Антимонопольне регулювання

Спеціальність: Публічне управління та адміністрування
Код дисципліни: 6.281.02.E.074
Кількість кредитів: 5.00
Кафедра: Теоретична та прикладна економіка
Лектор: к.е.н., доц. Михальчишин Н.Л.
Семестр: 7 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Формування у студентів розгорнутих сучасних спеціальних знань про методології та методики антимонопольного регулювання, з врахуванням організаційно-правових основ. Розвиток знань щодо способів впливу на монополізації на ринках та розвиток конкуренції за участі органів державної влади.
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування та розвиток у студентів компетентностей: загальні компетентності: вміння виявляти, ставити та вирішувати проблеми; фахові компетентності: здатність забезпечувати належний рівень вироблення та використання управлінських продуктів, послуг чи процесів; здатність здійснювати інформаційно-аналітичне забезпечення управлінських процесів із використанням сучасних інформаційних ресурсів та технологій; здатність аналізувати державну та регіональну політику в сфері безпеки, інноваційно-інвестиційній, економічній, конкурентній та соціальній сферах, розробляти та реалізовувати заходи щодо удосконалення їх формування та реалізації, виходячи зі змісту державно-управлінських технологій, механізмів розвитку громадянського суспільства та конкуренційного розвитку підприємств, ринків, регіонів та держави.
Результати навчання: - знання організаційно-правових основ антимонопольного регулювання; - знання особливостей суб’єктного та об’єктного складу антимонопольного регулювання у різних сферах та галузях народного господарства, а також на міжнародному рівні; - визначення основних підходів щодо антимонопольного регулювання в окремих галузях та сферах народного господарства; - оперування організаційно-правовими основами антимонопольного регулювання антиконкурентних проявів на товарних ринках. - знання організаційно-правових основ антимонопольного регулювання; - знання особливостей суб’єктного та об’єктного складу антимонопольного регулювання у різних сферах та галузях народного господарства, а також на міжнародному рівні; - визначення основних підходів щодо антимонопольного регулювання в окремих галузях та сферах народного господарства; - оперування організаційно-правовими основами антимонопольного регулювання антиконкурентних проявів на товарних ринках.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: макроекономіка, мікроекономіка, державне регулювання економіки, теорія галузевих ринків
Короткий зміст навчальної програми: - сутність і необхідність антимонопольного регулювання; - еволюція системи антимонопольного захисту суспільства; - світовий досвід антимонопольного регулювання; - регулювання і дерегулювання як напрями реалізації антимонопольної стратегії; - регулювання практики монопольного ціноутворення; - домінування на ринку та монопольний прибуток в регуляторній практиці; - стандартизація і сертифікація в антимонопольному регулюванні; - тарифне регулювання і квотування імпорту та експорту. - державне замовлення і державний контракт. - гранична норма рентабельності та розподіл ринків як способи антимонопольного регулювання. - демонополізація економіки та саморегулювання ринку як фактори посилення антимонопольного регулювання. - антимонопольне регулювання недобросовісної конкуренції. - антимонопольне регулювання відносин у сфері інтелектуальної власності та франчайзингу. - регулювання законодавчо визначеної антиконкурентної поведінки на товарних ринках. - контрактні відносини малого і великого бізнесу. - регулювання діяльності природних монополій. - антимонопольне регулювання в окремих галузях національної економіки. - захист конкуренції за структурних змін на товарному ринку.
