Виконання бакалаврської кваліфікаційної роботи

Спеціальність: Автоматизація та комп'ютерно-інтегровані технології
Код дисципліни: 6.151.00.O.046
Кількість кредитів: 9.00
Кафедра: Автоматизація та комп'ютерно-інтегровані технології
Лектор: Керівники бакалаврських кваліфікаційних робіт
Семестр: 8 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Поглиблення, розширення та систематизація теоретичних і практичних знань та вмінь зі спеціальності та застосування їх під час конкретних проєктних, технічних, виробничих та наукових завдань. Розвиток навиків самостійної роботи, оцінювання отриманих результатів.
Завдання: Здатність розв’язувати складні спеціалізовані задачі та практичні проблеми, що характеризуються комплексністю та невизначеністю умов, під час професійної діяльності у галузі автоматизації або у процесі навчання, що передбачає застосування теорій та методів галузі. Формування загальних компетентностей: КЗ 1. Здатність застосовувати знання у практичних ситуаціях. КЗ 5. Здатність до пошуку, опрацювання та аналізу інформації з різних джерел. КЗ 6. Навички здійснення безпечної діяльності. КЗ 7. Прагнення до збереження навколишнього середовища. КЗ 8. Здатність працювати в команді. КЗ 9. Здатність адаптуватись до нових ситуацій та приймати рішення. КЗ 10. Здатність усвідомлювати необхідність навчання впродовж усього життя з метою поглиблення набутих та здобуття нових фахових знань. Формування фахових компетентностей: КС 3. Здатність виконувати аналіз об’єктів автоматизації на основі знань про процеси, що в них відбуваються та застосовувати методи теорії автоматичного керування для дослідження, аналізу та синтезу систем автоматичного керування. КС 5. Здатність обґрунтовувати вибір технічних засобів автоматизації на основі розуміння принципів їх роботи, аналізу їх властивостей, призначення і технічних характеристик з урахуванням вимог до системи автоматизації і експлуатаційних умов; налагоджувати технічні засоби автоматизації та системи керування. КС 8. Здатність проектувати системи автоматизації з врахуванням вимог відповідних нормативно-правових документів та міжнародних стандартів. КС 9. Здатність вільно користуватися сучасними комп’ютерними та інформаційними технологіями для вирішення професійних завдань, програмувати та використовувати прикладні та спеціалізовані комп’ютерно-інтегровані середовища для вирішення задач автоматизації. КС 10. Здатність враховувати соціальні, екологічні, етичні, економічні аспекти, вимоги охорони праці, виробничої санітарії і пожежної безпеки під час формування технічних рішень. КС 11. Врахування комерційного та економічного контексту при проектуванні систем автоматизації.
Результати навчання: ПР 3. Розуміти суть процесів, що відбуваються в об’єктах автоматизації (за галузями діяльності) та вміти проводити аналіз об’єктів автоматизації і обґрунтовувати вибір структури, алгоритмів та схем керування ними на основі результатів дослідження їх властивостей. ПР 4. Знати принципи роботи технічних засобів автоматизації та вміти обґрунтувати їх вибір на основі аналізу їх властивостей, призначення і технічних характеристик з урахуванням вимог до системи автоматизації та експлуатаційних умов; мати навички налагоджувати технічні засоби автоматизації та системи керування. ПР 6. Вміти застосовувати сучасні інформаційні технології та мати навички розробляти алгоритми та комп’ютерні програми з використанням мов високого рівня та технологій об'єктно-орієнтованого програмування, створювати бази даних та використовувати інтернет-ресурси. ПР 09. Вміти застосовувати знання про основні принципи та методи вимірювання фізичних величин і основних технологічних параметрів для обґрунтування вибору засобів вимірювань та оцінювання їх метрологічних характеристик. ПР 10. Вміти проектувати багаторівневі системи керування і збору даних для формування бази параметрів процесу та їх візуалізації за допомогою засобів людино-машинного