Електротехніка та електромеханіка

Спеціальність: Автоматизація та комп'ютерно-інтегровані технології
Код дисципліни: 6.151.00.O.016
Кількість кредитів: 5.00
Кафедра: Теоретична та загальна електротехніка
Лектор: професор, д.т.н. Маляр Василь Сафронович
Семестр: 3 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Мета вивчення навчальної дисципліни та результати навчання – вивчення основних законів електротехніки і явищ, які лежать в основі функціонування електротехнічного обладнання, методами розрахунку усталених та перехідних процесів в електричних колах, різними типами електричних машин, їх призначенням, будовою, принципом дії, основними робочими характеристиками й функціональними можливостями, способами регулювання швидкості обертання, математичними моделями, які використовуються для їх опису як елементів складних систем, особливості функціонування в нормальних і анормальних режимах роботи.
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у студентів необхідних компетентностей: загальних: • знати фундаментальні закони та явища, які необхідні для освоєння професійно-орієнтованих дисциплін; • уміння креативно мислити і ефективно спілкуватися на професійному рівні; • вміти самостійно планувати та виконувати експерименти, оцінювати отримані результати; фахових: • набуття знань та розумінь в царині електротехніки, пов’язаних з принципом дії та характеристиками основних типів електричних машин, а також їх функціонування в комплексі з іншим обладнанням; • здатність застосовувати методи аналізу складних електротехнічних об’єктів та систем автоматичного керування ними; • здатність застосовувати набуті знання та розуміння на базі професійного підходу до обладнання в межах свого роду занять; • здатність висувати та захищати аргументи стосовно необхідних для конкретного технологічного процесу властивостей електричних двигунів, а також обґрунтовано вибирати електротехнічне обладнання.
Результати навчання: РН1. Знати електротехніку на рівні, необхідному для розв’язання типових задач і проблем автоматизації. РН2 . Знати принципи роботи технічних засобів автоматизації та вміти обґрунтувати їх вибір на основі аналізу властивостей, призначення і технічних характеристик з урахуванням вимог до системи автоматизації та експлуатаційних умов. РН3 (УМ4). Вміти застосовувати знання про основні принципи та методи вимірювання фізичних величин і основних технологічних параметрів для обґрунтування вибору засобів вимірювань та оцінювання їх метрологічних характеристик. РН4 (УМ7). Вміти налагоджувати технічні засоби автоматизації та системи керування.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: • Вища математика • Фізика
Короткий зміст навчальної програми: В навчальній дисципліні розглядаються фундаментальні поняття теорії електричних та електромагнітних явищ, основні закони та методи аналізу електричних і магнітних кіл, особливості їх застосування до розрахунку робо-ти електротехнічного обладнання в усталених і динамічних режимах. Викладено призначення, будову, принцип дії, робочі характеристики і функціональні можливості основних електромеханічних перетворювачів, які складають основу автоматизованих систем керування технологічними процесами сучасного виробництва. Розглянуто питання ефективної й безпечної експлуатації електротехнічного обладнання.
Опис: 1. Вступ. Значення дисципліни у підготовці спеціалістів з автоматизованого керування технологічними процесами. 2. Електричне коло та його елементи. 3. Електричні кола синусоїдного струму. 4. Трифазні кола. 5. Електричні кола несинусоїдного струму. 6. Нелінійні електричні кола постійного струму. 7. Перехідні процеси в лінійних електричних колах. 8. Магнітні матеріали та їх властивості. 9. Трансформатори. 10. Будова та принцип дії асинхронного двигуна (АД). 11. Будова та принцип дії машини постійного струму (МПС).
Методи та критерії оцінювання: Поточний контроль на лабораторних заняттях, який проводиться у формі фронтального усного опитування перед початком занять, призначений для діагностики засвоєння лекційного матеріалу та готовності студентів до лабораторних занять. На практичних заняттях шляхом усного опитування та виконання тестових завдань. Підсумковий контроль знань проводиться у вигляді екзамену.
Критерії оцінювання результатів навчання: • письмові звіти з лабораторних робіт, розрахунково-графічна робота, колоквіум (30%) • підсумковий контроль (контрольний захід - іспит): письмово-усна форма (70%)
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: Поточний контроль (30 балів): лабораторні заняття - 10; практичні заняття - 10; РГР -10. Екзаменаційний контроль(70 балів): письмова компонента - 60; усна компонента - 10.
Рекомендована література: 1. Маляр В.С. Теоретичні основи електротехніки. Підручник – Львів: Видавництво Львівської політехніки, 2018. – 412 с. 2. Малинівський С.М. Загальна електротехніка. Навчальний посібник. – Львів, 2001.– 586 с. Київ 2010, 158 c. 3. Яцун М.А. Електричні машини: Навч. посібник. – Львів: Вид. Львівського Держ. ун-ту "Львівська політехніка". – 2004. – 427 с. 4. Бобало Ю. Я. Комбінований (гібридний) лабораторний практикум з теорії електричних та електронних кіл, сигналів і вимірювань у комп'ютеризованій лабораторії: навчальний посібник / Ю. Я. Бобало, П. Г. Стахів, С. Й. Рендзіняк, В. І. Коруд, О. Є. Гамола, В. І. Горячко, В. С. Мадай, Т. І. Рижий. – Львів: Видавництво Національного університету "Львівська політехніка", 2016. – 152 c.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з особливими освітніми потребами на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу здобувачів освіти з інвалідністю та хро-нічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та на-вчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на ос-нові дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).