Аналітична та фізична хімія

Спеціальність: Автоматизація та комп'ютерно-інтегровані технології
Код дисципліни: 6.151.00.O.019
Кількість кредитів: 4.00
Кафедра: Фізична, аналітична та загальна хімія
Лектор: доцент, к.т.н. Ларук М.М., доцент, к.х.н. Герасимчук С.І.
Семестр: 3 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Здобуття студентами теоретичних знань з аналітичної та фізичної хімії методів аналізу та їх ознайомлення з методами якісного та кількісного визначення складу речовин.
Завдання: - здатність застосовувати знання у практичних ситуаціях; - навички здійснення безпечної діяльності; - прагнення до збереження навколишнього середовища; - здатність виконувати аналіз об’єктів автоматизації на основі знань про процеси, що в них відбуваються та застосовувати методи теорії автоматичного керування для дослідження, аналізу та синтезу систем автоматичного керування; - здатність враховувати соціальні, екологічні, етичні, економічні аспекти, вимоги охорони праці, виробничої санітарії і пожежної безпеки під час формування технічних рішень.
Результати навчання: • застосовувати фундаментальні фізико-хімічні закони для розв’язування конкретних технологічних задач. • знати базові засади аналітичної хімії як науки про якісний та кількісний склад речовин. • вміти відтворювати методики аналізу за описом. • оцінювати метрологічні характеристики результатів аналізу. • уміти кваліфіковано використовувати лабораторне обладнання та прилади для визначення вмісту речовин.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: • Математичний аналіз • Фізика • Хімія
Короткий зміст навчальної програми: Предмет, завдання, основнi поняття та класифiкацiя методiв аналiтичної хiмiї. Якiсний та кiлькiсний аналiз. Загальна характеристика кiлькiсних методiв аналiзу. Титриметричнi методи. Кислотно-основне, окисно-вiдновне та комплексонометричне титрування. Фiзико-хiмiчні та фiзичні методи аналiзу. Оптичнi методи аналiзу. Молекулярно-абсорбцiйний аналiз. Хроматографiчний метод аналiзу. Електрохiмiчнi методи аналiзу. Термодинамічний аспект теоретичних основ процесів хімічного перетворення. Хімічна рівновага. Кінетична та термодинамічна характеристика рівноважного стану. Кінетичний аспект теоретичних основ процесів перетворення речовин. . Гомогенний каталіз. Гетерогенний каталіз.
Опис: Аналітична хімія: 1. Правила технiки безпеки та поведiнки в лабораторiях аналiтичної хiмiї. Визначення вмісту ацетатної кислоти в розчині; 2. Визначення лужних та лужноземельних металiв методом фотометрiї полум'я 3. Визначення залiза у виглядi сульфосалiцилату 4. Потенцiометричне визначення сумiшi кислот 5. Якiсний хроматографічний аналiз сумiшi органiчних сполук за часами утримування 6. Визначення натрій тіосульфату кулонометричним титруванням електроґенерованим йодом 7. Кондуктометричне визначення вмісту сильної кислоти в розчині Фізична хімія: 1. Правила технiки безпеки та поведiнки в лабораторiях фізичної хімії. Визначення теплоти гідратації та розчинення солі у воді; 2. Визначення молекулярної рефракції речовини; 3. Вивчення кінетики інверсії сахарози; 4. Кінетика гетерогенних процесів.
Методи та критерії оцінювання: • письмові звіти з лабораторних робіт, усне опитування (20%) • підсумковий контроль (контрольний захід - залік): письмово-усна форма (80%).
Критерії оцінювання результатів навчання: - Аналітична хімія (50 балів): Захист лабораторних робіт: 10 балів; Захист залікової роботи: 40 балів; - Фізична хімія (50 балів): Захист контрольної роботи: 30 балів; Захист лабораторних робіт: 20 балів. Разом - 100 балів.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Аналітична хімія та інструментальні методи аналізу. Д.І. Семенишин, М.М. Ларук: Видавництво Львівської політехніки, 2015.- 148 с. 2. Білий О.В. Фізична хімія. – Київ: ЦУГ, 2002. – 364 с. 3. Методичнi вказiвки та завдання для самостiйної роботи з курсу "Фiзична хiмiя"/ Укл. Герасимчук С.І., Павловський Ю.П., Собечко І.Б. -Львiв: Видавництво ЛП, 2013, - 68 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).