Новітні теорії в бухгалтерському обліку і оподаткуванні

Спеціальність: Облік і оподаткування
Код дисципліни: 8.071.00.O.006
Кількість кредитів: 4.00
Кафедра: Обліку та аналізу
Лектор: Професор Височан Олег Степанович
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Метою вивчення навчальної дисципліни є формування у молодих науковців вміння узагальнювати та критично осмислювати існуючі теоретичні напрацювання вітчизняних та зарубіжних науковців у сфері бухгалтерського обліку – розробників сучасних облікових теорій та концепцій оподаткування, а також базові принципи формування методологічного інструментарію облікової науки при подальших наукових дослідженнях, виконувати теоретичний аналіз й синтез бухгалтерського наукового знання для формування нових підходів до розвитку бухгалтерського обліку та оподаткування як науки.
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у здобувачів освіти компетентностей: інтегральна компетентність: - здатність продукувати інноваційні наукові ідеї, оволодіти методологією наукової та педагогічної діяльності, вирішувати комплексні проблеми в процесі інноваційно-дослідницької та професійної діяльності, проводити оригінальні наукові дослідження у сфері обліку і оподаткування на міжнародному та національному рівні; фахові компетентності: - ґрунтовні знання класичного та сучасного наукового інструментарію дослідження соціально-економічних явищ та процесів у різних сферах обліку та оподаткування; - глибинні знання теоретико-прикладних засад різних видів систем бухгалтерського обліку (стратегічний, управлінський, креативний), концептуальних основ й методів оцінна- аналітичних інструментів та податкового планування; - здатність виявляти та розуміти причинно-наслідкові зв'язки між економічними явищами та процесами у сфері обліку та оподаткування, ідентифікувати та оцінювати фактори впливу.
Результати навчання: У результаті вивчення навчальної дисципліни здобувач освіти повинен бути здатним продемонструвати такі результати навчання: - здатність продемонструвати глибинні знання історичних та сучасних концептуально-методологічних та методичних засад у предметній сфері обліку, аналізу, аудиту і оподаткування; - здатність продемонструвати глибинні знання вітчизняного і зарубіжного наукового доробку та практичного досвіду у сфері обліку та оподаткування; - здатність продемонструвати глибинні знання теоретико-прикладних засад широкого спектру різновидів та сфер обліку і оподаткування; - здатність продемонструвати ґрунтовні знання і розуміння класичної та сучасної методологічно-методичної бази досліджень соціально-економічних явищ і процесів у різних сферах обліково-аналітичних парадигм, процесів управління та адміністрування податків; - застосовувати одержані знання з різних предметних сфер обліку та оподаткування для формулювання та обґрунтування нових теоретичних положень і практичних рекомендацій у конкретній області дослідження; - інтегрувати та застосовувати одержані знання з різних міжпредметних сфер у процесі розв’язання теоретико-прикладних завдань у конкретній області дослідження; - обирати і застосовувати методологію та інструментарій наукового дослідження при здійсненні теоретичних й емпіричних досліджень у сфері обліку та оподаткування; - здійснювати економіко-математичне моделювання та соціально-економічне діагностування різних процесів та об’єктів у сфері обліку та оподаткування.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Попередні навчальні дисципліни: Методологія наукових досліджень в обліково-аналітичній сфері знань. Супутні і наступні навчальні дисципліни: Академічне підприємництво, Дисципліна за вибором аспіранта, фахова компонента.
Короткий зміст навчальної програми: У межах дисципліни розглядаються питання сутності й трактування теорії бухгалтерського обліку в Україні й світі, теоретичні, методологічні й практичні положення бухгалтерського обліку як науки, його предмет, методи, принципи, категорійно-понятійний апарат та інструментарій, можливість розширення меж бухгалтерського обліку з врахуванням генезису облікових парадигм впродовж останніх десятиліть, сучасні теорії та концепції бухгалтерського обліку на основі діалектичного методу пізнання та системного підходу до вивчення стану та розвитку обліку.
Опис: Сучасний стан та напрями розвитку бухгалтерського обліку як науки. Загальнонаукові та специфічні методи дослідження проблематики бухгалтерського обліку. Сутність теорії бухгалтерського обліку та концепцій оподаткування. Категорійно-понятійний апарат бухгалтерського обліку та оподаткування. Базові облікові парадигми: антропологічна, процесна, інформаційна, біхевіористична тощо. Методологія побудови бухгалтерських теорій соціального та екологічного обліку. Сучасні теорії та концепції бухгалтерського обліку: інституціональна, стратегічна, ціннісно-орієнтована, кластерна та ін.
Методи та критерії оцінювання: Поточний та екзаменаційний контроль. Поточний контроль результатів навчання передбачає усне опитування, виконання розрахункових завдань на практичних заняттях, захист науково-дослідного завдання і письмове тестування. Семестровий контроль результатів навчання включає проводиться у формі екзамену з обов’язковою усною компонентою.
Критерії оцінювання результатів навчання: Поточний контроль: - робота на практичних заняттях - 10 балів; - індивідуальне науково-дослідне завдання - 20 балів; Екзаменаційний контроль: - письмова компонента - 60 балів; - усна компонента - 10 балів.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1. Atkinson A.A., Kaplan R.S., Matsumura E.M. and Young S.M. Management accounting: Information for decision making and strategy execution / 6th edition. – Edinburgh : Pearson education limited, 2012. – 550 p. 2. Baldarelli M.G., del Baldo M. A journey in social and environmental accounting, accountability and society : research monograph. – Newcastle: Cambridge Scholars Publishing, 2020. – 173 p. 3. Littleton A.Ch. Structure of accounting theory. – American Accounting Association, 1977. – 234 p. 4. Silva Oliveira A.B. The beginner's path to accounting research methodology : Research techniques for accounting and management. – Independently Published, 2020. – 326 p. 5. Єганов О.Ю., Ажищев В.Ф., Погорєлова О.В., Баланенко О.Г. Інформаційні системи і технології обліку : монографія. 2-е вид., перероб. і доп. – Warsaw : RS Global Sp. z O.O., 2020. – 131 с. 6. Жук В.М. Розвиток теорії бухгалтерського обліку: інституціональний аспект : монографія. – Київ : ННЦ “ІАЕ”, 2018. – 408 с. 7. Звітність корпорацій як складова інформаційного простору сталого розвитку : монографія / Т.І. Єфименко, Л.Г. Ловінська, Я.В. Олійник та ін. ; за ред. Л. Г. Ловінської. – Київ : ДННУ “Акад. фін. управління”, 2019. – 400 с. 8. Легенчук С.Ф. Бухгалтерське теоретичне знання: від теорії до метатеорії: монографія. – Житомир: ЖДТУ, 2012. – 336 с. 9. Малишкін О.І. Облік і аудит податків в Україні: теорія, методологія, практика : монографія. – К.: Центр учбової літератури, 2013. – 376 с. 10. Нікітішин А.О. Податкова політика в умовах економічних перетворень : монографія. – Київ : Київ. нац. торг.-екон. ун-т, 2019. – 480 с. 11. Петрук О.М. Гармонізація національних систем бухгалтерського обліку: монографія. – Житомир: ЖДТУ, 2018. – 420 с. 12. Шкуліпа Л.В. Розвиток бухгалтерського обліку у вимірі міжнародних стандартів фінансової звітності та інноваційних технологій: методологія та практика: монографія. – Ніжин: ФОП Лук’яненко В.В., ТПК “Орхідея”, 2020. – 616 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).