Методи фармакогностичного аналізу та контролю якості лікарської рослинної сировини
Спеціальність: Фармація, промислова фармація
Код дисципліни: 8.226.00.O.007
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Технологія біологічно-активних сполук, фармації та біотехнологія
Лектор: доц. Губицька Ірина Іванівна, доц.Стадницька Наталія Євгенівна
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: загальні компетентності:
• навчатися, сприймати набуті знання в предметній області та інтегруватиїхіз уже наявними;
• уміння планувати та керувати часом;
• здатність продукувати нові ідеї, проявляти креативність, здатність до системного мислення;
• здатність здійснювати пошук та аналізувати інформацію з різних джерел;
фаховікомпетентності:
? здатність застосувати знання специфічних прийомів фізико-хімічних досліджень для ідентифікації органічних сполук речовин різних класів, в тому числі потенційних лікарських субстанцій;
? здатність до проведення за наданою методикою якісного та кількісного аналізу сировини, напівпродуктів та готової фармацевтичної (в т.ч. ветеринарної та лікувально-косметичної продукції);
? знання про сучасні методи контролю якості фармацевтичної продукції.
Результати навчання: • знати методи аналізу лікарської рослинної сировини: товарознавчий, макро- і мікроскопічний, фітохімічний, люмінесцентний, хроматографічний, біологічний;
• знати основні методи і методики визначення різних класів біологічно активних речовин;
• знати принципи роботи обладнання для проведення фізико-хімічних досліджень;
• проводити аналіз лікарської рослинної сировини (товарознавчий, макро- і мікроскопічний, фітохімічний, люмінесцентний, хроматографічний, біологічний);
• стандартизувати ЛРС та виготовляти з неї різні лікарські форми широкого спектру терапевтичної дії проводити їх контроль якості з метою оптимізації умов зберігання.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: пререквізити:
• Сучасні методи ідентифікації органічних сполук;
• Фармацевтична біохімія;
кореквізити:
• Належні практики у фармації (належна виробнича практика, належна клінічна практика, належна лабораторна практика).
Короткий зміст навчальної програми: Сучасний стан досліджень лікарської рослинної сировини (ЛРС), та лікарських засобів на їх основі. Товарознавчий аналіз ЛРС. Макроскопічний аналіз ЛРС. Мікроскопічний аналіз ЛРС. Визначення числових показників ЛРС. Фітохімічне дослідження лікарської рослинної сировини, що застосовується для виробництва екстрактів. Дослідження якісного складу та виділення біологічно активних речовин з лікарської рослинної сировини. Визначення кількісного вмісту біологічно активних речовин у лікарській рослинній сировині. Новітні методи одержання субстанцій рослинного походження. Стандартизація рослинних субстанцій та препаратів на їх основі. Асортимент препаратів на рослинній сировині на ринку України.
Опис: Сучасний стан досліджень лікарської рослинної сировини (ЛРС), та лікарських засобів на їх основі. Товарознавчий аналіз ЛРС. Макроскопічний аналіз ЛРС. Мікроскопічний аналіз ЛРС. Визначення числових показників ЛРС. Фітохімічне дослідження лікарської рослинної сировини, що застосовується для виробництва екстрактів. Дослідження якісного складу та виділення біологічно активних речовин з лікарської рослинної сировини. Визначення кількісного вмісту біологічно активних речовин у лікарській рослинній сировині. Новітні методи одержання субстанцій рослинного походження. Стандартизація рослинних субстанцій та препаратів на їх основі. Асортимент препаратів на рослинній сировині на ринку України.
Методи та критерії оцінювання: • письмові звіти з лабораторних робіт, поточні контрольні роботи, індивідуальне науково-дослідне завдання – 40 балів;
• підсумковий контроль - 60 балів (контрольний захід, іспит): письмово-усна форма.
Критерії оцінювання результатів навчання: Письмово-усний контроль 60 балів
Виконання індивідуальних завдань 40 балів
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1. Солодовниченко Н.М., Журавльов М.С., Ковальов В.М. Лікарська рослинна сировина та фітопрепарати: Навч. посіб. з фармакогнозії з основами біохімії лікарських рослин для студ.вищих фарм. навч. закладів III-IV рівнів акред. (2-е вид.) - X.: Вид-во НФаУ; МТК- книга, 2003. -408 с.
2. Державна Фармакопея України : в 3 т. / Державне підприємство «Український науковий фармакопейний центр якості лікарських засобів». - 2-е вид. -Харків: Державне підприємство «Український науковий фармакопейний центр якості лікарських засобів», 2014. -Т. 2. -724 с.
3. Чекман І.С. Клінічна фітотерапія. - K.: Видавництво A.C.K., 2003. – 552.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).