Дослідницький семінар в галузі "Облік і оподаткування"
Спеціальність: Облік і оподаткування
Код дисципліни: 8.071.00.O.003
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Обліку та аналізу
Лектор: Проф. Яремко І.Й
Семестр: 1 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування та розвиток у аспірантів компетентностей:
Загальних:
- здатність опрацьовувати академічні та науково-дослідницькі джерела інформації для формування навчальних матеріалів для проведення лекційних, семінарських, практичних та лабораторних занять у закладах вищої освіти з дисциплін, що відповідають профілю спеціальності;
- здатність ініціювати та проводити оригінальні наукові дослідження, ідентифікувати актуальні наукові проблеми, здійснювати пошук та критичне аналізування інформації, продукувати інноваційні конструктивні ідеї та застосовувати нестандартні підходи до вирішення складних і нетипових завдань;
- уміння виявляти ораторську та риторичну майстерність при презентації результатів наукових досліджень, вести фахову наукову бесіду та дискусію із широкою науковою спільнотою та громадськістю українською мовою, формувати наукові тексти в письмовій формі, організовувати та проводити навчальні заняття, використовувати прогресивні інформаційно-комунікаційні засоби;
- уміння оцінювати знання студентів згідно встановлених критеріїв;
Фахових:
- здатність оцінювати глибинні знання історичних та світоглядних засад розвитку теорії і практики ведення бухгалтерського обліку, проведення аналітичних досліджень інформаційного забезпечення управління підприємством та податковою діяльністю, ідейних вчень класиків балансових теорій, фундаментальних постулатів та парадигм теорій бухгалтерського обліку, новітніх прогресивних тенденцій розвитку систем бухгалтерського обліку та фінансової звітності;
- здатність продемонструвати знання класичного та сучасного наукового інструментарію дослідження соціально-економічних явищ та процесів у різних сферах аналізу, аудиту, контролю та оподаткування;
- здатність продемонструвати знання теоретико-прикладних засад різних видів бухгалтерського, управлінського й податкового обліку та сфери аналізу й аудиту.
Результати навчання: 1) знання особливостей наукового способу пізнання та його складові при дослідженні систем бухгалтерського обліку, моделей аналізу та аудиту, принципових підходів до дослідження їх концептуального базису;
2) уміння обирати й практично застосовувати адекватні методи наукового пізнання;
3) уміння аргументовано оцінювати сильні сторони і дискусійні положення в методологічній основі різних облікових систем, відповідність практичним потребам сформованої в них інформації та результативних показників при її опрацюванні оцінно-аналітичними системами;
4) уміння обґрунтовувати функціонально-пізнавальну роль наукового апарату у з’ясуванні тенденцій розвитку обліково-аналітичної сфери знань;
5) застосовувати вміння критичної оцінки зібраного матеріалу, обґрунтування своєї точки зору стосовно тих чи інших теорій та наукових праць відомих вчених з бухгалтерської науки, викладення власних висновків з опрацьованого матеріалу;
6) застосовувати теоретичні та практичні знання щодо здійснення науково-дослідницької діяльності та оформлення її результатів у формі рефератів, наукових статей, дисертаційних робіт тощо.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Новітні теорії в бухгалтерському обліку
Обліково-звітна система в архітектоніці сучасної економіки
Короткий зміст навчальної програми: У межах дисципліни розглядаються ключові засади формування в аспірантів дослідницьких навиків та професійно-педагогічної компетентності задля здатності планувати і виконувати оригінальні дослідження, досягати наукових результатів, які створюють нові знання в обліку, аналізі, аудиті та оподаткуванні та дотичних до них міждисциплінарних зв’язків. Завданням предмету є набуття здатності виявляти, формулювати та вирішувати проблеми дослідницького характеру у сфері обліку, аналізу, контролю, аудиту, оподаткування, оцінювати та забезпечувати якість виконуваних досліджень формуючи таким чином здатність до безперервного саморозвитку та вдосконалення. Володіння знаннями і практичними навичками у галузі науково-педагогічної діяльності підвищує конкурентоспроможність випускника аспірантури у працевлаштуванні. Так, згідно освітньо-наукової програми потенційною сферою діяльності здобувача вищої освіти (доктора філософії) є викладацька робота у закладах вищої освіти.
