Теорія галузевих ринків

Спеціальність: Публічне управління та адміністрування
Код дисципліни: 6.281.02.E.069
Кількість кредитів: 5.00
Кафедра: Теоретична та прикладна економіка
Лектор: к.е.н., доц. Михальчишин Н.Л.
Семестр: 5 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Формування у студентів розгорнутих сучасних спеціальних знань про виникнення, функціонування та розвиток товарних ринків, особливості прояву поведінки суб’єктами господарювання на ринках за різних ринкових моделей, врахування факторів, що впливають на зміну ринкових станів.
Завдання: загальні компетентності: здатність до адаптації та дії в новій ситуації; фахові компетентності: 1. здатність у складі робочої групи проводити прикладні дослідження в сфері публічного управління та адміністрування; 2. здатність розуміти і вміння враховувати соціальні, етичні, економічні аспекти, що впливають на формування рішень у сфері публічного управління та адміністрування, та здатність застосовувати професійно-профільні знання й практичні навички для розв’язання типових задач спеціальності, а також формування конкурентного середовища та налагодження конкурентних відносин на товарних ринках.
Результати навчання: У результаті вивчення навчальної дисципліни здобувач освіти повинен бути здатним продемонструвати такі результати навчання: застосовувати методи контролю якості у сфері професійної діяльності. У результаті вивчення навчальної дисципліни здобувач освіти повинен бути здатним продемонструвати такі програмні результати навчання: уміння розробляти рекомендації щодо удосконалення діяльності підприємств на основі аналізу їх діяльності на товарних ринках, дослідження функціонування товарних ринків.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: мікроекономіка; антимонопольне регулування частина 1, антимонопольне регулювання частина 2, державне регулювання економіки.
Короткий зміст навчальної програми: Висвітлено основні положення щодо сутності галузевих ринків, поведінки підприємств. Охарактеризовано види галузевих ринків, поняття ринкової влади, поведінки споживача, ціноутворення та формування прибутку в умовах різних ринкових моделей.
Опис: Тема 1: Сутність теорії галузевих ринків. Монополія як галузева структура (теорія галузевих ринків як напрям економічної теорії, взаємодія основних ринкових структур: монополії і конкуренції; монополія як економічна категорія, форми її прояву; види та типи, їх основні характеристики; переваги та недоліки; формування прибутку в умовах монополії. Тема 2: Політика ціноутворення за різних структур галузевих ринків (ціноутворення в умовах досконалої конкуренції; формування олігопольної ціни, теорія Курно, теорія ігор; умови, які сприяють та обмежують олігопольну координацію; засади ціноутворення в умовах монополії). Тема 3: Домінуюча фірма як галузевий лідер. (причини виникнення , моделі цінової поведінки; квазіконкурентні ринки. Тема 4: Ринкова влада та ринкова структура (характеристика та показники визначення; взаємозв’язок ринкової влади та ринкової концентрації; ринкова влада споживачів та постачальників і їх вплив на ринкову владу фірми). Тема 4: Входження на ринок (загальна характеристика; послідовність прийняття рішення). Тема 5: Вхідні та вихідні бар’єри (загальна характеристика; властивості). Тема 6: Цінова дискримінація (групи; методи ціноутворення; міжчасова дискримінація; вплив на структуру ринку). Тема 7: Диференціація продукту та галузевий ринок (явище, моделі, залежність структури ринку від диференціації продукту). Тема 8: Інтеграція. (спосіб заволодіння ринковою владою, вертикальні обмеження, вертикальна інтеграція, горизонтальна інтеграція). Тема 9: Злиття як стратегія розширення масштабів бізнесу ( поняття та типи, картелі, альтернативні види, мотиви). Тема 10: Поглинання як стратегія розширення масштабів бізнесу (сутність та його види, транскордонне поглинання, аллокативне та управлінське поглинання). Тема 11: Галузеві ринки та трансформація фірм (загальна характеристика, економічна оптимізація, причини здійснення). Тема 12: Перспективні напрями розвитку організацій (еволюція організаційних форм, організації з «внутрішніми ринками» та мережеві організації, інші перспективні організаційні форми). Тема 13: Результативність функціонування галузевих ринків (вплив результативності ринків на економічне зростання: напрями прояву , функція; сутність).
Методи та критерії оцінювання: поточний контроль - 40%, екзаменаційний контроль - 60%.
Критерії оцінювання результатів навчання: Контрольні роботи у формі тестових завдань №1-3 передбачають надання відповідей на 8 тестових питань та проводяться з використанням віртуального навчального середовища. В разі надання всіх правильних відповідей на 8 питань системою здійснюється розрахунок балів у процентному співвідношенні залежно від кількості наданих правильних відповідей. 100 % правильних відповідей оцінюється в 8 балів. Контрольна робота у формі тестових завдань №4 передбачає надання відповідей на 6 тестових питань та проводяться з використанням віртуального навчального середовища. В разі надання всіх правильних відповідей на 6 питань системою здійснюється розрахунок балів у процентному співвідношенні залежно від кількості наданих правильних відповідей. 100 % правильних відповідей оцінюється в 6 балів. Лабораторні роботи №1,3,5 передбачає здачу робіт та їх оцінювання з використанням віртуального навчального середовища. Максимальна кількість балів (5 балів) виставляється при правильному математичному розв’язку із зазначенням правильності формул у відповідності до обраного варіанту та обгрунтування отриманої відповіді, формулювання загальних висновків до кожного завдання. Лабораторна робота №2 передбачає здачу робіт та їх оцінювання з використанням віртуального навчального середовища. Максимальна кількість балів (3 балів) виставляється при правильному математичному розв’язку із зазначенням правильності формул та самостійного формулювання загальних висновків до кожного завдання. Лабораторна робота №4 передбачає здачу робіт та їх оцінювання з використанням віртуального навчального середовища. Максимальна кількість балів (2 балів) виставляється при правильному математичному розв’язку із зазначенням правильності формул та самостійного формулювання загальних висновків до кожного завдання.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Михальчишин Н.Л. Теорія галузевих ринків: навчальний посібник – Львів: Компанія „Манускрипт”, 2022. – 232 с. 2. Державне антимонопольне регулювання: підручник/ В.Д. Лагутін, Ю.І.Боровик, О.В. Вертєлєва та ін..; за ред. В.Д. Лагутіна. – К.: Київ. нац. торг.-екон. ун-т, 2015 – 480 с.// Михальчишин Н.Л. – с. 172-204, с.412-423.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).

