Високомолекулярні сполуки як компоненти фармацевтичних систем з регульованим вивільненням діючої речовини
Спеціальність: Фармація, промислова фармація
Код дисципліни: 8.226.00.M.023
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Технологія біологічно-активних сполук, фармації та біотехнологія
Лектор: доцент Заярнюк Наталія Леонідівна
Семестр: 4 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у студентів необхідних компетентностей:
загальних компетентностей:
ІНТ. Здатність розв’язувати комплексні проблеми в галузі фармації, тонкого органічного синтезу, фармацевтичної біохімії, проводити дослідницько-інноваційну діяльність, що передбачає глибоке переосмислення наявних та створення нових цілісних знань, а також практичне впровадження отриманих результатів.
ЗК 12: Здатність самостійно формулювати авторські висновків і рекомендації.
ЗК 15: Здатність самостійно проводити наукові дослідження та приймати рішення.
фахових компетентностей:
ФК 9: Уміння узагальнити сучасні уявлення та концепції будови органічних сполук, основні типи механізмів хімічних реакцій. Інтерпретувати зв’язок електронної та просторової будови органічних сполук з їх реакційною здатністю і фізико-хімічними властивостями;
ФК10: Здатність застосувати знання специфічних прийомів фізико-хімічних досліджень для ідентифікації органічних сполук речовин різних класів, в тому числі потенційних лікарських субстанцій.
ФК 12:Здатність використовувати комплекс знань щодо принципів фармацевтичної розробки лікарських засобів різних форм випуску, проведення лабораторних досліджень, клінічних випробувань, реєстрації лікарських засобів, вимог до виробництва, дистрибуції та роздрібної реалізації та раціонального застосування ліків.
Результати навчання:
Внаслідок вивчення навчальної дисципліни здобувач повинен бути здатним продемонструвати такі результати навчання – знання та уміння:
ЗН 8: Розуміння поняття «якість» у медицині та фармації; концепції забезпечення якості лікарських засобів; знання основних показників якості медичних та фармацевтичних технологій; вказати фактори, що впливають на якість лікарських засобів; описати принципи раціонального застосування лікарських засобів; розуміти принципи забезпечення якості медичних технологій; сформулювати принципи оцінки якості медичних технологій;
УМ 4: Уміння проводити наукові дослідження та виконувати наукові проекти з використанням на практиці теоретичних знань, пов’язаних з ідентифікацією лікарської рослинної сировини, визначенням її доброякісності та проведенням товарознавчих, фітохімічних та біологічних досліджень з метою розробки проектів методів контролю якості (МКЯ) або Тимчасової Фармакопейної статті (ТФС). Здатність самостійно здійснювати пошук нових джерел біологічно активних речовин серед неофіцинальної лікарської рослинної сировини, виділяти, ідентифікувати екстракти та індивідуальні речовини та встановлювати види їх біологічної активності.
УМ 10: Визначати принципи пошуку нових лікарських засобів та наукові підходи до їх створення; описати систему експертизи нових лікарських засобів; вказати джерела інформації про лікарські засоби; описати принципи виведення на світовий фармацевтичних ринок та використання нових лікарських засобів; формулювати завдання наукових досліджень у галузі створення нових лікарських засобів; опрацьовувати схему фармакологічного експерименту з урахуванням етичних, деонтологічних аспектів, основних показників інформаційної безпеки; здійснювати пошук та проводити аналітичну роботу з інформацією стосовно створення та використання лікарських засобів.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: пререквізити:
1. Сучасні методи ідентифікації органічних сполук
2. Методи фармакогностичного аналізу та контролю якості ЛРС
кореквізити
1. Належні практики у фармації
2. Оцінка якості медичних та фармацевтичних технологі
Короткий зміст навчальної програми: Високомолекулярні сполуки та полімери, їх значення в біотехнології і фармації, методи одержання. Біологічна та фізіологічна активність полімерів. Основні напрямки використання полімерів в медико-біологічних областях. Полімери як допоміжні речовини та ліки.
Опис: Тема 1. Біополімери, полімери та ВМС. Біополімери та полімери: спільне та відмінності, характеристика, класифікація, номенклатура, однорідність та полідисперсність, фізико-хімічні та біологічні властивості.
Тема 2. Методи одержання полімерів. Природні, синтетичні та штучні полімери. Ланцюговий та ступінчатий синтез, структурна та хімічна модифікація. Біосинтез та біотехнологічні метод одержання.
Тема 3. Біологічна активність полімерів. Біополімери та полімери як медичні вироби та компоненти лікарських засобів. Біологічна активність полімерів. Вимоги до полімерів біомедичного призначення. Полімери як допоміжні речовини, полімери-носії та полімери з власною активністю. Йоногенні та нейоногенні полімери. Імобілізовані ліки та системи з контрольованим виділенням.
Тема 4. Біогенні поверхнево активні речовини (біоПАР, біосурфактанти). Поверхнева активність полімерів, гідрофільно-ліпофільний баланс. Основні класи біосурфактантів, будова, властивості, продуценти, застосування.
Тема 5. Природні полімери, основні групи. Поліпрени та полісахариди. Поліпрени: каучук та гутаперча, будова, властивості, біосинтез та хімічний синтез, застосування в техніці та медицині. Плісахариди, гомо- та гетерополісахариди, побудовані із залишків гексоз та пентоз (глюкози, фруктози, галактози, манози, галактуронової кислоти; арабіноз та інш.) та аміноцукрів (глюкозаміну, галактозаміну). Будова, властивості, застосування в різних галузях промисловості та медицині.
Тема 6. Білки. Поліпептиди, протеїни, протеїди. Структура, рівні організації, властивості, функціональне призначення. Методи одержання: біосинтез, хімічний синтез, біотехнологічні методи.
Тема 7. Нуклеїнові кислоти. ДНК та РНК, будова та рівні організації, властивості, біосинтез, полімеразна ланцюгова реакція, хімічний синтез, рекомбінантні РНК та ДНК. Властивості і функціональне призначення.
Тема 8. Застосування біологічно активних полімерів в фармації. Біополімери як наноносії та вектори. Амфіфільні біополімери. Біополімери складної будови: глікопептиди, фосфоліпіди, нуклеопротеїни, гліколіпіди та інш. Застереження до застосування: токсичність, економічна вигода, екологічні та етичні проблеми.
Методи та критерії оцінювання: Основними методами діагностики знань є: поточний (ПК) і семестровий контроль (СК), який здійснюється з навчального матеріалу, обсяг якого визначений робочою програмою дисципліни за семестр.
Поточний контроль здійснюється під час лекцій і практичних занять з метою перевірки рівня засвоєння теоретичних і практичних знань та умінь здобувача. ПК проводиться у формі: письмово-усного контролю та захисту практичних робіт.
Семестровий контроль проводиться у формі заліку - письмової контрольної роботи.
Критерії оцінювання результатів навчання: • поточний контроль – 40 %(письмові звіти з лабораторних – 10%, практичних роіт і усне опитування – 10%, індивідуальна роота - 20%)
• підсумковий контроль -60 %, (письмова контрольна роота – 50 %, усна компонента - 10%).
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Biopolymers in Medical Applications By: Senthil S. Kumar [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://www.books.google.com
2. Biopolymers for Surgical Applications – ResearchGate [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://www.researchgate.net › ...
3. Biopolymers for Medical ApplicationsEncyclopedia: Where Brilliant Minds Gather [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://encyclopedia.pub/entry/20640
4. Мельник Л.І. Хімія і фізика полімерів: Навч. посібник – Київ: НТУУ ”КПІ”
2016. – 161 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).