інтерфейсу, використовуючи новітні комп'ютерно-інтегровані технології. ПР 11. Вміти обґрунтовувати вибір структури та розробляти прикладне програмне забезпечення для мікропроцесорних систем управління на базі локальних засобів автоматизації, промислових логічних контролерів та програмованих логічних матриць і сигнальних процесорів. ПР 12. Вміти виконувати роботи з проектування систем автоматизації, знати зміст і правила оформлення проектних матеріалів, склад проектної документації та послідовність виконання проектних робіт з врахуванням вимог відповідних нормативно-правових документів та міжнародних стандартів. ПР 13. Вміти використовувати різноманітне спеціалізоване програмне забезпечення для розв'язування типових інженерних задач у галузі автоматизації, зокрема, математичного моделювання, автоматизованого проектування, керування базами даних, методів комп’ютерної графіки. ПР 14. Вміти враховувати соціальні, екологічні, етичні, економічні аспекти, вимоги охорони праці, виробничої санітарії і пожежної безпеки під час формування технічних рішень. Вміти використовувати різні види та форми рухової активності для активного відпочинку та ведення здорового способу життя. КОМ1. Уміння застосовувати знання української мови та іноземних мов для професійного спілкування та роботи з науково-технічними джерелами; КОМ1. Здатність до використання різноманітних методів сучасних інформаційних технологій для ефективного спілкування на професійному та соціальному рівнях. АіВ 1. Здатність адаптуватись до нових ситуацій та приймати відповідні рішення; АіВ 2. Здатність усвідомлювати необхідність навчання впродовж усього життя з метою поглиблення набутих та здобуття нових фахових знань; АіВ 3. Здатність відповідально ставитись до виконуваної роботи, самостійно приймати рішення, досягати поставленої мети з дотриманням вимог професійної етики.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: дисципліни навчального плану першого (бакалаврського) рівня освіти освітньо-професійної програми "Автоматизація та комп'ютерно-інтегровані технології"
Короткий зміст навчальної програми: Під час виконання бакалаврської кваліфікаційної роботи здобувач має продемонструвати здатність розв’язувати задачі розроблення нових і модернізації та експлуатації існуючих систем автоматизації та комп’ютерно-інтегрованих технологій із застосуванням сучасних програмно-технічних засобів та інформаційних технологій, виконуючи теоретичні дослідження об’єкта автоматизації, обґрунтовувати вибір технічних засобів автоматизації, проектувати системи автоматизації та розробляти прикладне програмне забезпечення різного призначення. Як об’єкт дослідження здобувачі розглядають об’єкти і процеси керування (технологічні процеси, виробництва, організаційні структури), технічне, інформаційне, математичне, програмне та організаційне забезпечення систем автоматизації у різних галузях. Здобувачі виконують: синтез систем автоматизованого керування технологічними процесами, що базуються на застосуванні мікропроцесорної техніки та комп’ютерно-інтегрованих технологій, на основі результатів наукових досліджень таких систем та їх елементів; розроблення програмного забезпечення для систем автоматизації, систем автоматизованого проектування; синтез, проектування, програмування та налагодження цифрових систем керування на основі мікропроцесорних засобів із врахуванням властивостей об’єктів керування; оптимізацію систем керування та їх елементів; розроблення систем диспетчеризації технологічних процесів; ідентифікацію об’єктів керування, моделювання. Здобувач застосовує для вирішення завдань кваліфікаційної роботи цифрові та мережеві технології, мікропроцесори, програмовані логічні контролери (PLC), вбудовані системи автоматики, інтелектуальні мехатронні та WLAN-сумісні компоненти технології Інтернету речей (ІоТ), спеціалізоване програмне забезпечення для проектування, розроблення і експлуатації систем автоматизації.
