Маркетингові інструменти аналізу фармацевтичного ринку

Спеціальність: Фармація, промислова фармація
Код дисципліни: 8.226.00.M.026
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Технологія біологічно-активних сполук, фармації та біотехнологія
Лектор: к.фарм.н., доц. Конечна Р.Т.
Семестр: 4 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Мета вивчення навчальної дисципліни та результати навчання полягають у забезпеченні студентам здобуття базових знань, розумінь і компетентностей щодо базових категорій менеджменту та маркетингу, забезпечення можливості якісного виконання функціональних обов’язків, підприємницької діяльності в умовах ринку, а також здійснення загального та маркетингового управління фармацевтичними підприємствами, оптовими фірмами.
Завдання: - Здатність демонструвати інноваційність, високий ступінь самостійності, академічної та професійної доброчесності, постійну відданість розвитку нових ідей або процесів у передових контекстах професійної та наукової діяльності. - Здатність сформувати чіткі уявлення щодо методів і прийомів дослідження зовнішнього й внутрішнього середовища підприємства, методів та алгоритмів збору і аналізу інформації про фармацевтичний ринок і маркетингове середовище підприємства, звітування про результати досліджень, використання результатів маркетингових досліджень з метою забезпечення високої конкурентної позиції підприємства.
Результати навчання: - Здатність сформувати чіткі уявлення щодо методів і прийомів дослідження зовнішнього й внутрішнього середовища підприємства, методів та алгоритмів збору і аналізу інформації про фармацевтичний ринок і маркетингове середовище підриємства, звітування про результати досліджень, використання результатів маркетингових досліджень з метою забезпечення високої конкурентної позицї підприємства. - Знати теоретичні поняття, категорії, системи, інструментарій, алгоритми процесів проведення маркетингових досліджень; основні методи та методики проведення маркетингових досліджень ринку лікарських засобів, медичних виробів і супутніх товарів аптечного асортименту, а також технології проведення досліджень щодо поведінки ідивідуальних споживачів та організацій-споживачів, конкуренти, постачальників, посередників та інших суб'єктів фармацевтичного ринку.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Належні практики у фармації (належна виробнича практика, належна клінічна практика, належна клінічна практика, належна дистрибюторська практика). Нормативне забезпечення реєстрації нових лікарських засобів.
Короткий зміст навчальної програми: Дисципліна «Маркетингові інструменти аналізу фармацевтичного ринку» знайомить студентів зі значенням маркетингу на сучасному етапі, основними поняття маркетингу, його функціями та видами а також суб’єктами та задачами фармацевтичного маркетингу; пояснює поняття ринку, ринкового механізму, соціально-економічні аспекти фармацевтичного ринку на сучасному етапі його розвитку; вчить узагальнювати принципи управління міжнародною маркетинговою діяльністю фармацевтичних підприємств; класифікувати маркетингові стратегії фармацевтичних підприємств; аналізувати складові конкурентоспроможності товару та управління його якістю; досліджувати споживачів лікарських засобів та типології споживання ліків, фактори впливу на поведінку споживачів; застосовувати методики визначення потреби в лікарських засобах та використовувати кількісні характеристики ринку; розробляти організаційні структури служб маркетингу фармацевтичних підприємств; пояснювати основні етапи розробки лікарських засобів; узагальнити теоретичні основи ринкового ціноутворення; класифікувати: ціни та фактори ціноутворення; типи ринків, які визначають стратегії ціноутворення; функції ціни; узагальнити теоретичні знання з комунікативної політики, формування попиту та стимулювання збуту товарів, а також з аналізу фінансових економічних та збутових можливостей підприємства; сформулювати знання про рекламу як основного засобу формуванню попиту на фармацевтичний товар та її роль у маркетингу; пояснювати теоретичні положення системи маркетингового контролю як завершальної фази циклу управління маркетингом, здійснення контролю маркетингової діяльності підприємства, проведення маркетингової ревізії; аналізувати середовище міжнародного маркетингу та доцільність виходу на зовнішній ринок; узагальнювати принципи управління міжнародною маркетинговою діяльністю фармацевтичних підприємств; сформулювати знання про напрямки, планування і організацію маркетингових досліджень, маркетингові інформаційні системи; про види та методи збирання фармацевтичної комерційної інформації.
Опис: Маркетингові дослідження фармацевтичного ринку. Сутність та особливості міжнародного фармацевтичного маркетингу. Методи і форми виходу на міжнародний фармацевтичний ринок, управління міжнародним фармацевтичним маркетингом. Рішення з міжнародного маркетингу лікарських засобів. Ціноутворення в системі міжнародного фармацевтичного маркетингу. Основні принципи кадрового менеджменту у фармації. Маркетингова збутова політика фармацевтичних підприємств.
Методи та критерії оцінювання: Основними методами діагностики знань є: поточний (ПК) і семестровий контроль (СК), який здійснюється з навчального матеріалу, обсяг якого визначений робочою програмою дисципліни за семестр. Поточний контроль здійснюється під час лекцій і практичних занять з метою перевірки рівня засвоєння теоретичних і практичних знань та умінь студента. ПК включає: • контроль на лекції, як вибіркове усне опитування студентів; • тестовий контроль та усне опитування на практичних заняттях за вивченими темами; • перевірка і оцінка письмових завдань на всіх практичних заняттях та робіт індивідуальних завдань. Семестровий контроль проводиться у формі екзамену (ЕК).
Критерії оцінювання результатів навчання: • поточний контроль – 40 балів; • підсумковий контроль - 60 балів ( контрольний захід, іспит): письмово-усна форма
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1. Основи менеджменту і маркетингу у фармації: Навчально-методичний посібник для студентів вищих медичних, фармацевтичних навчальних закладів спеціальності 226 «Фармація» / Н.М. Косяченко, В.П. Горкуша, В.В. Кобрин, Н.П. Завадська. – К.: ВСВ «Медицина», 2018. – 49 с. 2. Маркетинг послуг: тексти лекцій: навч. посібник для здобувачів вищої освіти; за заг. ред. А.А. Котвіцької. – Х.: НФаУ, 2017. – 128 с. 3. Осовська, Г.В. Менеджмент організацій: підруч. для ВНЗ / Г.В. Осовська Л.Ц. Масловська, О.А. Осовський. – К.: Кондор, 2016. – 366 с. 4. Менеджмент та маркетинг у фармації: навч. посіб. для студ. вищ. навч. закладів / В.В. Малий, Л.П. Дорохова, С.В. Жадько [та ін.]; за ред. В.В. Малого. – Х.: НФаУ; Оригінал, 2015. – 396 с. 5. Менеджмент і маркетинг у фармації: навч.посіб. / Л.А. Дмитренко, Н.П. Завдська, Н.М. Косяченко. – К.: ВСВ «Медицина», 2010. – 144 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).