Аналіз ринкової поведінки суб'єктів господарювання

Спеціальність: Ринкова аналітика
Код дисципліни: 7.281.04.O.002
Кількість кредитів: 5.00
Кафедра: Теоретична та прикладна економіка
Лектор: к.е.н., доц. Михальчишин Н.Л.
Семестр: 1 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Формування у студентів розгорнутих сучасних спеціальних знань про місцевий економічний розвиток, розвиток бізнес-середовища та територій, з врахуванням поведінки на ринку суб’єктів господарювання; набуття умінь та формування компетенцій, необхідних для виконання функцій у сфері управління територіями на засадах раціональності, оптимальності та збалансованості, посилення ролі ринкового аналітика в органах державної влади та місцевого самоврядування.
Завдання: загальні компетентності: ЗК01. Здатність до абстрактного мислення, аналізу та синтезу. ЗК02. Здатність працювати в команді, мотивувати людей та рухатися до спільної мети, бути лідером, діяти соціально відповідально та свідомо. ЗК04. Здатність удосконалювати й розвивати професійний, інтелектуальний і культурний рівні. ЗК07. Здатність генерувати нові ідеї (креативність). фахові компетентності: СК01. Здатність налагоджувати соціальну взаємодію, співробітництво, попереджати та розв’язувати конфлікти. СК03. Здатність організовувати інформаційно-аналітичне забезпечення управлінських процесів із використанням сучасних інформаційних ресурсів та технологій, зокрема розробляти заходи щодо впровадження електронного урядування в різних сферах публічного управління та адміністрування. СК08. Здатність розробляти стратегічні документи розвитку соціально-економічних систем на вищому, центральному, регіональному, місцевому та організаційному рівнях. СК09. Здатність здійснювати наукову та дослідницьку діяльність у сфері публічного управління та адміністрування. СК10. Здатність приймати обґрунтовані управлінські рішення з урахуванням питань європейської та євроатлантичної інтеграції. ФКС 1.1. Здатність оцінювати впливи макро- та мікроекономічних факторів на формування перспективних регіонів для ведення бізнесу. ФКС 1.2. Здатність демонструвати та застосовувати знання з методології аналізу ринків з метою виявлення проблем та приймати оптимальні управлінські рішення спрямовані на забезпечення ринкового розвитку та розвитку територій загалом. ФКС 2.1. Уміння здійснювати аналіз і виявляти проблеми ефективного управління ресурсами, розробляти напрями їх подолання та приймати відповідні управлінські рішення;
Результати навчання: РН07. Уміти розробляти національні/регіональні програмні документи щодо розвитку публічного управління, використовуючи системний аналіз і комплексний підхід, а також методи командної роботи. РН12. Планувати і здійснювати наукові та прикладні дослідження у сфері публічного управління та адміністрування, включаючи аналіз проблематики, постановку цілей і завдань, вибір та використання теоретичних та емпіричних методів дослідження, аналіз його результатів, формулювання обґрунтованих висновків.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: теорія галузевих ринків, антимонопольне регулювання
Короткий зміст навчальної програми: Ринкова поведінка: суть поняття Конкурентна боротьба: стратегії і тактики Ринкова частка та ринкове становище Конкурентна перевага Ринкова ніша та ринкова пропозиція Формування ринкового попиту Збалансованість попиту і пропозиції Ринкова поведінка державних та комунальних підприємств Стимулюваня розвитку бізнесу Перспективні регіони для ведення бізнесу
Опис: Тема: РИНКОВА ПОВЕДІНКА: СУТЬ ПОНЯТТЯ Тема: РИНКОВА ЧАСТКА ТА РИНКОВЕ СТАНОВИЩЕ. Тема: РИНКОВА НІША ТА ПРОПОЗИЦІЯ, РОЗВИТОК ТЕРИТОРІЙ. Тема: КОНКУРЕНТНА ПЕРЕВАГА. КОНКУРЕНТОСПРОМОЖНІСТЬ ФІРМИ ТА ТЕРИТОРІЙ. Тема: ФОРМУВАННЯ РИНКОВОГО ПОПИТУ. Тема: ЗБАЛАНСОВАНІСТЬ ПОПИТУ ТА ПРОПОЗИЦІЇ. Тема: КОНКУРЕНТНА БОРОТЬБА: СТРАТЕГІЇ І ТАКТИКИ. Тема: РИНКОВА ПОВЕДІНКА ДЕРЖАВНИХ ТА КОМУНАЛЬНИХ ПІДПРИЄМСТВ. Тема: МІСЦЕВИЙ ЕКОНОМІЧНИЙ РОЗВИТОК: ВЗАЄМОДІЯ МІСЦЕВОЇ ВЛАДИ ТА БІЗНЕСУ. Тема: ЕКОНОМІЧНИЙ ПОТЕНЦІАЛ ПІДПРИЄМСТВА ТА ЙОГО РОЗВИТОК. Тема: СТИМУЛЮВАННЯ РОЗВИТКУ БІЗНЕСУ. Тема: ПЕРСПЕКТИВНІ РЕГІОНИ ДЛЯ БІЗНЕСУ.
