O.058
Credits: 4.00
Department: Sociology and Social Work
Lecturer: senior lecturer Bik O.Y.
Semester: 5 семестр
Mode of study: денна
Learning outcomes: • Identify, formulate and solve problems in the field of social work, integrate theoretical knowledge and practical experience. • Develop long-term and current plans, programs of events, promptly make effective decisions in difficult situations. • Independently identify the circumstances in which social assistance is needed. • Fluently communicate orally and in writing in state and foreign languages on professional matters.
Required prior and related subjects: • prerequisites: Social pedagogy, Theories and methods of social work. • co-requisites: Social work with different groups of clients.
Summary of the subject: functions and dis-functions of the family: identification and assessment; deviant behavior: assessing risk of forming; intervention process; home visits; Attitudes towards family violence in the world; definition of healthy, un-healthy, conflict, violent relationships; forms and types of violence; family violence; cycles of violence; basic rules of consulting in case of violence; developing actionable safety plan for the whole family; law enforcement.
Assessment methods and criteria: •Formative assessment (60%): lab reports; group assignment to perform case study analysis; individual assignments. •Summative assessment (40%): oral and written course evaluation.
Recommended books: •Капська А. Й. Соціальна робота: деякі аспекти роботи з дітьми та молоддю: Навчально-методичний посібник. – К.: УДЦССМ, 2001. – 220 с. •Запобігання і протидія насильству в сім'ї / За ред. Т.М. Трубавіної. – К.: ДЦССМ, 2004. • Трубавіна І.М. Соціальний супровід неблагополучної сім'ї. – К.: ДЦССМ, 2003. – 85 с. •Гледіс Акоста Варгас, Мішель Біслі, Шейла Дайма та інш. Насильство в сім'ї. Як боротись з ним державі. Що маємо і що слід зробити. М.: Глас, 1999. – перекл. з англ. •Максимова Н. Ю., Мілютіна К. Л. Соціально-психологічні аспекти проблеми насильства: Навч.-метод, посіб. – К., 2003. – 343 с. •Попередження насильства над дітьми. Інформаційно-методичні матеріали та аналіз нормативно-правової бази. Укладач: Журавель Т.В.; Авт. колектив: Грицевич О.В., Лозован О.М., Онишко Ю.В. – К.: Видавничий дім «КАЛИТА», 2007. – 224 с.