Використання лікарських засобів у клінічній практиці ( поглиблене вивчення фармакотерапії)

Спеціальність: Фармація, промислова фармація
Код дисципліни: 8.226.00.M.022
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Технологія біологічно-активних сполук, фармації та біотехнологія
Лектор: Лубенець Віра
Семестр: 4 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Ознайомлення аспірантів з принципами раціонального застосування лікарських засобів (ЛЗ) для лікування захворювань, що базуються на даних про фармакоепідеміологію, фармакокінетику, фармакодинаміку ліків, зміни фармакологічного та фармакотерапевтичного ефекту ЛЗ у результаті їх взаємодії, побічні ефекти ліків, лікопов’язані проблеми, методи оцінки ефективності та безпеки ЛЗ, їх впливу на якість життя пацієнтів, фармакоекономічні параметри вибору раціонального ЛЗ.
Завдання: Загальних компетентностей: ІНТ. Здатність розв’язувати комплексні проблеми в галузі фармації, тонкого органічного синтезу, фармацевтичної біохімії, проводити дослідницько-інноваційну діяльність, що передбачає глибоке переосмислення наявних та створення нових цілісних знань, а також практичне впровадження отриманих результатів. Фахових компетентностей: ФК.8. Здатність моделювати механізми взаємодії ліків з біологічними системами (організм людини або експериментальної тварини) та різних рівнях взаємодії (субклітинному, тканинному, системному) і вивчення фармакологічних ефектів, що виникають при цьому.
Результати навчання: У результаті вивчення навчальної дисципліни аспірант повинен бути здатним продемонструвати такі результати навчання: знати: • зміст поняття «якість» у медицині та фармації; описати концепцію забезпечення якості ЛЗ; назвати основні показники якості медичних та фармацевтичних технологій; вказати фактори, що впливають на якість ЛЗ; описати принципи раціонального застосування ЛЗ; розуміти принципи забезпечення якості медичних технологій; сформулювати принципи оцінки якості медичних технологій. вміти: • визначати принципи пошуку нових ЛЗ та наукові підходи до їх створення; описати систему експертизи нових ЛЗ; вказати джерела інформації про ЛЗ; описати принципи виведення на фармацевтичних ринок та використання нових ЛЗ; формулювати завдання наукових досліджень у галузі створення нових ЛЗ; опрацьовувати схему фармакологічного експерименту з урахуванням етичних, деонтологічних аспектів, основних показників інформаційної безпеки; здійснювати пошук та проводити аналітичну роботу з інформацією стосовно створення та використання ЛЗ; •здатність адаптуватись до нових умов, самостійно приймати рішення та ініціювати оригінальні дослідницько-інноваційні комплексні проекти; •здатність усвідомлювати необхідність навчання впродовж усього життя з метою поглиблення набутих та здобуття нових фахових знань; •здатність відповідально ставитись до виконуваної роботи та досягати поставленої мети з дотриманням вимог професійної етики.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Попередні навчальні дисципліни Фармацевтична біохімія Нормативне забезпечення реєстрації нових ЛЗ Супутні і наступні навчальні дисципліни Клініко-фармацевтичні основи створення лікарських засобів (принципи пошуку нових ЛЗ, дослідження нових ЛЗ, впровадження у лікувальну практику ЛЗ) Оцінка якості медичних та фармацевтичних технологій (якість ЛЗ, якість лікування)
Короткий зміст навчальної програми: Представлено матеріал щодо поглиблення теоретичних знань та вдосконаленні практичних умінь і навичок із клініко-фармацевтичних підходів до раціонального вибору та оптимального використання ЛЗ для забезпечення раціональної фармакотерапії, попередження та, у випадку виникнення, усунення небажаної побічної дії ЛЗ та лікопов’язаних проблем, а також для надання фармацевтичної опіки хворих різного профілю.
Опис: Назви тем Клініко-фармацевтичні та клініко-фармакологічні принципи вибору ЛЗ для раціональної фармакотерапії. Етико-деонтологічні та біоетичні проблеми використання ЛЗ. Система захисту прав пацієнта, лікаря, середнього медичного працівника, клінічного провізора, провізора. Інформована згода пацієнта на медичне та фармацевтичне втручання. Сучасні принципи проведення клінічних досліджень. Оцінка біодоступності та біоеквівалентності ЛЗ, роль у раціональному застосуванні ліків. Лікова хвороба як наслідок нераціонального застосування ЛЗ. Роль доказової медицини та фармації у раціональному використанні ЛЗ. Раціональне використання ЛЗ у рамках впровадження формулярної системи. Фармакоепідеміологія та фармакоекономіка як основа раціонального використання ЛЗ. Принципи раціонального застосування лікарських засобів у хворих різних вікових категорій (неонатологія, педіатрія, геріатрія). Принципи раціонального застосування ЛЗ при вагітності та лактації. Використання ЛЗ при патологічній вагітності (токсикози, анемія) та для профілактики ускладнень вагітності. Принципи раціонального застосування засобів контрацепції. Раціональна замісна гормонотерапія в гінекології Клініко-фармацевтичні аспекти вибору та раціонального застосування ЛЗ у хворих зі шкідливими звичками (зловживання алкоголем, нікотином, наркотичними речовинами). Використання ЛЗ у хірургічній практиці (місцевоанестезуючі засоби, засоби для наркозу, наркотичні анальгетики, міорелаксанти, аналептики, протишокові рідини). Клініко-фармацевтичні аспекти лікування больового синдрому різної етіології..