Методи та критерії оцінювання: усне опитування, поточні контрольні роботи в тестовій формі
Критерії оцінювання результатів навчання: контрольна робота у формі тестових завдань №1 – максимальна кількість балів 6; - контрольна робота у формі тестових завдань №2 – максимальна кількість балів 6; - контрольна робота у формі тестових завдань №3 – максимальна кількість балів 6; - контрольна робота у формі тестових завдань №4 – максимальна кількість балів 6; контрольна робота у формі завдань-міні кейсів№5 – максимальна кількість балів 10; - індивідуальне завдання за темою згідно варіанта – максимальна кількість балів 6; -колоквіум у формі тестових та теоретично-практичних завдань – максимальна кількість балів 30; - контрольна робота за навчальною програмою – максимальна кількість балів 30.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1. Аналіз деяких чинників впливу державних та комунальних підприємств на конкуренцію на товарних ринках. Аналітичні матеріали// 2021https://amcu.gov.ua 2. МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ щодо оцінки впливу нормативно-правових актів та проектів актів на конкуренцію, затверджені Наказ Голови Антимонопольного комітету України від 14.11.2017 № 117// https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/v0117226-17/print#n12 3. Узагальнення практики застосування органами Антимонопольного комітету України в 2017-2019 роках частини першої статті 13 Закону України «Про захист економічної конкуренції», Схвалено Антимонопольним комітетом України. Пункт протоколу засідання від 19.11.2020// https://amcu.gov.ua 4. Сучасні форми конкурентної взаємодії суб’єктів господарювання: монографія / Ж.В.Поплавська, Н.Л.Михальчишин, М.Л.Данилович-Кропивницька, О.В.Гошовська, С.О.Комаринець; за заг. ред. Ж.В.Поплавської. – Львів: ТОВ «Галицька видавнича спілка», 2019. 201 с.// https://lpnu.ua/sites/default/files/2020/pages/187/monografiyazaredprofpoplavskoyizhv.pdf 5. Михальчишин Н.Л. Аналіз ринкової поведінки суб’єктів господарювання: методичні вказівки для проведення практичних занять для студентів другого (магістерського) рівня спеціальності 281 Публічне управління та адміністрування галузі знань 28 Публічне управління та адміністрування. – Львів: Видавництво Національного університету „Львівська політехніка”, 2022. – 40 с. 6. Методичні вказівки для виконання індивідуального науково-дослідного завдання з дисципліни „ Аналіз ринкової поведінки суб’єктів господарювання ” для студентів денної форми навчання галузі знань 28 Публічне управління та адміністрування, спеціальності 281 Публічне управління та адміністрування, освітньої програми «Ринкова аналітика»/ Укл. Н.Л. Михальчишин. – Львів: Видавництво Національного Університету „Львівська політехніка”, 2022. – 9с. 7. Михальчишин Н.Л. Аналіз ринкової поведінки суб’єктів господарювання: конспект лекцій для студентів другого (магістерського) рівня спеціальності 281 Публічне управління та адміністрування галузі знань 28 Публічне управління та адміністрування. – Львів: Видавництво Національного університету „Львівська політехніка”, 2022. – 103 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).

Аналіз ринкової поведінки суб'єктів господарювання (курсовий проєкт)

Спеціальність: Ринкова аналітика
Код дисципліни: 7.281.04.O.006
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Теоретична та прикладна економіка
Лектор: к.е.н., доц. Михальчишин Н.Л.
Семестр: 1 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Формування у студентів розгорнутих сучасних спеціальних практичних знань про місцевий економічний розвиток, розвиток бізнес-середовища та територій, з врахуванням поведінки на ринку суб’єктів господарювання; набуття умінь та формування компетенцій, необхідних для виконання функцій у сфері управління територіями на засадах раціональності, оптимальності та збалансованості, посилення ролі ринкового аналітика в органах державної влади та місцевого самоврядування.