Опис: Тема БКР відповідає об’єктам вивчення та діяльності бакалаврів з автоматизації та комп’ютерно-інтегрованих технологій: об’єктам і процесам керування (технологічним об’єктам, процесам, виробництвам, організаційній структурі), технічному, інформаційному, математичному, програмному та організаційному забезпеченню систем автоматизації у різних галузях. Для БКР, предметом дослідження яких є автоматизація технологічного об'єкта чи процесу, основна частина БКР містить такі розділи: Розділ 1 Аналіз технологічного процесу як об’єкта керування Розділ 2 Техніко-економічне обґрунтування функціональної схеми автоматизації технологічного процесу Розділ 3 Обґрунтування вибору технічних засобів системи автоматизації Розділ 4 Розроблення функціональної схеми автоматизації розгорнутим способом та її опис Розділ 5 Програмне забезпечення системи автоматизації технологічного процесу Розділ 6 Принципові електричні схеми з'єднань засобів автоматизації Розділ 7 Розрахунок і моделювання системи автоматичного регулювання Розділ 8 Охорона праці при впровадженні та експлуатації системи автоматизації Розділ 9 Обґрунтування економічної доцільності впровадження системи автоматизації
Методи та критерії оцінювання: підсумковий контроль (контрольний захід - бакалаврська кваліфікаційна робота): письмова форма (100%); захист бакалаврської кваліфікаційної роботи в усній формі перед екзаменаційною комісією
Критерії оцінювання результатів навчання: Критеріями успішного виконання БКР є погодження консультантами відповідних розділів, позитивний відгук та погодження керівником БКР в цілому, позитивний висновок перевірки БКР на оригінальність (показник оригінальності становить 70-100%).
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: При визначенні оцінки роботи береться до уваги рівень наукової, практичної та теоретичної підготовки студента, якість оформлення пояснювальної записки та графічної частини, актуальність роботи, її практичне спрямування, оригінальність технічних рішень, а також оцінки керівника та рецензента. Оцінювання захисту кваліфікаційної роботи відбувається за національною шкалою із переведенням у 100-бальну шкалу за середнім інтервальним значенням цієї шкали: 94 - відмінно; 80 - добре; 60 - задовільно; – незадовільно.
Рекомендована література: 1. Промислові мережі та інтеграційні технології в автоматизованих системах: Навчальний посібник. – Вид-во «Ліра-К», 2011. – 552 с. 2. Industrial Communication. Каталог ІК РІ. – SIEMENS, 2012. – 715 c. 3. Трегуб В.Г. Проектування систем автоматизації: Навч. посібник. ? К.: Видавництво Ліра-К, 2017. 344 с. 4. Ельперін І.В, Пупена О.М., Сідлецький В.М., Швед С.М. Автоматизація виробничих процесів: Підручник. – К.: Видавництво Ліра-К, 2015. - 300 с. 5. Стенцель Й.І., Поркуян О.В. Автоматизація технологічних процесів хімічних виробництв. Підручник. - Луганськ.: Вид-во Східноукр. нац. ун-ту, 2010. - 302 с. 6. Крих Г. Б. Ідентифікація та моделювання технологічних об’єктів. Лабораторний практикум: навчальний посібник / Г. Б. Крих, Г. Ф. Матіко. – Львів: Видавництво Львівської політехніки, 2017. – 156 c. 7. Онисик С. Б. Моделювання об'єктів керування: навчальний посібник / С. Б. Онисик. – Львів: Видавництво Львівської політехніки, 2019. – 292 c. 8. Числові методи і моделювання на ЕОМ: Підручник / Горбійчук М.І., Пістун Є.П. – Івано-Франківськ: «Факел», 2010. – 403 с. 9. О. Ю. Лозинський. Синтез лінійних оптимальних динамічних систем: Навчальний посібник / О. Ю. Лозинський, А. О. Лозинський, Я. Ю. Марущак, Я. С. Паранчук, В. Б. Цяпа. Львів : Видавництво Львівської політехніки, 2016. - 392 с. 10. Автоматизоване проектування систем вимірювання витрати плинних енергоносіїв: Навчальний посібник / Лесовой Л.В., Матіко Ф.Д., Федоришин Р. М. – Львів: Видав-ництво "Сполом", 2019. – 252 c. 11. Теорія автоматичного керування: навч. посібник / Ганна Крих, Федір Матіко. – Львів: СПОЛОМ, 2017. – 165 с.: рис., табл. – Бібліогр.: с.156-157. 12. Автоматизація виробничих процесів / В.О. Фединець, І.С. Васильківський, Г.А. Николин. – Львів: СПОЛОМ, 2022. - 192 с. 13. Пістун Є.П. Освітньо-професійна програма вищої освіти «Автоматизація та комп’ютерно-інтегровані технології» / Пістун Є.П., Матіко ФД., Лесовой Л.В., Крих Г.Б., Федоришин Р.М. та ін. – Львів, Національний університет «Львівська політехніка», 2021. 28 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).