Організація і методика аудиту

Спеціальність: Облік і оподаткування (освітньо-наукова програма)
Код дисципліни: 7.071.00.O.003
Кількість кредитів: 6.00
Кафедра: Обліку та аналізу
Лектор: канд. екон. наук, професор Чубай Володимир Миколайович
Семестр: 1 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Метою вивчення дисципліни є формування у студентів здатності ефективно вирішувати складні завдання щодо організації і методики аудиту з використанням сучасних технічних засобів та новітніх методик, і формування потенціалу особистого наукового й фахового вдосконалення в сфері аудиторської діяльності з врахуванням світових тенденцій.
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування та розвиток у здобувачів освіти компетентностей: інтегральна компетентність: здатність розв’язувати складні завдання і проблеми у сфері професійної діяльності з обліку, аналізу, контролю, аудиту, оподаткування або у процесі навчання, що передбачає проведення досліджень та/або здійснення інновацій та характеризується невизначеністю умов і вимог. загальні компетентності: • вміння виявляти, ставити та вирішувати проблеми; • навички використання інформаційних і комунікаційних технологій; • здатність проведення досліджень на відповідному рівні; • здатність до пошуку, оброблення та аналізу інформації з різних джерел; • здатність спілкуватися з представниками інших професійних груп різного рівня (з експертами з інших галузей знань/видів економічної діяльності); • здатність діяти на основі етичних міркувань (мотивів); • здатність оцінювати та забезпечувати якість виконуваних робіт. спеціальні (фахові) компетентності: • здатність застосовувати теоретичні, методичні і практичні підходи щодо організації обліку, контролю, планування та оптимізації податкових розрахунків; • здатність використовувати міжнародні стандарти контролю якості, аудиту, огляду, іншого надання впевненості та супутніх послуг з дотриманням вимог професійної етики в процесі практичної діяльності; • здатність формулювати завдання, удосконалювати методики та впроваджувати сучасні методи фінансового та управлінського обліку, аналізу, аудиту і оподаткування у відповідності зі стратегічними цілями підприємства; • здатність здійснювати діяльність з консультування власників, менеджменту підприємства та інших користувачів інформації у сфері обліку, аналізу, контролю, аудиту, оподаткування; • здатність проводити наукові дослідження з метою вирішення актуальних завдань теорії, методики, організації та практики обліку, аудиту, аналізу, контролю та оподаткування; • здатність виконувати процедури обліково-аналітичного й контрольного забезпечення прийняття управлінських рішень з урахуванням сфери економічної діяльності суб’єкта господарювання.
Результати навчання: • знання теоретичних, методологічних та практичних засад організації і здійснення аудиту об’єктів, відображених у фінансовій звітності; • знання міжнародних та національних законодавчо-нормативних вимог щодо організації та здійснення аудиту, контролю його якості; • знання порядку і особливостей організації та здійснення аудиту в комп’ютерному середовищі; • розуміння сутності професійного судження та аудиторських процедур, а також порядку їх застосування в процесі організації і проведення аудиту; • вміння організовувати аудиторську перевірку на підприємстві, визначати необхідний набір аудиторських процедур; • вміння здійснювати аудит активів, власного капіталу, зобов’язань, витрат та доходів тощо; • вміння аналізувати інформацію, одержану під час аудиторської перевірки, і формулювати на основі неї достовірні висновки (звіти); • вміння організовувати систему внутрішнього аудиту на підприємстві для підвищення ефективності контролю за його діяльністю.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: - пререквізити: - кореквізити: КП «Організація і методика аудиту», «Облік і фінансова звітність за міжнародними стандартами».
Короткий зміст навчальної програми: Вивчення дисципліни дає змогу сформувати у студента базові теоретичні знання та практичні вміння для організації і проведення аудиту різних об’єктів, організації діяльності аудиторської фірми і праці аудиторів, а отже студент зможе набути потрібних компетентностей для ефективного здійснення аудиту фінансової звітності та ведення аудиторської діяльності загалом. Дисципліна «Організація і методика аудиту» займає важливе місце в навчальному процесі. Теоретичний матеріал навчальної дисципліни охоплює 12 тем, які зокрема розкривають організацію аудиторського процесу та контролю якості діяльності аудиторської фірми і праці аудиторів, організацію аудиторської перевірки фінансової звітності та її інформаційне забезпечення, методики аудиту необоротних і оборотних активів, власного капіталу і зобов’язань, витрат, доходів і фінансових результатів, особливості завдань з огляду фінансової звітності, спеціальних видів аудиту та аудиторських послуг, механізм формування і функціонування системи внутрішнього аудиту підприємства тощо. У процесі викладання лекційного матеріалу значну увагу звернуто на практичний досвід організації і проведення аудиторських перевірок реальних підприємств, системне глибоке розуміння методики аудиту різних об’єктів, а також акцентовано на важливості дотримання Міжнародних стандартів контролю якості, аудиту, огляду, іншого надання впевненості та супутніх послуг у процесі здійснення аудиторської діяльності в Україні.
