Strategic Management and Marketing

Major: Tourism
Code of subject: 7.242.02.O.004
Credits: 7.00
Department: Tourism
Lecturer: Makar O.P.
Semester: 1 семестр
Mode of study: денна
Learning outcomes: - Know the stages of development, the main elements and stages of the process of strategic management in modern conditions; - Know the systems of strategic planning and differences in the strategies of different types of tourism enterprises; - Have the principles of formulating the mission and objectives of the strategic business unit; - Know the methodological approach to strategic diagnostics of the environment, the possibilities of SWOT and other methods of strategic analysis; - Know the methods of segmentation of the market of tourist services; - Have the skills to determine the competitiveness of the tourist enterprise; - Have PR - management skills.
Required prior and related subjects: Management in tourism, business economics, investment in tourism.
Summary of the subject: The essence of strategic management and marketing, prerequisites for their development. Methods of strategic planning. Defining the mission and goals of the organization. Diagnosis of the organization's environment. Analysis of market potential and its segmentation. Types of strategies, its choice and management of its implementation.
Assessment methods and criteria: Current control (40%) - practical classes, essays. Final control (60%) - credit.
Recommended books: 1. Бутко М. П. Стратегічний менеджмент. [текст] навч. посіб. / За заг. ред. Бутка М. П. [М.П.Бутко, М.Ю.Дітковська, С.М.Задорожна та ін.] – К. : «Центр учбової літератури», 2016. – 376 с 2. Гаркавенко С.С. Маркетинг: підруч. / С.С. Гаркавенко. – К.: Лібра, 2002. 3. Кіндрацька Г.І. Стратегічний менеджмент: навч. посібник / Г.І. Кіндрацька. – К.: Знання, 2006. – 366 с. 4. Крикавський Є. та ін. Маркетингова товарна політика: навч. посібник / Є. Крикавський, І Дейнега, О. Дейнега, Р. Патора. – 2-ге вид. – Львів: Вид-во Нац. ун-ту «Львівська політехніка», 2008. – 276 с. 5. Портер М.Е. Стратегія конкуренції /М.Е. Портер;пер. з англ. А.Олійник, Р.Скільський. –К.: Основи, 1997. –390 с. 6. Шершньова З.Є. Стратегічне управління: підр./ З.Є. Шершньова.–2-ге вид., перероб. і доп. –К.: КНЕУ, 2004. –699 с.