Основи моделювання явищ і процесів на ринку праці
Спеціальність: Соціальна економіка, аналітика та управління
Код дисципліни: 7.051.08.O.008
Кількість кредитів: 4.00
Кафедра: Теоретична та прикладна економіка
Лектор: Степура Т.М.
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: Здатність визначати та розв’язувати складні економічні задачі та проблеми, приймати відповідні аналітичні та управлінські рішення у сфері економіки і соціальної економіки або у процесі навчання, що передбачає проведення досліджень та/або здійснення інновацій за невизначених умов та вимог.
Здатність використовувати сучасні інформаційні технології, методи та прийоми дослідження економічних та соціальних процесів, адекватні встановленим потребам дослідження.
Здатність застосовувати методики створення інформаційно-аналітичних продуктів (документів) у сфері прийняття управлінських рішень і надання їх користувачам.
Здатність на підставі аналітичного дослідження ринку праці готувати тематичні огляди, аналітичні доповіді, довідки, інші матеріали з актуальних соціальних та економічних питань з використанням інформаційно-пошукових систем Інтернет
Результати навчання: Здатність побудувати та перевіряти за допомогою економіко-математичних методів логічні гіпотези взаємозалежності розвитку основних явищ та процесів на ринку праці від економічних, демографічних, соціальних, політичних та інших факторів;
Знання концептуальних засад, принципів та підходів до побудови логічних та економіко-математичних моделей розвитку основних процесів та явищ на ринках праці;
Знання основних класів економіко-математичних моделей, що можуть використовуватись для дослідження явищ і процесів на національному, регіональних та локальних ринках праці, та вміння їх застосувати
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Прореквізити: Соціальна відповідальність і соціальна безпека, Соціальна економіка і політика, Стратегії розвитку соціально-економічних систем
Кореквізити: Методи управління якістю, Методи прийняття управлінських рішень, Магістерська кваліфікаційна робота
Короткий зміст навчальної програми: Концептуальні аспекти аналізу ринку праці. Методи моделювання явищ і процесів ринку праці. Методи та моделі багатовимірного факторного аналізу показників ринку праці. Моделювання та прогнозування динамічних процесів на ринку праці. Оптимізаційні економіко-математичні методи й моделі явищ та процесів на ринку праці. Економетричні моделі явищ та процесів на ринку праці. Моделювання за допомогою нейронних мереж.
Опис: Концептуальні аспекти аналізу ринку праці. Теоретичні моделі та показники ринку праці. Основи математичного моделювання та прогнозування явищ і процесів ринку праці. Інформаційне забезпечення моделювання явищ і процесів на ринку праці. Методи кластерного аналізу явищ і процесів на ринку праці. Економетричні моделі явищ та процесів на ринку праці. Моделювання динамічних процесів на ринку праці. Прогнозування динамічних процесів на ринку праці. Прогнозування демографічних процесів для потреб моделювання ринку праці. Визначення професійно-кваліфікаційної та освітньої структури майбутньої потреби економіки у працівниках у системі «Освіта» - «Ринок праці» - «Економіка». Застосування факторного аналізу для дослідження явищ та процесів на ринку праці. Оптимізаційні економіко-математичні методи й моделі явищ та процесів на ринку праці Моделювання за допомогою нейронних мереж
Методи та критерії оцінювання: Основними методами оцінювання студентів є усне опитування на практичних заняттях, виконання письмових лабораторних робіт та їх захист, розв’язування тестів та підсумковий контроль у формі письмово-усного іспиту.
Критерії оцінювання результатів навчання: поточний контроль на лабораторних заняттях (40%), підсумковий контроль (іспит, 60%)
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: Кічор В. П. Економіко-статистичне моделювання: навчальний посібник / В. П. Кічор, Р. В. Фещур, А. І. Якимів, С. Б. Копитко. – Львів: Растр-7, 2017. – 350 c.
Кічор В. Методи і моделі економічного прогнозування / В. Кічор, Р. Фещур, А. Якимів, Д. Скворцов, А. Висоцький. – Львів : Растр-7, 2019. – 272 с.
Козак Ю. Г. Математичні методи та моделі для магістрантів з економіки. Практичні застосування. Навч. посіб. / Ю. Г. Козак, В. М. Мацкул. – К.: Центр учбової літератури, 2017. – 254 с.
Галущак М. П., Галущак О. Я., Кужда Т. І. Прогнозування соціально-економічних процесів: навчальний посібник для економічних спеціальностей. – Тернопіль: ФОП Паляниця, 2021. – 160 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).
Основи моделювання явищ і процесів на ринку праці (курсовий проєкт)
Спеціальність: Соціальна економіка, аналітика та управління
Код дисципліни: 7.051.08.O.009
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Теоретична та прикладна економіка
Лектор: Степура Т.М.
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Результати навчання: у результаті написання курсового проекту роботи студент повинен набути навиків досліджень закономірностей та особливостей розвитку явищ та процесів, які мають місце на ринку праці, факторів формування системи робочих місць як основи підвищення попиту на робочу силу; встановлення вартості та ціни робочої сили; аналізу і оцінки регіональних ринків праці; шляхів вдосконалення механізмів регулювання зайнятості населення, формування пропозицій щодо механізмів формування та використання робочої сили.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: прореквізити: Соціальна економіка і політика, Соціальна відповідальність і соціальна безпека, Емпіричні і статистичні методи в дослідженні соціально-економічних процесів
кореквізити: Магістерська кваліфікаційна робота
Короткий зміст навчальної програми: у роботі повинні бути висвітлені актуальні аспекти теорії і практики моделювання ринку праці, детально проаналізовані відповідні процеси на прикладі окремої області (областей), України в цілому, за бажанням студента – з використанням міжнародних порівнянь
Методи та критерії оцінювання: захист курсового проекту (100%)
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: Кічор В. П. Економіко-статистичне моделювання: навчальний посібник / В. П. Кічор, Р. В. Фещур, А. І. Якимів, С. Б. Копитко. – Львів: Растр-7, 2017. – 350 c.
Грішнова О. А. Соціальна відповідальність у трудових відносинах: теорія, практика, регулювання ризиків : монографія / О. А. Грішнова, Г. Ю. Міщук, О. О. Олійник. – Рівне : НУВГП, 2014. – 217 с.
Садова У. Я. Соціальна політика в Україні: регіональні дослідження і перспективи розвитку : Монографія / У. Я. Садова ; ІРД НАНУ. – Львів, 2005. – 408 с.
Регіональні ринки праці: аналіз та прогноз / У. Я. Садова, Л. К. Семів ; відп. ред. М. І. Долішній ; НАН України, Ін-т регіон. дослідж. — Л. : 2000. — 264 с.