Концепції і парадигми корпоративної звітності
Спеціальність: Облік і оподаткування
Код дисципліни: 8.071.00.M.024
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Обліку та аналізу
Лектор: Тивончук Олена Іванівна
Семестр: 4 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування та розвиток у аспірантів компетентностей:
загальних:
1. здатність продукувати інноваційні наукові ідеї, оволодіти методологією наукової діяльності, вирішувати комплексні проблеми в процесі інноваційно-дослідницької та професійної діяльності, проводити оригінальні наукові дослідження у сфері обліку і оподаткування на міжнародному та національному рівні.
2. знання концептуально-методологічних та методико-прикладних засад системи обліку, аналізу, контролю та аудиту в історичному та сучасному ракурсах, їх понятійно-категорійного апарату та практичного досвіду.
фахових:
1) глибинні знання історичних засад становлення і розвитку теорії та практики організації системи бухгалтерського обліку та оцінно-аналітичного інструментарію, ідейних вчень фундаторів облікових теорій, фундаментальних постулатів та парадигм у сфері обліку та оподаткування, новітніх прогресивних тенденцій розвитку оцінно-аналітичного інструментарію управління підприємством;
2) глибинні знання теоретико-прикладних засад різних видів систем бухгалтерського обліку (стратегічний, управлінський, креативний), концептуальних основ й методів оцінно-аналітичних інструментів та податкового планування;
3) уміння розробляти логічні та обґрунтовані послідовності, системи, механізми, моделі тощо для конкретних економічних об’єктів у сфері обліку та оподаткування.
Результати навчання: Результати вивчення даної дисципліни деталізують такі програмні результати навчання:
1. здатність продемонструвати глибинні знання історичних та сучасних концептуально-методологічних та методичних засад у предметній сфері обліку, аналізу, аудиту і оподаткування;
2. здатність продемонструвати глибинні знання вітчизняного і зарубіжного наукового доробку та практичного досвіду у сфері корпоративної звітності;
3. здатність продемонструвати глибинні знання теоретико-прикладних засад широкого спектру різновидів та сфер обліку і оподаткування;
4. здатність продемонструвати грунтовні знання і розуміння класичної та сучасної методологічно-методичної бази досліджень соціально-економічних явищ і процесів у різних сферах обліково-аналітичних парадигм, процесів управління та адміністрування податків;
5. застосовувати одержані знання з різних предметних сфер обліку та оподаткування для формулювання та обґрунтування нових теоретичних положень і практичних рекомендацій у конкретній області дослідження;
6. інтегрувати та застосовувати одержані знання з різних міжпредметних сфер у процесі розв’язання теоретико-прикладних завдань у конкретній області дослідження;
7. обирати і застосовувати методологію та інструментарій наукового дослідження при здійсненні теоретичних й емпіричних досліджень у сфері обліку та оподаткування;
8. здійснювати економіко-математичне моделювання та соціально-економічне діагностування різних процесів та об’єктів у сфері обліку та оподаткування.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Попередні дисципліни:
Дослідницький семінар в галузі "Облік і оподаткування"
Методологія наукових досліджень в обліково-аналітичній сфері
знань
Новітні теорії в бухгалтерському обліку
Супутні навчальні дисципліни:
Концептуальні засади, методи та інструментарій податкового
планування
Обліково-звітна система в архітектоніці сучасної економіки
Методологічні засади аналізу і контролю розвитку підприємства
Короткий зміст навчальної програми: Теоретико - методологічні основи побудови системи корпоративної звітності. Концепція глобальної фінансової звітності. Сучасні парадигми бухгалтерського обліку та корпоративної звітності. Концептуальні основи репрезентації у корпоративній звітності інтелектуального капіталу. Нефінансова звітність як інструмент розвитку соціальної відповідальності підприємства. Корпоративна звітність у сфері сталого розвитку. Концепція інтегрованої звітності як інноваційна модель корпоративної звітності.
Опис: 1. Теоретико - методологічні основи побудови системи корпоративної звітності
Роль обліку та звітності в системі корпоративного управління. Побудова системи корпоративної звітності. Сучасні концепції та моделі корпоративної звітності
2. Концепція глобальної фінансової звітності
Глобалізація та її вплив на систему корпоративної звітності. Концептуальні засади формування корпоративної звітності на основі МСФЗ. Оцінка корисності облікової інформації в корпоративній звітності
3. Сучасні парадигми бухгалтерського обліку та корпоративної звітності
Недосконалість існуючої обліково-звітної методології. Наукові підходи до виділення парадигм бухгалтерського обліку та корпоративної звітності. Розвиток нових парадигм бухгалтерського обліку та корпоративної звітності
4. Концептуальні основи репрезентації у корпоративній звітності інтелектуального капіталу
Проблеми відображення компонентів інтелектуального капіталу у корпоративні звітності. Сучасні підходи до розкриття інформації про інтелектуальний капітал у звітності підприємств
5. Нефінансова звітність як інструмент розвитку соціальної відповідальності підприємства
Наукові підходи до визначення сутності соціальної відповідальності. Соціальна відповідальність у системі сталого розвитку. Передумови та етапи розвитку нефінансової корпоративної звітності. Сучасні моделі та тенденції розвитку нефінансової звітності. Процес підготовки нефінансового звіту
6. Корпоративна звітність у сфері сталого розвитку
Сутність концепції сталого розвитку. Нефінансова звітність як інструмент досягнення цілей сталого розвитку. Звіт зі сталого розвитку відповідно до вимог стандартів GRI
7. Концепція інтегрованої звітності як інноваційна модель корпоративної звітності
Генезис інтегрованої звітності. Фундаментальні концепції інтегрованої звітності. Базові принципи підготовки та структура інтегрованого звіту
Методи та критерії оцінювання: Поточний контроль рівня досягнення результатів навчання передбачає вибіркове усне опитування; виступи та виконання дослідницьких завдань на практичних заняттях, оцінка активності, внесених пропозицій, уточнень тощо. Семестровий контроль результатів навчання проводиться у формі екзамену.
Критерії оцінювання результатів навчання: Поточний контроль - 30 б. (усне опитування на практичних заняттях - 10 б.; індивідуальне науково-дослідне завдання - 20 б.). Екзаменаційний контроль - 70 б.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1. Голов С.Ф. Інтегроване звітування: концепція, методологія та організація: монографія / С. Ф. Голов, В. М. Костюченко, Р. В. Кузіна. - Херсон : Гельветика, 2018. - 251 с.
2. Кузіна Р.В. Корпоративний облік і звітність в Україні: сучасний стан і перспективи розвитку: монографія / Р. В. Кузіна. - Херсон: Грінь Д.С., 2015. - 415 с.
3. Охріменко О.О., Іванова Т.В. Соціальна відповідальність. – Навч. посіб. – Національний технічний університет України «Київський політехнічний інститут». – 2015. –180 с.
4. Пилипенко Л.М. Розвиток концепцій побудови системи публічної звітності корпорацій в умовах постіндустріальної економіки : монографія / Л.М. Пилипенко. – Львів: Видавництво Львівської політехніки, 2016. – 336 с.
5. Torre, M.L., Sabelfeld, S., Blomkvist, M., & Dumay, J. (2020). Rebuilding trust: sustainability and non-financial reporting and the European Union regulation. Meditari Accountancy Research, 28, 701-725.
6. Abeysekera, I. (2022), "A framework for sustainability reporting", Sustainability Accounting, Management and Policy Journal, Vol. 13 No. 6, pp. 1386-1409
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).