У процесі вивчення навчальної дисципліни увага акцентується на академічній доброчесності в проведенні наукових досліджень у сфері обліку, аналізу та аудиту. Вивчення предмету спрямоване на поглиблення у молодих науковців сучасних теоретичних знань з метою забезпечення їх конкурентоспроможності на ринку освітніх послуг та в системі студійного підвищення кваліфікації. Педагогічний практикум в структурі освітньо-наукової програми є складовою професійної підготовки здобувачів освіти до науково-дослідницької та педагогічної діяльності та являє собою форму опанування навичками практичної діяльності в організації і проведенні навчального процесу фахової підготовки. Вивчення дисципліни передбачає охоплення процесу викладання спеціальних дисциплін, організацію навчальної діяльності аспірантів, науково-методичну роботу з дисциплін, здобуття вмінь і навичок викладацької діяльності.
Завданням дисципліни є опанування класичних та сучасних методико-методологічних засад наукових досліджень щодо розв’язання комплексних проблем професійно-дослідницького характеру. При вивченні дисципліни передбачено апробацію системи практичних умінь і навиків у сфері якісної підготовки та проведення навчальних занять, зокрема практичних і лабораторних робіт, а також розвиток психолого-педагогічних здібностей. Базою для проведення семінару зазвичай виступає заклад освіти (профільна кафедра), в якому навчається аспірант.
Опис: Наукові ідеї, напрями і теми облікових наукових досліджень. Інформаційно-аналітичне забезпечення наукових досліджень у сфері обліку. Методологія і методи наукових досліджень балансових теорій. Методика оцінки і відображення об’єктів капіталу в обліку і звітності. Методи і способи дослідження засадних принципів обліку активів. Дослідження результатних показників ефективності діяльності підприємства. Сучасні наукові дослідження облікових шкіл України. Узагальнення, оцінка ефективності і якості науково- дослідної роботи (НДР) та звітність про цю роботу.
Методи та критерії оцінювання: Поточний контроль: усне опитування, виконання індивідуального науково-дослідного завдання; екзаменаційний контроль: тестова і усна компонента
Критерії оцінювання результатів навчання: Поточний контроль (ПК): (усні виступи на практичних заняттях, розв’язування завдань, участь в обговореннях та дискусіях, контрольні зрізи знань) - 70 балів. Заліковий контроль: письмова компонента - 20 балів, усна компонента - 10 балів.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1. Навчально-методичний посібник з навчальної дисципліни «Організація та методологія наукових досліджень» для аспірантів (здобувачів вищої освіти ступеня доктора філософії) / уклад.: О. Г. Данильян, О. П. Дзьобань. – Харків : Право, 2019. – 40 с.
2. Методологія та організація наукових досліджень : навч. посібник / О.І. Гуторов; Харк. нац. аграр. ун-т ім. В.В. Докучаєва – Х.: ХНАУ, 2017. – 272 с.
3. Основи методології та організації наукових досліджень: Навч. посіб. для студентів, курсантів, аспірантів і ад’юнтів / за ред. А. Є. Конверського. — К.: Центр учбової літератури, 2010. - 352 с
4. Методологія наукових досліджень [Текст]: навч.посіб./ В.С. Антонюк, Л.Г.Полонський, В.І.Аверченко, Ю.А. Малахов. – К.: НТУУ «КПІ», 2015.-276 с.
5. Розвиток теоретико-методологічних засад обліку, аналізу, контролю і аудиту: монографія / під заг. ред. А.А. Пилипенко, Г.Ф. Азаренкова. – Харків: ВД «Інжек», 2012. – 640 с.
6. Гальченко С. І. Основи наукових досліджень: Навчально-методичний посібник / С. І. Гальченко, О. З. Силка . – Черкаси : АММО, 2015. – 93 с.
7. Методика та організація наукових досліджень : Навч. посіб. / С. Е. Важинський, Т І. Щербак. – Суми: СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2016. – 260 с.
8 Каламбет С.В. Методолія наукових досліджень: Навч. посіб. / С.В. Каламбет, С.І. Іванов, Ю.В. Півняк Ю.В. – Дн-вськ: Вид-во Маковецький, 2015. – 191 с
9.Легенчук С.Ф. Бухгалтерське теоретичне знання: від теорії до метатеорії: [монографія] / С.Ф. Легенчук. – Житомир: ЖДТУ, 2012. – 336с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).