Технологічні об'єкти та процеси виробництв

Спеціальність: Автоматизація та комп'ютерно-інтегровані технології
Код дисципліни: 6.151.06.E.078
Кількість кредитів: 4.00
Кафедра: Хімії і технології неорганічних речовин
Лектор: доцент, д.т.н. Слюзар Андрій Володимирович
Семестр: 5 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Функціонування сучасного виробництва неможливе без засобів автоматичного контролю та регулювання процесів. При цьому значна роль відводиться інженерам з автоматизації, які повинні вміти проектувати, експлуатувати та вдосконалювати системи автоматичного контролю і регулювання технологічного процесу. Для грамотного виконання цієї роботи необхідно знати особливості процесів, закономірності їх протікання, вибір оптимального технологічного режиму, вимоги до раціонального використання сировини та паливно-енергетичних ресурсів з врахуванням завдань охорони довкілля. Метою викладання дисципліни є засвоєння студентами вищевказаних завдань.
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у здобувачів освіти компетентностей: інтегральні компетентності ІНТ. Здатність розв’язувати складні спеціалізовані задачі та практичні проблеми, що характеризуються комплексністю та невизначеністю умов, під час професійної діяльності у галузі автоматизації, або у процесі навчання, що передбачає застосування теорій і методів галузі. загальні компетентності: ЗК 01. Здатність застосовувати знання у практичних ситуаціях ЗК 06. Навички здійснення безпечної діяльності ЗК 07. Прагнення до збереження навколишнього середовища фахові компетентності професійного спрямування ФКС 1.1 Здатність застосовувати знання про принципи функціонування основного технологічного обладнання промислових виробництв та процеси, що відбуваються в технологічних апаратах для аналізу об’єкту керування
Результати навчання: РН1 ЗН 3 Розуміти суть процесів, що відбуваються в об’єктах автоматизації (за галузями діяльності ) та вміти проводити наліз об’єктів автоматизації і обґрунтовувати вибір структури, алгоритмів та схем керування ними на основі результатів дослідження їх властивостей РН2 УМС 1.1 Вміти розробляти системи керування технологічними об’єктами та процесами на основі результатів дослідження властивостей об’єктів , із врахуванням характеристик сучасних засобів автоматизації
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Попередні - Термодинаміка та теплотехніка. Аналітична та фізична хімія. Супутні - Автоматизація об’єктів періодичної дії. Автоматизація неперервних технологічних процесів
Короткий зміст навчальної програми: У дисципліні розглядається сучасний стан та перспективи розвитку сировинної бази та наявних резервів виробництв, а також найбільш доцільні напрямки вирішення сировинної та енергетичної проблем. Велика увага надається теоретичним основам та принципам складання технологічних схем виробництв, вибору оптимального режиму, апаратури та oбладнання. Розглядаються сучасні технології, апаратура, обладнання, а також масштаби виробництв, як в Україні, так і за кордоном. Згідно навчальних планів дисципліною передбачено 45 год. лекцій і 15 год. лабораторних занять та контроль знань у формі іспиту.
Опис: Основні технологічні процеси. Механічні і гідромеханічні процеси. Теплові процеси. Масообмінні процеси. Хімічна і харчова технологія. Система процесів у реакторі. Реактори і їх класифікація. Промислові реактори. Виробництво як технологічна система. Сировина та енергія у виробництві.
