Бази даних систем автоматизації

Спеціальність: Автоматизація та комп'ютерно-інтегровані технології
Код дисципліни: 6.151.00.O.031
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Автоматизація та комп'ютерно-інтегровані технології
Лектор: Роман Віталій Іванович, доцент, кандидат технічних наук
Семестр: 5 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Формування у студентів знань про бази даних (SPARC-архітектура, моделі даних, класифікація баз даних, реляційна алгебра, мова програмування SQL), та вміння розробляти і застосовувати реляційні бази даних з використанням системи управляння базами даних MS Access
Завдання: - загальні компетентності: 1. Здатність застосовувати знання у практичних ситуаціях. 2. Навички використання інформаційних і комунікаційних технологій. 3. Здатність усвідомлювати необхідність навчання впродовж усього життя з метою поглиблення набутих та здобуття нових фахових знань. - фахові компетентності: 1. Здатність використовувати для вирішення професійних завдань новітні технології у галузі автоматизації та комп’ютерно-інтегрованих технологій, зокрема, проектування багаторівневих систем керування, збору даних та їх архівування для формування бази даних параметрів процесу та їх візуалізації за допомогою засобів людино-машинного інтерфейсу; 2. Здатність обґрунтовувати вибір технічної структури та вміти розробляти прикладне програмне забезпечення для мікропроцесорних систем керування на базі локальних засобів автоматизації, промислових логічних контролерів та програмованих логічних матриць і сигнальних процесорів. 3. Здатність вільно користуватися сучасними комп’ютерними та інформаційними технологіями для вирішення професійних завдань, програмувати та використовувати прикладні та спеціалізовані комп’ютерно-інтегровані середовища для вирішення задач автоматизації. 4. Здатність інтегрувати системи автоматизації в локальні та глобальні інформаційні мережі на основі принципів інформаційної безпеки таких систем
Результати навчання: 1. Знати сучасні технології програмування мікропроцесорних засобів автоматизації та розроблення програмних додатків систем автоматизації. 2. Знати основи сучасних технологій та протоколів обміну даними в системах автоматизації, інформаційних технологій для інтегрування систем автоматизації в локальні та глобальні інформаційні мережі на основі принципів інформаційної безпеки таких систем. 3. Вміти застосовувати сучасні інформаційні технології та мати навички розробляти алгоритми та комп’ютерні програми з використанням мов високого рівня та технологій об'єктно-орієнтованого програмування, створювати бази даних та використовувати інтернет-ресурси. 4. Вміти проектувати багаторівневі системи керування і збору даних для формування бази параметрів процесу та їх візуалізації за допомогою засобів людино-машинного інтерфейсу, використовуючи новітні комп'ютерно-інтегровані технології. 5. Вміти обґрунтовувати вибір структури та розробляти прикладне програмне забезпечення для мікропроцесорних систем управління на базі локальних засобів автоматизації, промислових логічних контролерів та програмованих логічних матриць і сигнальних процесорів. 6. Вміти використовувати різноманітне спеціалізоване програмне забезпечення для розв'язування типових інженерних задач у галузі автоматизації, зокрема, математичного моделювання, автоматизованого проектування, керування базами даних, методів комп’ютерної графіки. 7. Вміти застосовувати комп'ютерні технології проектування систем автоматизації об’єктів та процесів
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: 1. Комп’ютерні технології та програмування, частина 1 2. Теорія інформації 3. Мікропроцесорна техніка 4. Хмарні технології та глобальні баз даних
Короткий зміст навчальної програми: Перша лекція присвячена висвітленню місця баз даних в системах автоматизації. Друга лекція присвячена висвітленню основних понять баз даних, їх властивостей та переваг над файловими системами. Також студенти дізнаються основні функції адміністратора баз даних та вимоги до систем управління базами даних. Третя лекція присвячена висвітленню поняття SPARC-архітектури баз даних та її рівнів. Четверта лекція присвячена висвітленню поняття моделювання даних та типів моделей баз даних. П’ята лекція присвячена детальному висвітленню структури реляційної бази даних, реляційних ключів, реляційної алгебри та реляційного числення. Шоста лекція присвячена висвітленню основних питань мови запитів SQL. Також студенти отримують консультацію про питанням підготовки до складання заліку по дисципліні
Опис: 1. Бази даних в системах автоматизації. 2. Основні поняття баз даних. 3. Архітектура баз даних. 4. Моделі баз даних. 5. Реляційні бази даних. 6. Мова SQL
Методи та критерії оцінювання: Під час викладання дисципліни використовуються наступні методи оцінювання рівня досягнення результатів навчання: 1) фронтальне та вибіркове усне опитування студентів на лекціях; 2) вибіркова перевірка наявності та наповненості конспекту лекцій в кінці семестру; 3) перевірка правильності виконання та оформлення звітів до лабораторних робіт; 4) перевірка правильності виконання завдань контрольної роботи; 5) усний та практичний захист контрольної роботи під час семестрового контролю
Критерії оцінювання результатів навчання: Максимальна оцінка в балах (100): лабораторні роботи (40) та контрольна робота (60). Лабораторні роботи: повне відпрацювання всіх лабораторних робіт (5), оформлення згідно методичних вимог всіх звітів до лабораторних робіт (5), усний захист всіх лабораторних робіт (30). Контрольна робота: перевірка викладачем працездатності розробленої студентом бази даних (10), перевірка правильності виконання та оформлення контрольної роботи (10), практичний захист контрольної роботи (10), усний захист контрольної роботи (30)
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Організація баз даних та знань / В.П. Ярцев. – Київ : ДУТ, 2018. – 214 с. 2. Fundamentals of Database Systems (7th edition) / Ramez Elmasri, Shamkant Navathe. – ?Pearson, 2015. – 1280 pages. 3. Access 2010 Bible / Michael R. Groh. - Wiley Publishing, 2010. – 1344 pages. 4. Організація баз даних / В.М. Юрчишин, Б.В. Клим, В.Б. Кропивницька. – Івано-Франківськ : Факел, 2010. – 224 с. 5. Database Systems. The Complete Book (2nd edition) / Hector Garcia-Molina, Jeffrey D. Ullman, Jennifer Widom. – Pearson, 2009. – 1203 pages.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).