Опис: 1. Тема: Сутність і необхідність антимонопольного регулювання. Питання: зміст антимонопольного регулювання та необхідність його здійснення; способи, пріоритетні напрями, суб’єкти та об’єкти, форми, методи та заходи. 2. Тема: Еволюція системи антимонопольного захисту суспільства. Питання: загальна характеристика і методологічні питання аналізу еволюції. Новітні механізми антимонопольного регулювання в США. 3. Тема: Світовий досвід антимонопольного регулювання. Питання: загальна характеристика антимонопольного законодавства США та Великобританії; країнах Сх. Європи та Сх. Азії; антимонопольне регулювання в СРСР. 4. Тема: Регулювання і дерегулювання як напрями реалізації антимонопольної стратегії. Питання: визначення сутності застосування; характеристика; квазіконкурентний механізм. 5. Тема: Регулювання практики монопольного ціноутворення. Питання: методика розслідування; критерії та ознаки монопольно високих та монопольно низьких цін; декларування зміни ціни. 6. Тема: Домінування на ринку та монопольний прибуток в регуляторній практиці. Питання: монопольний прибуток при відсутності та присутності домінування. Вилучення монопольного прибутку. 7. Тема: Стандартизація і сертифікація в антимонопольному регулюванні. Питання: сутність та види стандартів та сертифікатів; система; види сертифікації; державний ринковий нагляд та контроль за продукцією. 8. Тема: Тарифне регулювання і квотування імпорту та експорту. Питання: митний тариф; квотування та ліцензування. 9. Тема. Державне замовлення і державний контракт. Питання: сутність; формування та розміщення державних замовлень; розрахунки за держзамовленням. 10. Тема. Гранична норма рентабельності та розподіл ринків як способи антимонопольного регулювання. Питання: особливості застосування; встановлення граничних норми рентабельності; розподіл ринків. 11. Тема. Демонополізація економіки та саморегулювання ринку як фактори посилення антимонопольного регулювання. Питання: мета; саморегулювання як інститут; економічні функції та схеми саморегулювання. 12. Тема: Антимонопольне регулювання недобросовісної конкуренції. Питання: основні ознаки, поняття та форми; закордонний досвід; складові антимонопольного регулювання. 13. Тема: Антимонопольне регулювання відносин у сфері інтелектуальної власності та франчайзингу. Питання: патентна монополія; копірайт, товарний знак; економічна теорія винаходів та патентів; альтернативні види захисту від імітації; досвід США; ЄС; практика в Україні; регулювання франчайзингових відносин. 14. Тема: Регулювання законодавчо визначеної антиконкурентної поведінки на товарних ринках. Питання: антиконкурентні узгоджені дії; поняття “монопольне (домінуюче) становище”, зловживання ним; антиконкурентні дії органів влади; обмежувальна та дискримінаційна діяльністьекономічна концентрація. 15. Тема: Контрактні відносини малого і великого бізнесу. Питання: форми взаємодії малого і великого бізнесу; контракти, що обмежують конкуренцію. 16. Тема: Регулювання діяльності природних монополій. Питання: характеристика, причини виникнення та існування природних монополій; сфери та принципи, предмет, способи та інструменти регулювання; методи боротьби з неефективністю природної монополії. 17. Тема: Антимонопольне регулювання в окремих галузях національної економіки. Питання: конкурентна політика держави у банківській та фінансовій сферах; житловокомунальне господарство; паливноенергетичний комплекс; транспорт, зв’язок, телебачення і радіомовлення; галузь інформатизації та інформаційних технологій; видавнича справа. 18. Тема: Захист конкуренції за структурних змін на товарному ринку. Питання: поняття, мета, пріоритети та принципи приватизації; об’єкти та форми; участь АМКУ в процесі приватизації; реорганізація.
Методи та критерії оцінювання: поточний контроль - 40%, екзаменаційний контроль - 60%.
Критерії оцінювання результатів навчання: контрольна робота у формі тестових завдань №1 – max кількість балів 8; контрольна робота у формі тестових завдань №2 – max кількість балів 8; контрольна робота у формі тестових завдань №3 – max кількість балів 8; контрольна робота у формі тестових завдань №4 – max кількість балів 8; контрольна робота у формі тестових завдань №5 – max кількість балів 8 Тестові завдання №1-5 передбачають надання відповідей на 8 тестових питань та проводяться з використанням віртуального навчального середовища. В разі надання всіх правильних відповідей на 8 питань системою здійснюється розрахунок балів у процентному співвідношенні залежно від кількості наданих правильних відповідей. 100 % правильних відповідей оцінюється в 8 балів. Усна компонента оцінюється в максимальну кількість балів в разі повної, правильної, обґрунтованої відповіді на два питання описового характеру (згідно з переліком, що розміщений у віртуальному начальному середовищі) оцінюється в 5 балів одне питання.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Михальчишин Н.Л. Основи антимонопольної діяльності: Навчальний посібник (вид. 2-е, виправлене та доповнене). – Львів, Вид-во „Команія «Манускрипт»”, 2020 – 384с. 2. Сучасні форми конкурентної взаємодії суб’єктів господарювання: монографія / Ж.В.Поплавська, Н.Л.Михальчишин, М.Л.Данилович-Кропивницька, О.В.Гошовська, С.О.Комаринець; за заг. ред. Ж.В.Поплавської. – Львів: ТОВ «Галицька видавнича спілка», 2019. 201 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).