Методи та критерії оцінювання: Поточний контроль – виконання та захист лабораторних робіт Методи оцінювання знань - усне опитування, оцінка активності, внесених пропозицій, оригінальних рішень Екзамен Методи оцінювання знань – письмове опитування, тестовий контроль, усне опитування
Критерії оцінювання результатів навчання: Методика розподілу та нарахування балів здобувачам вищої освіти регламентована Положенням про організацію та проведення поточного і семестрового контролю результатів навчання здобувачів освіти Національного університету «Львівська політехніка». Максимальна оцінка в балах Поточний контроль (ПК) Екзаменаційний контроль Разом за дисципліну Лабораторні заняття письмова компонента усна компонента 30 50 20 100
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Процеси та апарати хімічних технологій. Навчальний посібник / Я. М. Ханик, А. І. Дубинін, О. В. Станіславчук, Л. З. Білецька. - Львів: Видавництво Львівської політехніки, 2006. 180 с. 2. Загальна хімічна технологія: Підручник /В.Т. Яворський, Т.В. Перекупко, З.О. Знак, Л.В. Савчук.- 3-тє вид., доп. та доопр.– Львів: Видавництво Національного університету „Львівська політехніка”, 2014. - 540 с. 3. Коваленко І.В., Малиновский В.В.. Розрахунки основних процесів, машин та апаратів хімічних виробництв. Навчальний посібник. - Київ “Норіта-плюс”, 2006 р. - 212с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).

Технологічні об'єкти та процеси виробництв

Спеціальність: Автоматизація та комп'ютерно-інтегровані технології
Код дисципліни: 6.151.06.E.077
Кількість кредитів: 4.00
Кафедра: Теплоенергетика, теплові та атомні електричні станції
Лектор: ст викладач Заяць Марія Федорівна
Семестр: 5 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Формування у студентів знань особливостей вивчення принципів роботи технологічних об’єктів та процесів виробництва, що дозволить їм успішно вирішувати теоретичні та практичні завдання в їх професійній діяльності, в умовах автоматизації технологічних процесів у конкретних умовах, а також засвоєння правил нормальної роботи устаткування.
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у здобувачів освіти компетентностей: загальні компетентності: ЗК6: навички здійснення безпечної діяльності; ЗК7: прагнення до збереження навколишнього середовища; фахові компетентності: ФКС1.1: здатність застосовувати знання про принципи функціонування основного технологічного обладнання промислових виробництв та процеси, що відбуваються в технологічних апаратах для аналізу об’єкту керування.
Результати навчання: У результаті вивчення навчальної дисципліни здобувач освіти повинен бути здатним продемонструвати такі результати навчання: 1) знати функції технологічних об’єктів та процеси в енергетиці; 2) знати параметри, технологічні схеми, та конструкцію енергетичних установок; 3) знати процеси теплообміну в паливнях і конвективних поверхнях нагріву; 4) знати технологічні схеми та обладнання систем, підготовка палива до спалювання; 5) знати методи спалювання палива в паливнях котельних установок; 6) знати методи регулювання перегріву пари. Внаслідок вивчення даного курсу майбутні спеціалісти повинні отримати знання про здатність синтезувати системи керування технологічними об’єктами та процесами на основі результатів дослідження властивостей об’єктів, із врахуванням характеристик сучасних технічних засобів і мати здатність застосовувати знання, а також мати здатність розробляти системи автоматичного вимірювання та контролю технологічних параметрів та метрологічного забезпечення таких систем. У результаті вивчення навчальної дисципліни здобувач освіти повинен бути здатним продемонструвати такі програмні результати навчання: ЗН3: Розуміти суть процесів, що відбуваються в об’єктах автоматизації (за галузями діяльності) та вміти проводити аналіз об’єктів автоматизації і обґрунтувати вибір структури, алгоритмів та схем керування ними на основі результатів дослідження їх властивостей. УМС1.1: Вміти розробляти системи керування технологічними об’єктами та процесами на основі результатів дослідження властивостей об’єктів, із врахуванням характеристик сучасних технічних засобів автоматизації.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Фізика Теорія автоматичного керування Термодинаміка та теплотехніка
Короткий зміст навчальної програми: У дисципліні передбачено вивчення видів когенераційних установок, їх характеристики, наведено рекомендації з вибору і компоновки, а також методики розрахунків, необхідних для вибору цього обладнання. Наведено основні переваги, недоліки технології когенерації та порівняння когенераційних систем. Розглянуто сфери застосування когенераційних установок. - здатність усвідомлювати необхідність навчання впродовж усього життя з метою поглиблення набутих та здобуття нових фахових знань; - здатність враховувати соціально-політичні процеси в України, правові, демократичні засади та етичні норми у виробничій та соціальній діяльності.