Опис: Організація діяльності аудиторської фірми та аудиторського процесу. Контроль якості аудиторських послуг. Організація аудиторської перевірки фінансової звітності. Методика аудиту установчих документів, облікової політики та власного капіталу підприємства. Аудиторська перевірка необоротних активів. Методика аудиту грошових коштів і дебіторської заборгованості. Методика аудиту запасів. Методика аудиту довгострокових зобов’язань підприємства. Методика аудиту короткострокових зобов’язань підприємства. Методика аудиту витрат, доходів і фінансових результатів. Особливості завдань з огляду фінансової звітності, спеціальних видів аудиту та інших аудиторських послуг. Формування і функціонування системи внутрішнього аудиту підприємства.
Методи та критерії оцінювання: - Поточний контроль (30%): усне опитування, розв’язування задач, виконання домашніх індивідуальних завдань. - Підсумковий контроль (70%, екзаменаційний контроль): письмова та усна компонента.
Критерії оцінювання результатів навчання: Поточний контроль (30 балів): Для денної форми навчання: - практичні заняття – 15 балів (5 балів усне опитування на практичних заняттях, 4 бали – поточний тестовий контроль, 6 балів – розв'язування задач) - індивідуальне домашнє завдання (презентація дослідницького характеру на задану тему з організації і методики аудиту та дослідження діяльності і стану конкретної фірми за низкою параметрів) – 15 балів (10 балів за презентацію і 5 балів за дослідження). Критерії оцінювання цього завдання наведені в методичних рекомендаціях до самостійної роботи з дисципліни. Порядок і критерії оцінювання екзамену наведені у ВНС дисципліни в електронному документі «Критерії оцінювання з дисципліни «Організація і методика аудиту». Порядок і критерії оцінювання курсового проекту «Організація і методика аудиту» наведені у ВНС дисципліни в електронному документі «Критерії оцінювання курсового проекту «Організація і методика аудиту». Залікова оцінка за курсовий проект складається з: а) оцінки якості курсового проекту (60 балів). Зокрема враховується: рівень використання наукової та навчальної літератури, законодавчо-нормативних актів, спеціалізованих періодичних видань з питань аудиту для написання курсового проекту (зокрема використання нових видань; відсутність використання нормативних актів, що втратили чинність); наявність елементів науково-дослідного характеру; правильність розв’язання поставлених завдань (правильність здійснених розрахунків, зроблених висновків; правильність застосування методики в процесі виявлення порушень і помилок за темою курсового проекту на реально функціонуючому підприємстві; правильність оформлення документації аудитора) тощо; б) оцінки доповіді студента про зміст курсового проекту і відповідей на поставлені студентові запитання по ньому (40 балів).
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Бурлан С. А. Організація і методика аудиту : навч. посіб. / С. А. Бурлан, Н. О. Руденко. – Миколаїв : Вид-во ЧНУ ім. П. Могили, 2017. – 184 с. 2. Міжнародні стандарти контролю якості, аудиту, огляду, іншого надання впевненості та супутніх послуг (видання 2016-2017 року). Частина 1. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.apu.com.ua/ 3. Аудит: методика і організація : навч. посібник / Н. І. Гордієнко, О. В. Харламова, Ю. І. Мізік, О. О. Конопліна. – 2-ге вид., перероб. і доп. – Xарків : ХНУМГ ім. О. М. Бекетова, 2017. – 319 с. 4. Огійчук М.Ф. Організація і методика аудиту: навч. посібн. / М.Ф. Огійчук, К.О. Утенкова. – К. : Алерта, 2016. – 304 с. 5. Антонюк О.Р. Методологія та організація процесу виконання аудиторських послуг: монографія. – Рівне: Вид-ць Зень О., 2018. – 440 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).