Державний контроль за товарними ринками

Спеціальність: Ринкова аналітика
Код дисципліни: 7.281.04.E.016
Кількість кредитів: 4.00
Кафедра: Теоретична та прикладна економіка
Лектор: к.е.н., доц. Михальчишин Н.Л.
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Вивчення методології та методики, організаційно-правових та процесуальних засад контролю товарних ринків, зокрема, щодо концентрації, узгоджених дій, ціноутворення та отримання прибутку, державних закупівель з врахуванням особливостей виконання рішень.
Завдання: загальні компетентності: ЗК01. Здатність до абстрактного мислення, аналізу та синтезу. ЗК02. Здатність працювати в команді, мотивувати людей та рухатися до спільної мети, бути лідером, діяти соціально відповідально та свідомо. ЗК04. Здатність удосконалювати й розвивати професійний, інтелектуальний і культурний рівні. ЗК05. Здатність приймати обґрунтовані рішення та використовувати сучасні комунікаційні технології. ЗК06. Здатність до професійного спілкування іноземною мовою. ЗК07. Здатність генерувати нові ідеї (креативність). СК01. Здатність налагоджувати соціальну взаємодію, співробітництво, попереджати та розв’язувати конфлікти. СК05. Здатність представляти органи публічного управління у відносинах з іншими державними органами та органами місцевого самоврядування, громадськими об’єднаннями, підприємствами, установами і організаціями незалежно від форм власності, громадянами та налагоджувати ефективні комунікації з ними. СК06. Здатність здійснювати професійну діяльність з урахуванням потреб забезпечення національної безпеки України. фахові компетентності: ФКС 1.1. Здатність оцінювати впливи макро- та мікроекономічних факторів на формування перспективних регіонів для ведення бізнесу. ФКС 2.2. Здатність демонструвати та застосовувати знання у сферах публічного управління щодо державного та громадського контролів та приймати оптимальні рішення;
Результати навчання: РН05. Визначати пріоритетні напрями впровадження електронного урядування та розвитку електронної демократії. РН15. Поєднувати теорію і практику державного контролю, нагляду та регулювання ринків, а також приймати рішення щодо забезпечення сталого розвитку територій; РН 1.1. Знання щодо розроблення пропозицій з удосконалення діяльності органів державної влади та місцевого самоврядування, контрольно-наглядових органів в частині територіального розвитку, з врахуванням збалансованості державних, суспільних та бізнес-інтересів; РН 1.3. Знання методології аналізу ринків, формування та реалізації державної політики за допомогою сучасних інформаційних, комунікаційних та інноваційних технологій з метою забезпечення розвитку територій.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: мікроекономіка, антимонопольне регулювання, державне регулювання економіки, теорія галузевих ринків, міжнародна конкуренція.
Короткий зміст навчальної програми: • Визначення видів державного контролю. • Аналіз дій компетентних органів в сфері державного контролю. • Встановлення відповідальності за вчинення порушень у сфері економічної конкуренції. • Встановлення ймовірності заборони узгодженихдій. • Встановлення послідовності дій щодо отримання дозволу на узгодженідії. • Вивчення процесуальних засад здійснення контролю за формами економічної концентрації. • Вартісні показники учасників концентрації. • Державний контроль за прибутком.. • Процедура та наслідки державної закупівлі. • Докази і доказування. • Рекомендації в державному контролі
Опис: Тема 1. Сутність державного контролю за товарними ринками Питання: зміст поняття та структура; попередній (превентивний) контроль,поточний контроль, наступний контроль; контроль в системі державного управління, відносини влади й підпорядкування. Тема 2. Процесуальні засади розгляду справ про порушення конкуренційного законодавства Питання: суть, підстави, підвідомчість; особи у справі, докази та експертиза; розгляд заяв; розгляд справ; вимоги до рішень при розгляді справ про порушення адміністративного характеру. Тема 3. Відповідальність за порушення конкуренційного законодавства. Звільнення від відповідальності Питання: штрафи, примусовий поділ, відшкодування завданої шкоди; цивільна, адміністративна та кримінальна відповідальність, умови звільнення. Тема 4. Відносини контролю та „Група осіб” у відносинах контролю Питання: визначення відносин контролю, порядок дослідження та визначення контролю; основні концепції та діючі особи на ринку корпоративного контролю; група осіб. Тема 5. Державний контроль за узгодженими діями Питання: поняття державного контролю; порядок подання заяв; вимоги до узгоджених дій. Тема 6. Державний контроль за економічною концентрацією: понятійний та методологічний підхід Питання: поняття; послідовність дослідження концентрації з метою виявлення її сумісності зі спільним ринком. Тема 7. Державний контроль за економічною концентрацією: суспільно-економічний аспект Питання: сутність контролю за економічною концентрацією; види контролю за економічною концентрацією; економічне обґрунтування концентрації. Тема 8. Державний контроль за економічною концентрацією: процесуальні аспекти Питання: необхідність отримання дозволу; порядок розгляду заяви про надання дозволу на концентрацію; розгляд справи про концентрацію суб’єктів господарювання; відповідальність за порушення вимог до здійснення концентрації. Тема 9. Державний контроль за ціноутворенням та отриманням монопольного прибутку Питання: необхідність і значущість контролю монопольного прибутку; короткострокові і довгострокові аспекти аналізу монопольного прибутку. Тема 10. Контроль у сфері державної допомоги та публічних закупівель Питання: державна допомога та економічна конкуренція; контроль за наданням державної допомоги. Тема 11. Примусовий поділ та штрафи: санкції за порушення конкуренційного законодавства Питання: примусовий поділ; порядок здійснення поділу поділу; об’єкт, суб’єкт поділу, ініціатор поділу; реорганізація. Тема 12. Докази та доказування. Експертиза в державному контролі Питання: забезпечення проведення експертизи під час здійснення контролю за дотриманням законодавства про захист економічної конкуренції; докази і доказування; суб’єкти доказування. Тема 13. Державний контроль за товарними ринками: взаємодія з органами влади. Питання: надання рекомендацій та проведення перевірок, проведення наукових заходів.
Методи та критерії оцінювання: усне опитування, поточні контрольні роботи в тестовій формі
Критерії оцінювання результатів навчання: - контрольна робота в тестовій формі №1 – максимальна кількість балів 5; - контрольна робота в тестовій формі №2 – максимальна кількість балів 5; - лабораторна робота №1 – максимальна кількість балів 4; - лабораторна робота №2 – максимальна кількість балів 4. - лабораторна робота №3 – максимальна кількість балів 3. - лабораторна робота №4 – максимальна кількість балів 3. - лабораторна робота №5 – максимальна кількість балів 4. - лабораторна робота №6 – максимальна кількість балів 4. - лабораторна робота №7 – максимальна кількість балів 4. - лабораторна робота №8 – максимальна кількість балів 4. письмова компонента 50 усна компонента 10
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1 Михальчишин Н.Л. Основи антимонопольної діяльності: Навчальний посібник (видання друге, виправалене та доповнене). – Львів, Вид-во „Манускрипт”, 2020 – 384с. 2. Михальчишин Н. Л. Державний контроль у сфері економічної конкуренції: Навчальний посібник. – Львів: Вид-во „Манускрипт”, 2020. – 256с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).