Методологічні засади аналізу і контролю розвитку підприємства
Спеціальність: Облік і оподаткування
Код дисципліни: 8.071.00.M.026
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Обліку та аналізу
Лектор: канд. екон. наук, професор Чубай Володимир Миколайович
Семестр: 4 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування та розвиток у здобувачів освіти компетентностей:
інтегральна компетентність: здатність продукувати інноваційні наукові ідеї, оволодіти методологією наукової та педагогічної діяльності, вирішувати комплексні проблеми в процесі інноваційно-дослідницької та професійної діяльності, проводити оригінальні наукові дослідження у сфері обліку, аналізу і оподаткування на міжнародному та національному рівні.
фахові компетентності:
- грунтовні знання класичного та сучасного наукового інструментарію дослідження соціально-економічних явищ та процесів у різних сферах обліку, аналізу та оподаткування;
- здатність виявляти та розуміти причинно-наслідкові зв’язки між економічними явищами та процесами на підприємстві, ідентифікувати та оцінювати фактори впливу.
Результати навчання: знання: концептуально-теоретичних аспектів розвитку підприємства, інструментарію його аналізу і контролю; методологічних засад визначення рівня розвитку підприємства та аналізу впливу на нього факторів зовнішнього і внутрішнього середовища; механізму аналізу альтернативних моделей та стратегій розвитку підприємства, а також ефективності їх реалізації з врахуванням тенденцій економічних та інших процесів на мікро- та макрорівні; методології здійснення контролю за розвитком підприємства тощо.
вміння: проаналізувати рівень і перспективи розвитку підприємства; проаналізувати рівень і достатність потенціалу підприємства для реалізації конкретної його моделі чи стратегії розвитку; проаналізувати достатність конкурентних переваг для досягнення поставлених стратегічних цілей і якість взаємовідносин з контрагентами в контексті забезпечення ефективного розвитку підприємства, здійснювати контроль за ним; організувати систему контролю за розвитком підприємства тощо.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: - пререквізит: «Методологія наукових досліджень в обліково-аналітичній сфері знань».
- кореквізит: «Обліково-звітна система в архітектоніці сучасної економіки».
Короткий зміст навчальної програми: В навчальній дисципліні «Методологічні засади аналізу і контролю розвитку підприємства» розглядаються концептуально-теоретичні та практичні аспекти аналізу і контролю розвитку підприємства як інструментів забезпечення ефективного управління економічними процесами, розкривається методологія аналізу і контролю розвитку підприємства з врахуванням останніх національних та зарубіжних наукових досліджень та успішних практик управління розвитком підприємств.
Опис: Аналіз рівня розвитку підприємства. Аналіз конкурентних переваг і їх впливу на розвиток підприємства. Аналіз якості взаємовідносин підприємства з контрагентами в контексті забезпечення його розвитку. Аналіз альтернативних моделей і стратегій розвитку підприємства. Аналіз реалізації обраної моделі та стратегії розвитку підприємства. Формування і оцінювання функціонування системи стратегічного контролю розвитку підприємства. Організація і методика контролю за параметрами розвитку підприємства.
Методи та критерії оцінювання: - поточний контроль (30%): перевірка індивідуального науково-дослідного завдання, усне опитування.
- підсумковий екзаменаційний контроль (70%): письмова та усна компонента.
Критерії оцінювання результатів навчання: - практичні заняття – 5 балів (оцінювання правильності вирішення дослідницьких завдань та аргументованості обгрунтування власної наукової думки щодо питань в розрізі тем дисципліни і формування висновків на основі різнопланової інформації, оцінювання вмінь визначати причинно-наслідкові зв’язки у розвитку підприємств різних галузей з подіями і станом мезо-, макро- і глобального середовищ тощо);
- індивідуальне науково-дослідне завдання – 25 балів (18 балів виконання і 7 балів захист). Критерії оцінювання цього завдання наведені в методичних рекомендаціях до виконання індивідуального науково-дослідного завдання з дисципліни.
- порядок і критерії оцінювання письмового тестування наведені у ВНС дисципліни в електронному документі «Критерії оцінювання з дисципліни «Методологічні засади аналізу і контролю розвитку підприємства» під час залікового контролю».
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1. Афанасьєва М. А. Удосконалення механізму контролю діяльності в управлінні сталим розвитком підприємств : монографія / М. А. Афанасьєва ; Нац. техн. ун-т «Харків. політехн. ін-т». – Харків : Основа, 2020. – 310 с
2. Методичні підходи до стратегічного управління діяльністю підприємства : монографія / П. П. Микитюк, В. Я. Брич, М. М. Федірко [та ін.] ; за заг. ред. П. П. Микитюка. – Тернопіль : ТНЕУ, 2017. – 399 с.
3. Управління стратегіями випереджаючого інноваційного розвитку : монографія / за ред. к.е.н., доцента Ілляшенко Н.С. — Суми : Триторія, 2020. — 440 с.
4. Загородній А. Г., Партин Г. О. Обліково-аналітичне забезпечення менеджменту підприємства: монографія. Львів: Видавництво Львівської політехніки, 2022. – 248 с.
5. Актуальні аспекти розвитку суб’єктів підприємництва в умовах глобальної економіки : монографія / за заг. ред. Т. Гринько. – Дніпро : Видавець Біла К. О., 2021. – 416 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).