Опис: Лекція.1. Розвиток теплоенергетичного обладнання. Класифікація процесів енергетики та технологічних об’єктів. Лекція 2. Технологічна схема генерування пари різними установками. Принципові схеми котельних установок різних типів. Лекція 3. Основне паливо теплогенеруючих установок, характеристики, використання, розрахунок. Лекція 4. Особливості спалювання твердого палива в пилоподібному стані. Технологія приготування різних видів палива. Системи пилоприготування Лекція 5. Основні показники паливневого пристрою. Рівняння теплового балансу котлів, втрати теплоти та основні показники режиму роботи котлів. Лекція 6. Опис гідродинаміки котла. Характеристика потоку робочого тіла, режим і структура. Гідродинаміка котлів з природною циркуляцією, примусовою та прямотечійні котли. Лекція 7. Особливості роботи металу труб поверхонь нагріву. Температурний режим роботи труб барабанного котла. Типи і типорозміри парових котлів. Лекція 8. Конструктивні рішення в котельних установках, профіль та компонування, парогенеруючі та пароперегрівні поверхні. Лекція 9. Регулювання перегріву пари. Стабільність перегріву. Методи перегріву пари. Лекція 10. Характеристика, конструктивні особливості та експлуатація низькотемпературних поверхонь нагріву. Лекція 11. Забруднення зовнішніх поверхонь нагрівання, високотемпературна та низькотемпературна корозія, і очистка поверхонь нагрівання. Лекція 12. Водний режим. Сепарація і промивка пари. Фактори, які впливають на крапельний виніс. Системи газоповітряного тракту. Парогенератори з наддувом і високонапірні. Лекція 13. Вторинні енергоресурси коксохімічного виробництва Лекція 14. Спалювання низькоякісного палива в котлах ЦКШ. Лекція 15. Технології газифікації вугілля для парогазових установок на твердому паливі.
Методи та критерії оцінювання: Поточний контроль на практичних заняттях проводиться з метою виявлення готовності студента до занять у таких формах: • усне опитування перед початком занять; • оцінка активності студента у процесі занять, внесених пропозицій, оригінальних рішень, уточнень і визначень, доповнень попередніх відповідей і т. ін.; • опитування та доповіді під час практичного заняття. Екзаменаційний контроль проводиться у формі письмового та усного опитування та/або тестового контролю. Підсумковий контроль проводиться за результатами поточного контролю та семестрового екзаменаційного контролю.
Критерії оцінювання результатів навчання: Поточний контроль (30%): робота на практичних заняттях, усне опитування Підсумковий контроль (70%), контрольний захід, іспит.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Мисак Й.С., Івасик Я.Ф., Гут П.О., Лашковська Н.М. Об’єкти теплових електричних станцій. Режими роботи та експлуатації. – Львів: Видавництво Національного університету "Львівська політехніка", 2007. – 256 с. 2. Янко П.І., Мисак Й.С. Режими експлуатації енергетичних котлів. – Львів: НВФ "Українські технології", 2004. – 272 с. 3. Мисак Й.С., Гнатишин Я.М., Івасик Я.Ф. Паливні пристрої для спалювання низькосортних палив. –Л.:НУ “ЛП”, 2002. –136с. 4. Івасик Я. Технології попередження забруднення довкілля. /Матеріали до курсу “Режими роботи ТЕС і АЕС”/. Львів, 1997. –102с. 5. Сидельковский Л.Н., Юренев В.Н. Котельные установки промышленных предприятий.-М.:Энергоатомиздат, 1988. -528с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).