Інструментарій та технології управління витратами підприємств

Спеціальність: Менеджмент
Код дисципліни: 8.073.00.M.030
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Зовнішньоекономічна та митна діяльність
Лектор: К.е.н., доцент Адамів Марта Євгенівна Завербний Андрій Степанович, д.е.н., проф.
Семестр: 4 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Вивчення сучасних концепцій та підходів до управління витратами підприємств.
Завдання: Здатність продукувати нові ідеї, розв`язувати комплексні проблеми у галузі управління та адміністрування, що передбачає глибоке переосмислення наявних та створення нових цілісних знань та/або професійної практики, застосувати новітні методології наукової та педагогічної діяльності, здійснювати власні наукові досілдження, результати яких мають наукову новизну, теоретичне та практичне значення. 3. Здатність здійснювати науково-педагогічну діяльність у сфері менеджменту в закладах вищої освіти. 5. Здатність на основі історичних засад розвитку теорії і практики менеджменту, ідейних вчень класиків менеджменту, фундаментальних постулатів та парадигм менеджменту та на основі новітніх прогресивних тенденцій розвитку менеджменту, сучасного наукового інструментарію ініціювати дослідження соціально-економічних явищ та процесів у різних сферах менеджменту.
Результати навчання: Результати навчання даної дисципліни деталізують такі програмні результати навчання: Знання: 1. Здатність продемонструвати глибинні знання вітчизняного і зарубіжного наукового доробку та практичного досвіду у сфері менеджменту. 2. Здатність продемонструвати глибинні знання теоретико-прикладних засад широкого спектру різновидів та сфер менеджменту. 3. Здатність продемонструвати глибинні знання історичних та сучасних концептуально-методологічних та методичних засад менеджменту. Уміння: 1. Застосовувати одержані знання з різних предметних сфер менеджменту для формулювання та обґрунтування нових теоретичних положень і практичних рекомендацій у конкретній сфері дослідження. 2. Обирати і застосовувати методологію та інструментарій наукового дослідження при здійсненні теоретичних й емпіричних досліджень у сфері менеджменту. 3. Здійснювати економіко-математичне моделювання та соціально-економічне діагностування різних процесів та об’єктів у сфері менеджменту.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Пререквізит: Історичні парадигми та сучасні теорії менеджменту Кореквізит: Аналітичні та чисельні методи досліджень
Короткий зміст навчальної програми: В межах дисципліни розглядаються сучасні концепції та підходи до управління витратами підприємств; вітчизняна та міжнародна нормативно-правова база управління витратами підприємств; інноваційні напрями типологізації витрат для цілей управління; сучасний інструментарій і технології позамовного та попроцесного калькулювання собівартості продукції підприємств; калькулювання повної та неповної собівартості продукції підприємств; мотивування працівників за економію витрат на підприємствах; діагностування витрат на підприємствах; фінансового забезпечення та зниження витрат діяльності підприємств.
Опис: Сучасні концепції та підходи до управління витратами підприємств; вітчизняна та міжнародна нормативно-правова база управління витратами підприємств; інноваційні напрями типологізації витрат для цілей управління; взаємозв’язок між класичними та сучасними інструментами управління витратами підприємств; особливості вибору інструментів калькулювання собівартості продукції підприємств в ринкових умовах господарювання; сучасний «гібридний» інструментарій позамовного та попроцесного калькулювання собівартості продукції підприємств; сучасний інструментарій калькулювання повної та неповної собівартості продукції підприємств; бюджетування як прогресивний інструмент управління витратами підприємств; сучасний інструментарій мотивування працівників за економію витрат на підприємствах, діагностики витрат на підприємствах, управління окремими категоріями витрат; сучасні інструменти та резерви зниження витрат діяльності підприємств; сучасні інструменти та джерела фінансового забезпечення витрат діяльності підприємств; сучасні інформаційні системи і технології управління витратами підприємств.
Методи та критерії оцінювання: • Поточний контроль (40 балів): усне експрес-опитування (5 балів); письмове розв’язання тестових вправ та задач (5 балів); доповіді та презентації (10 балів); індивідуальне науково-дослідне завдання (20 балів). • Екзаменаційний контроль (60 балів): письмова компонента (40 балів) та усна компонента (20 балів).
Критерії оцінювання результатів навчання: • Поточний контроль (40 балів): усне експрес-опитування (5 балів); письмове розв’язання тестових вправ та задач (5 балів); доповіді та презентації (10 балів); індивідуальне науково-дослідне завдання (20 балів). • Екзаменаційний контроль (60 балів): письмова компонента (40 балів) та усна компонента (20 балів).
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Данилко, В.К., Кушніренко, О.М. & Марченко К.С. (2022). Управління витратами. Київ: Каравела. 2. Кузьмін, О.Є. & Данилюк, М.О., ред. (2017). Управління витратами. Івано-Франківськ: Симфонія форте 3. Кузьмін, О.Є., Мельник, О.Г. & Когут, У.І. (2014). Управління витратами на підприємствах. Львів: Видавництво Львівської політехніки. 4. Кузьмін, О.Є., Мельник, О.Г., Петришин, Н.Я., Адамів, М.Є. & Чиркова, Ю.Л. (2020). Бюджетування та оподаткування зовнішньоекономічної діяльності. Львів: Растр-7. 5. Мякота В. Себестоимость продукции: от выпуска до реализации / В. Мякота. – 2-е изд., перер. и допол. - Х.: Фактор, 2022. – 268 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).