Методологія наукових досліджень в обліково-аналітичній сфері знань

Спеціальність: Облік і оподаткування
Код дисципліни: 8.071.00.O.009
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Обліку та аналізу
Лектор: Проф. Яремко І.Й
Семестр: 3 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Метою дисципліни «Методологія наукових досліджень в обліково-аналітичній сфері знань» формування наукового світогляду здобувачів наукового ступеня доктора філософії у предметній сфері знань, оволодіння методологією і методами наукового дослідження, поглиблення знань зі спеціальності на основі теорії пізнання, розвиток творчого мислення та індивідуальних здібностей аспірантів у вирішенні науково-прикладних завдань, пов’язаних з розвитком та удосконаленням систем бухгалтерського обліку. Вивчення цієї дисципліни спрямоване на формування знань і вмінь науковців з бухгалтерського обліку використовувати науково-методологічні підходи до аналізу розроблених обліково-аналітичних систем з метою підготовки висококваліфікованих докторів філософії, здатних до розробки адаптивних глобальній економіці методологічних засад обліку, аналізу, аудиту та споріднених до них систем.
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у здобувачів освіти компетентностей: загальні компетентності: • глибинні знання історичних засад становлення і розвитку теорії та практики організації системи бухгалтерського обліку та оцінно­ аналітичного інструментарію, ідейних вчень фундаторів облікових теорій, фундаментальних постулатів та парадигм у сфері обліку та оподаткування, новітніх прогресивних тенденцій розвитку оцінно­ аналітичного інструментарію управління підприємством фахові компетентності: • грунтовні знання класичного та сучасного наукового інструментарію дослідження соціально-економічних явищ та процесів у різних сферах обліку та оподаткування; • глибинні знання теоретико-прикладних засад різних видів систем бухгалтерського обліку (стратегічний, управлінський, креативний), концептуальних основ й методів оцінна-аналітичних інструментів та податкового планування фахові компетентності: • грунтовні знання класичного та сучасного наукового інструментарію дослідження соціально-економічних явищ та процесів у різних сферах обліку та оподаткування; • глибинні знання теоретико-прикладних засад різних видів систем бухгалтерського обліку (стратегічний, управлінський, креативний), концептуальних основ й методів оцінна-аналітичних інструментів та податкового планування
Результати навчання: 1) знання особливостей наукового способу пізнання та його складові при дослідженні систем бухгалтерського обліку, моделей аналізу та аудиту, принципових підходів до дослідження їх концептуального базису; 2) уміння обирати й практично застосовувати адекватні методи наукового пізнання; 3) уміння аргументовано оцінювати сильні сторони і дискусійні положення в методологічній основі різних облікових систем, відповідність практичним потребам сформованої в них інформації та результативних показників при її опрацюванні оцінно-аналітичними системами; 4) уміння обґрунтовувати функціонально-пізнавальну роль наукового апарату у з’ясуванні тенденцій розвитку обліково-аналітичної сфери знань; 5) застосовувати вміння критичної оцінки зібраного матеріалу, обґрунтування своєї точки зору стосовно тих чи інших теорій та наукових праць відомих вчених з бухгалтерської науки, викладення власних висновків з опрацьованого матеріалу; 6) застосовувати теоретичні та практичні знання щодо здійснення науково-дослідницької діяльності та оформлення її результатів у формі рефератів, наукових статей, дисертаційних робіт тощо.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Новітні теорії в бухгалтерському обліку Обліково-звітна система в архітектоніці сучасної економіки
Короткий зміст навчальної програми: Навчальна дисципліна спрямована на формування у студентів системи знань з інтерпретації теоретичних основ науки, методологічних параметрів наукових досліджень, генерування й ідентифікації наукових ідей, категоріального апарату наукових досліджень, організаційного й інформаційного забезпечення наукових досліджень, специфіки методичного інструментарію та особливостей його застосування, презентації результатів наукових досліджень, ефективності науково-дослідної роботи, ідентифікації навчально-виховного процесу, спектру методів навчання, методології викладання облікових дисциплін. Теоретичний матеріал охоплює теми, в яких висвітлено найважливіші аспекти організації наукового дослідження, використання наукових способів пізнання та методів, обґрунтування результатів дослідження в економіко-обліковій галузі знань.
Опис: Наукова діяльність та її організація. Методологія і методи наукових досліджень. Організація наукових досліджень в обліково-економічній сфері знань. Наукові ідеї, напрями і теми облікових наукових досліджень. Інформаційно-аналітичне забезпечення наукових досліджень у сфері обліку. Методологія і методи наукових досліджень балансових теорій. Методика оцінки і відображення об’єктів капіталу в обліку і звітності. Методи і способи дослідження засадних принципів обліку активів. Дослідження результатних показників ефективності діяльності підприємства. Сучасні наукові дослідження облікових шкіл України. Узагальнення, оцінка ефективності і якості науково- дослідної роботи (НДР) та звітність про цю роботу.
Методи та критерії оцінювання: Поточний контроль: усне опитування, виконання індивідуального науково-дослідного завдання; екзаменаційний контроль: тестова і усна компонента
Критерії оцінювання результатів навчання: Поточний контроль: усне опитування на практичних заняттях - 10 балів, індивідуальне науково-дослідне завдання - 20 балів. Заліковий контроль - 70 балів.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1. Навчально-методичний посібник з навчальної дисципліни «Організація та методологія наукових досліджень» для аспірантів (здобувачів вищої освіти ступеня доктора філософії) / уклад.: О. Г. Данильян, О. П. Дзьобань. – Харків : Право, 2019. – 40 с. 2. Методологія та організація наукових досліджень : навч. посібник / О.І. Гуторов; Харк. нац. аграр. ун-т ім. В.В. Докучаєва – Х.: ХНАУ, 2017. – 272 с. 3. Основи методології та організації наукових досліджень: Навч. посіб. для студентів, курсантів, аспірантів і ад’юнтів / за ред. А. Є. Конверського. — К.: Центр учбової літератури, 2010. - 352 с 4. Методологія наукових досліджень [Текст]: навч.посіб./ В.С. Антонюк, Л.Г.Полонський, В.І.Аверченко, Ю.А. Малахов. – К.: НТУУ «КПІ», 2015.-276 с. 5. Розвиток теоретико-методологічних засад обліку, аналізу, контролю і аудиту: монографія / під заг. ред. А.А. Пилипенко, Г.Ф. Азаренкова. – Харків: ВД «Інжек», 2012. – 640 с. 6. Гальченко С. І. Основи наукових досліджень: Навчально-методичний посібник / С. І. Гальченко, О. З. Силка . – Черкаси : АММО, 2015. – 93 с. 7. Методика та організація наукових досліджень : Навч. посіб. / С. Е. Важинський, Т І. Щербак. – Суми: СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2016. – 260 с. 8 Каламбет С.В. Методолія наукових досліджень: Навч. посіб. / С.В. Каламбет, С.І. Іванов, Ю.В. Півняк Ю.В. – Дн-вськ: Вид-во Маковецький, 2015. – 191 с 9.Легенчук С.Ф. Бухгалтерське теоретичне знання: від теорії до метатеорії: [монографія] / С.Ф. Легенчук. – Житомир: ЖДТУ, 2012. – 336с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).