Завдання: ЗК01. Здатність до абстрактного мислення, аналізу та синтезу. ЗК03. Здатність розробляти та управляти проєктами. ЗК04. Здатність удосконалювати й розвивати професійний, інтелектуальний і культурний рівні. ЗК05. Здатність приймати обґрунтовані рішення та використовувати сучасні комунікаційні технології. ЗК06. Здатність до професійного спілкування іноземною мовою. ЗК07. Здатність генерувати нові ідеї (креативність). СК03. Здатність організовувати інформаційно-аналітичне забезпечення управлінських процесів із використанням сучасних інформаційних ресурсів та технологій, зокрема розробляти заходи щодо впровадження електронного урядування в різних сферах публічного управління та адміністрування. СК08. Здатність розробляти стратегічні документи розвитку соціально-економічних систем на вищому, центральному, регіональному, місцевому та організаційному рівнях. СК09. Здатність здійснювати наукову та дослідницьку діяльність у сфері публічного управління та адміністрування. СК10. Здатність приймати обґрунтовані управлінські рішення з урахуванням питань європейської та євроатлантичної інтеграції. ФКС 1.1. Здатність оцінювати впливи макро- та мікроекономічних факторів на формування перспективних регіонів для ведення бізнесу. ФКС 1.2. Здатність демонструвати та застосовувати знання з методології аналізу ринків з метою виявлення проблем та приймати оптимальні управлінські рішення спрямовані на забезпечення ринкового розвитку та розвитку територій загалом. ФКС 2.1. Уміння здійснювати аналіз і виявляти проблеми ефективного управління ресурсами, розробляти напрями їх подолання та приймати відповідні управлінські рішення;
Результати навчання: РН07. Уміти розробляти національні/регіональні програмні документи щодо розвитку публічного управління, використовуючи системний аналіз і комплексний підхід, а також методи командної роботи. РН08. Уміти здійснювати ефективну комунікацію, аргументувати свою позицію, використовувати сучасні інформаційні та комунікаційні технології у сфері публічного управління та адміністрування на засадах соціальної відповідальності, правових та етичних норм. РН10. Представляти органи публічного управління й інші організації публічної сфери та презентувати для фахівців і широкого загалу результати їх діяльності. РН11. Розробляти обґрунтовані управлінські рішення з урахуванням питань європейської та євроатлантичної інтеграції, враховувати цілі, наявні законодавчі, часові та ресурсні обмеження, оцінювати політичні, соціальні, економічні та екологічні наслідки варіантів рішень. РН12. Планувати і здійснювати наукові та прикладні дослідження у сфері публічного управління та адміністрування, включаючи аналіз проблематики, постановку цілей і завдань, вибір та використання теоретичних та емпіричних методів дослідження, аналіз його результатів, формулювання обґрунтованих висновків.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: мікроекономіка, державне регулювання економіки, теорія галузевих ринків, методологія аналізу ринків
Короткий зміст навчальної програми: Аналіз ринкової пропозиції Аналіз ринкового попиту Аналіз поведінки ринкових учасників Аналіз впливу публічної сфери на ринкову поведінку Розроблення програми стимулюваня розвитку бізнесу
Опис: Написання Розділу 1. Аналіз бізнес-середовища в певній громаді чи на певній території. Написання Розділу 2. Аналіз взаємодії влади та бізнесу в певній громаді чи на певній території. Написання Розділу 3. Розробка програми стимулювання розвитку бізнесу в певній громаді чи на певній території. Написання таких частин курсової роботи, як Анотація, Зміст, Вступ, Висновки, Список використаної літератури. Підготовка до захисту курсового проекту.
Методи та критерії оцінювання: усне опитування, поточні контрольні роботи в тестовій формі
Критерії оцінювання результатів навчання: Перевірка правильності написання Розділу 1. Аналіз бізнес-середовища в певній громаді чи на певній території – максимальна кількість балів 30. Перевірка правильності написання Розділу 2. Аналіз взаємодії влади та бізнесу в певній громаді чи на певній території – максимальна кількість балів 30. Перевірка правильності написання Розділу 3. Розробка програми стимулювання розвитку бізнесу в певній громаді чи на певній території – максимальна кількість балів 30. Перевірка правильності написання таких частин курсового проекту, як Анотація, Зміст, Вступ, Висновки, Список використаної літератури – максимальна кількість балів 10.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1. Аналіз деяких чинників впливу державних та комунальних підприємств на конкуренцію на товарних ринках. Аналітичні матеріали// 2021https://amcu.gov.ua 2. МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ щодо оцінки впливу нормативно-правових актів та проектів актів на конкуренцію, затверджені Наказ Голови Антимонопольного комітету України від 14.11.2017 № 117// https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/v0117226-17/print#n12 3. Узагальнення практики застосування органами Антимонопольного комітету України в 2017-2019 роках частини першої статті 13 Закону України «Про захист економічної конкуренції», Схвалено Антимонопольним комітетом України. Пункт протоколу засідання від 19.11.2020// https://amcu.gov.ua 4. Сучасні форми конкурентної взаємодії суб’єктів господарювання: монографія / Ж.В.Поплавська, Н.Л.Михальчишин, М.Л.Данилович-Кропивницька, О.В.Гошовська, С.О.Комаринець; за заг. ред. Ж.В.Поплавської. – Львів: ТОВ «Галицька видавнича спілка», 2019. 201 с.// https://lpnu.ua/sites/default/files/2020/pages/187/monografiyazaredprofpoplavskoyizhv.pdf
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).