Методи та критерії оцінювання: Основними методами діагностики знань є: поточний (ПК) і семестровий контроль (СК), який здійснюється з навчального матеріалу, обсяг якого визначений робочою програмою дисципліни за семестр. Поточний контроль здійснюється під час лекцій і практичних занять з метою перевірки рівня засвоєння теоретичних і практичних знань та умінь здобувача. ПК проводиться у формі: письмово-усного контролю та захисту практичних робіт. Семестровий контроль проводиться у формі заліку. Залік – це форма СК результатів навчання здобувача виключно за всіма видами робіт, передбачених програмою навчальної дисципліни.
Критерії оцінювання результатів навчання: Виконання практичних робіт Разом за ПК письмова компонента усна компонента Поточний контроль (виконання практичних завдань)30 Письмова компонента 60 усна компонента 10 Всього за курс 100
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: Базова 1.Зборовский А.Б., Тюренков И.Н., Белоусов Ю.Б. Неблагоприятные побочные эфффекты лекарственных средств. – М.: ООО «Медицинское информационное агентство», 2008. – 656 с. 2.Клиническая фармакология и фармакотерапия в реальной врачебной практике. Мастер-класс: учебник / В.И. Петров. – М.: ГЭОТАР-Медиа, 2011. - 880 с. 3.Клиническая фармакология: учебник / под ред. О.Я. Бабака, А.Н. Беловола, И.С. Чекмана. – Киев : ВСИ «Медицина», 2012. – 728 с. 4.Клиническая фармация (фармацевтическая опека) : учеб. для студентов высших мед. (фарм.)учеб. заведений / И.А. Зупанец, В.П. Черных, Т.С. Сахарова, С.Б. Попов и др. – Харьков : НФаУ : Золотые страницы, 2012. – 776 с. 5.Клінічна фармакологія: підруч. для студ. внз: в 2 т. / С.В. Нальотов, І.А. Зупанець, Т.Д. Бахтєєва та ін.; за ред. І.А. Зупанця, С.В. Нальотова, О.П. Вікторова. – Х.: Вид-во НФаУ: Золоті сторінки, 2007. – Т. 1. – 348 с. 6.Клінічна фармакологія: підруч. для студ. внз: в 2 т. / С.В. Нальотов, І.А. Зупанець, Т.Д. Бахтєєва та ін.; за ред. І.А. Зупанця, С.В. Нальотова, О.П. Вікторова. – Х.: Вид-во НФаУ: Золоті сторінки, 2007. – Т. 2. – 312 с. 7.Клінічна фармакологія: Підручник / О.М. Біловол, О.Ф. Возіанов, І.К.Латогуз та ін. / За ред. О.М. Біловола, І.К. Латогуза і А.Я. Циганенка.: У 2 т. –К.: Здоров’я, 2005. –Т. 1. – 608 с.; - Т. 2. – 684 с. 8.Клінічна фармація (фармацевтична опіка) : підруч. для студ. вищ. мед. (фар¬мац.) навч. закл. / І.А. зупанець, В.П. Черних, Т.С. Сахарова та ін.; за ред. В.П. Черних, І.А. Зупанця. — Х.: НФаУ : Золоті сторінки, 2011. — 704 c. Допоміжна 1.Рациональная фармакотерапия. Справочник терапевта: рук. для практикуючих врачей: Л.И. Дворецький, П.Р. Абакарова, Н.С. Алексеева и др. – М.: Литтерра, 2007. – 976 с. 2.Регеда М.С., Кресюн В.Й., Федорів Я.М. Клінічна алергологія. – Вид. четверте, доп. І перер. – Львів: Сполом, 2004. – 210 с. 3.Середюк Н.М. Внутрішня медицина і терапія. – К.: Медицина, 2007. – 686 с. 4.Фармакотерапія: підручник для студентів фарм. факультетів / Під ред. О.В. Крайдашенка, І.Г. Купновицької, І.М. Кліща, В.Г. Лизогуба. – Вінниця: Нова Книга, 2010. – 644 с. 5.Фармацевтическая опека: атлас / И.А.Зупанец, В.П. Черных, С.Б. Попов и др.; под ред. И.А. Зупанца, В.П. Черныха. 2-е изд. Перераб. – Киев: Фармацевт Практик, 2007. – 146 с. 6.Фармацевтическая опека: курс лекций для провизоров и семейных врачей / И.А. Зупанец, В.П. Черных, С.Б. Попов и др.; под ред. В.П. Черных, И.А. Зупанца. – Харьков: Фармитэк, 2006. – 536 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).