Біофармацевтичні аспекти побічної дії ліків

Спеціальність: Фармація, промислова фармація
Код дисципліни: 8.226.00.M.021
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Технологія біологічно-активних сполук, фармації та біотехнологія
Лектор: к.х.н., доц.Болібрух Л.Д. к.фарм.н., доц. Кричковська А.М.
Семестр: 4 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Метою викладання навчальної дисципліни “ Побічна дія ліків ” є здобуття аспірантами глибинних знань теорії та практики щодо принципів безпечного для здоров’я застосування лікарських засобів з врахуванням можливих побічних реакцій.
Завдання: загальні компетентності: • навчатися, сприймати набуті знання в предметній області та інтегрувати їх із уже наявними; • уміння планувати та керувати часом; • здатність продукувати новіі деї, проявляти креативність, здатність до системного мислення; • здатність здійснювати пошук та аналізувати інформацію з різних джерел; • уміння розв’язувати поставлені задачі та приймати відповідні обґрунтовані рішення; • здатність моделювати механізми взаємодії ліків з біологічними системами (організм людини або експериментальної тварини) на різних рівнях взаємодії (субклітинному, тканинному, системному) і вивчення фармакологічних ефектів, що виникають при цьому. • здатність пояснювати основні механізми дії лікарських препаратів та основні фармакологічні ефекти на основі змін фізіологічних функцій клітин, органів та систем організму людини і підбирати правильну дозу лікарського препарату, його лікарську форму відповідно до стану пацієнта. фахові компетеннтності: • здатність моделювати механізми взаємодії ліків з біологічними системами (організм людини або експериментальної тварини) на різних рівнях взаємодії (субклітинному, тканинному, системному) і вивчення фармакологічних ефектів, що виникають при цьому. • здатність пояснювати основні механізми дії лікарських препаратів та основні фармакологічні ефекти на основі змін фізіологічних функцій клітин, органів та систем організму людини і підбирати правильну дозу лікарського препарату, його лікарську форму відповідно до стану пацієнта.
Результати навчання: - Здатність пояснювати основні механізми дії лікарських препаратів та основні фармакологічні ефекти на основі змін фізілогічних функцій клітин, органів та систем організму людини і підбирати правильну дозу лікарського препарату, йoго лікарську форму відновідно до стану пацієнта. - Аналізувати причинно-наслідковий зв'язок виникнення побічної реакції, володіти методами оцінки ефективності та безпеки застосування лікарських засобів, нроведення лікарського моніторингу. дослідження фармакогенетики та взаємодії лікарських засобів. Здатність створювати алгоритм реєстрації побічної рeакції/відсутності ефективності на лікарські засоби. - Уміння аналізувати та прогнозувати розвиток побічної дії ліків і проводити відповідну корекцію, застосовувати стратегії інноваційних розробок фармакології та фармації щодо усунення небажаних побічних реакцій лікарських засобів.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Пререквізити: Фармацевтична біохімія Нормативне забезпечення реєстрації нових ЛЗ Кореквізити Клініко-фармацевтичні основи створення лікарських засобів (принципи пошуку нових ЛЗ, дослідження нових ЛЗ, впровадження у лікувальну практику ЛЗ) Оцінка якості медичних та фармацевтичних технологій (якість ЛЗ, якість лікування)
Короткий зміст навчальної програми: Освітньо-науковий рівень вищої освіти передбачає здобуття особою теоретичних знань, умінь, навичок та інших компетентностей, достатніх для продукування нових ідей, розв’язання комплексних проблем у галузі професійної та/або дослідницько-інноваційної діяльності, оволодіння методологією наукової та педагогічної діяльності, а також проведення власного наукового дослідження, результати якого мають наукову новизну, теоретичне та практичне значення (Закон України «Про вищу освіту», 2014). Здобувачам винесені питання про функціонування системи фармаконагляду в Україні, механізми розвитку побічних реакцій лікарських засобів, їх види, причини та профілактика виникнення, процедура реєстрації та звітування про побічні реакції, принципи безпечного застосування лікарських засобів.
Опис: Система фармаконагляду в Україні і світі. Побічні реакції лікарських засобів. Відсутність ефективності лікарських засобів при їх медичному застосуванні. Автоматизована інформаційна система фармаконагляду. Побічні дії лікарських засобів, що застосовуються для лікування захворювань серцево-судинної та інших систем організму людини. Поліпрагмазія, поліфармація. обічні реакції та індивідуальні особливості організму. Фармакогенетика. Інновації в фармакології.
Методи та критерії оцінювання: • поточний контроль – 40 балів; • підсумковий контроль - 60 балів ( контрольний захід, іспит): письмово-усна форма
Критерії оцінювання результатів навчання: • поточний контроль – 40 балів; • підсумковий контроль - 60 балів ( контрольний захід, іспит): письмово-усна форма.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Латогуз І.К. Клінічна фармакологія / І.К. Латогуз, Л.Т. Мала, А.Я. Циганенко. – Х.: "Основа", 1995. - 500 с. 2. Лікарська взаємодія та безпека ліків: посібник / Л.Л. Давтян, Г.В. Загорій, Ю.В. Вороненко [та ін.] – К.: ЧП «Блудчий М.І.» , 2011 – 744 с. 3. Доклінічні дослідження лікарських засобів : метод. рек. за ред. чл.-кор. АМН України О.В. Стефанова. – К.:Авіценна, 2001.– 528 с 4. Клінічна фармакогенетика / Яковлева О.О., Коновалова Н.В., Косован А.І. та ін. – Вінниця: Нова книга, 2014. – 160с. 5. Medical pharmacology / K.D Tripati. – Jaypee Brothers Medical Publishers (P) LTD – P. 940 6. Pharmacology / H. B. Rang, J. M. Ritter, R. J. Flower, G. Ytnderson. – Esliver LTD, 2016. – P. 530-536. 7. Basic & Clinical Pharmacology / Bertram G. Katzung, Susan B. Masters, Anthony J. Trevor. – McGraw Hill Lange – P. 1245 8. Lippincott’s Illustrated Reviews: Pharmacology / Richard A. Harvey, Pamela C. Champe. – Wolters Kluwer – 2015. – 680p.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).