Теорія галузевих ринків (курсовий проєкт)

Спеціальність: Публічне управління та адміністрування
Код дисципліни: 6.281.02.E.071
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Теоретична та прикладна економіка
Лектор: к.е.н., доц. Михальчишин Н.Л.
Семестр: 5 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Формування у студентів розгорнутих сучасних спеціальних знань про теоретичні засади функціонування галузевих ринків, з врахуванням їх результативності, розвитку форм взаємодії виробництва та споживання.
Завдання: загальні компетентності: здатність до адаптації та дії в новій ситуації; фахові компетентності: здатність розуміти і вміння враховувати соціальні, етичні, економічні аспекти, що впливають на формування рішень у сфері публічного управління та адміністрування, та здатність застосовувати професійно-профільні знання й практичні навички для розв’язання типових задач спеціальності, а також формування конкурентного середовища та налагодження конкурентних відносин на товарних ринках.
Результати навчання: У результаті вивчення навчальної дисципліни здобувач освіти повинен бути здатним продемонструвати такі результати навчання: застосовувати норми та правила професійного спілкування українською мовою; використовувати дані статистичної звітності, обліку та спеціальних досліджень у професійній діяльності. У результаті вивчення навчальної дисципліни здобувач освіти повинен бути здатним продемонструвати такі програмні результати навчання: на основі аналізування господарської діяльності підприємств та організацій уміння обирати оптимальні варіанти господарських рішень в різних ринкових умовах з метою максимізації економічної вигоди.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: мікроекономіка, антимонопольне регулювання частина 1, антимонопольне регулювання частина 2, державне регулювання економіки, ціни і ціноутворення.
Короткий зміст навчальної програми: Курсовий проект виконується при вивченні дисципліни „Теорія галузевих ринків”, його основними завданнями є: закріпити теоретичні знання щодо галузевих ринків структури, зокрема, взаємовпливів монопольного та конкурентного середовища, суті, видів та причин виникнення монополій, особливостей виникнення та формування монопольних цін та монопольного прибутку, особливостей функціонування домінуючої фірми, цінової дискримінації, теорії диференціації продукту, способів прояву активної фірми на галузевих ринках, а саме: інтеграційних процесів, злиття, поглинання, трансформації, перспективних напрямів розвитку фірми. ?
Опис: Написання Розділу 1. Аналіз особливостей функціонування галузевого ринку. Написання Розділу 2. Визначення структури ринку. Написання Розділу 3. Виявлення особливостей прояву активних фірм на галузевому ринку. Написання Розділу 4. Оцінювання результативності функціонування ринку. Написання таких частин курсового проекту, як Анотація, Зміст, Вступ, Висновки, Список використаної літератури. Підготовка до захисту курсового проекту.
Методи та критерії оцінювання: поточний контроль-100%
Критерії оцінювання результатів навчання: Перевірка правильності написання Розділу 1. Аналіз особливостей функціонування галузевого ринку – максимальна кількість балів 20. Перевірка правильності написання Розділу 2. Визначення структури ринку – максимальна кількість балів 20. Перевірка правильності написання Розділу 3. Виявлення особливостей прояву активних фірм на галузевому ринку – максимальна кількість балів 20. Перевірка правильності написання Розділу 4. Оцінювання результативності функціонування ринку – максимальна кількість балів 20. Перевірка правильності написання таких частин курсового проекту, як Анотація, Зміст, Вступ, Висновки, Список використаної літератури – максимальна кількість балів 20.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Державний контроль у сфері економічної конкуренції: навчальний посібник/Н.Л.Михальчишин. – Львів: Вид-во «Компанія «Манускрипт»», 2020. – 256 с. 2. Михальчишин Н.Л. Теорія галузевих ринків: навчальний посібник – Львів: Компанія „Манускрипт”, 2022. – 232 с. 3. Методичні вказівки для виконання курсового проекту з дисципліни «Теорія галузевих ринків» для студентів спеціальності «Публічне управління та адміністрування» спеціалізації «Управління у сфері економічної конкуренції».
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).