Mass Communication Theory

Major: Journalism
Code of subject: 6.061.00.O.062
Credits: 3.00
Department: Journalism and Mass Communication
Lecturer: Bilohrats K. R.
Semester: 6 семестр
Mode of study: денна
Learning outcomes: - the role of journalists in the media environment along with other participants in the process; - the means and methods of influencing the masses; - the impact and its results (effects). Efficiency of influence on masses; - the value of the media for obtaining media effects.
Required prior and related subjects: Introduction to Journalism. Journalistic skills. Journalistic ethics. The argument in the press. Organization of editors and journalists' work. Psychology of journalistic work.
Summary of the subject: Mass communication as a science and discipline. Structure of the communication process. Perception of information. Media audience. Interaction of components of mass communication process. Communication technologies and strategies. Communication modeling. Methods of communication analysis. Classification and study of communication. Ritual discourse. Modification of the ritual is a theatrical discourse. Arts as communication. Communication capabilities of literature. Popular literature (culture) as a marker of mass communication. Communication capabilities of electronic media.
Assessment methods and criteria: practical exercises, oral interviews, reference work, analysis of communication theory (45%); final control (control measure, exam), written-oral form (55%).
Recommended books: 1. Косюк О. М. Гра–інформація–комунікація : генетичний розтин розважальної продукції електронних мас-медіа / О. М. Косюк.– Луцьк : ВНУ ім. Лесі Українки, 2009. – 232 с. 2. Косюк О. М. Теорія масової комунікації : посібник для студентів вищих навчальних закладів / О. М. Косюк ; Волинський національний університет імені Лесі Українки, Інститут філології та журналістики. – Луцьк, 2012. – 384 с. 3. Мак-Квейл Д. Теорія масової комунікації / переклад з англ. О.Возня, Г.Сташків. – Львів: Літопис, 2010. – 538 с. 4. Мак-Люен М. Галактика Гутенберга : становлення людиною друкованої книги / М. Мак-Люен ; пер. з англ.– К.: Ніка-Центр, 2001. – 464 с. 5. Мак-Люэн М. Понимание Медиа : Внешние расширения человека / М. Мак-Люэн ; пер. с англ. В. Николаева.– М.: КАНОНпресс-Ц ; Кучково поле, 2003. – 464 с. 6. Потятиник Б. Медіа: Ключі до розуміння. Сер.: Медіакритика / Б. Потятиник.– Львів : ПАІС, 2004. – 312 с. 7. Почепцов Г. Г. Теория коммуникаций / Г. Г. Почепцов.– М.: Рефл-бук ; К.: Ваклер, 2001. – 656 с. 8. Різун В. В. Теорія масової комунікації : підруч. для студ. галузі 0303 «журналістика та інформація»/ В. В. Різун.– К.: Вид. центр «Просвіта», 2008. – 260 с. 9. Різун В. Природа й структура комунікативного процесу / В. Різун // Наук. зап. Ін-ту журналістики.– К.: Київ. нац. ун-т ім. Т. Шевченка. – 2000. – Т. 2. – С. 17–37.