Рисунок і живопис, частина 3

Спеціальність: Архітектура та містобудування
Код дисципліни: 6.G17.00.O.028
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Дизайн та основи архітектури
Лектор: Лясковський О.Й., ст. викл.; Білінкська О.Б., к. арх., доц.; Климко З.В., к.арх., доц.; викл. Сеньків З.Я., ст. викл.; Оконченко О.М., к.арх., доц.; Знак А.В., к.арх., доц.; Брич М.Т., к.арх., доц.; Мер’є О.В., к.арх., доц.; Понкало С.І., аситсент; Михайлюк Б.Ф., асистент;
Семестр: 3 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Виховання у студентів правильного зорового сприйняття об’єму, грамотної передачі на площині тривимірних форм та архітектурного простору за допомогою основних зображувальних правил, графічно-художніх засобів і технік; розвиток творчих здібностей, об’ємно-просторового мислення, виховання художньо-естетичного смаку, спостережливості, а також формування у пам'яті бази графічних образів архітектурних форм через їх практичне зображення. Метою навчання є отримання: розуміння особливостей візуального сприйняття людиною об'єму і простору; уміння грамотно сприймати пропорції, світлотіньові і кольорові відношення, розкладати складні об'ємні форми на базові і аналізувати їх конструктивну побудову.
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у здобувачів освіти компетентностей: інтегральна компетентність Здатність розв’язувати складні спеціалізовані задачі та практичні проблеми у сфері містобудування та архітектури, що характеризуються комплексністю та невизначеністю умов, на основі застосування сучасних архітектурних теорій та методів, засобів суміжних наук. загальні компетентності: ЗК01. Знання та розуміння предметної області та розуміння професійної діяльності. ЗК03. Здатність до адаптації та дії в новій ситуації. ЗК08. Навички міжособистісної взаємодії. ЗК10. Здатність зберігати та примножувати моральні, культурні, наукові цінності і досягнення суспільства на основі розуміння історії та закономірностей розвитку предметної області, їх місця у загальній системі знань про природу і суспільство та у розвитку суспільства, техніки і технологій, використовувати різні види та форми рухової активності для активного відпочинку та ведення здорового способу життя. фахові компетентності СК03. Усвідомлення особливостей розвитку історичних і сучасних стилів в архітектурі, містобудуванні, мистецтві та дизайні України та зарубіжних країн. СК06. Здатність до виконання технічних і художніх зображень для використання в архітектурно-містобудівному, архітектурно-дизайнерському і ландшафтному проектуванні. СК07.Усвідомлення основних законів і принципів архітектурно-містобудівної композиції, формування художнього образу і стилю в процесі проектування будівель і споруд, містобудівних, архітектурно-середовищних і ландшафтних об’єктів. СК10. Здатність до участі в підготовці архітектурно- планувальних завдань на проектування, в організації розробки архітектурно-містобудівних, архітектурно-середовищних і ландшафтних проєктів. СК15. Здатність до здійснення комп’ютерного моделювання, візуалізації, макетування і підготовки наочних ілюстративних матеріалів до архітектурно-містобудівних проєктів.
Результати навчання: Програмні результати навчання (ПР) ПР10. Застосовувати знання у сфері інженерної підготовки територій, охорони довкілля, енергозбереження. ПР11. Застосовувати сучасні графічні засоби для реалізації архітектурного задуму. ПР18. Знати особливості участі в архітектурному конкурсі.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Попередні дисципліни: Архітектурна композиція та кольрознавство Рисунок, живопис, частина 1 Рисунок, живопис, частина 2 Супутні дисципліни:
Короткий зміст навчальної програми: Дана дисципліна є третьою частиною групи дисциплін «Рисунок, живопис», яка складається з трьох частин. Цей етап вивчення архітекторами образотворчих дисциплін полягає у засвоєнні принципів зображення складних груп предметів, інтерєру, міського архітектурного середовища та людини архітектурному середовищі. Вивчення дисципліни відбувається в умовах малювання із натури і з уяви. Процес навчання супроводжується наданням індивідуальних консультацій викладачем під час роботи над завданням. Навчальні постановки розподілені в певній методичній послідовності відповідно до складності завдань. Основними темами даного курсу є архітектура та її оточення. Завдання поступово розвиваються від об'ємно-просторового (реалістичного) вирішення до рішень з застосування стилізації. Частина завдань виконуються в техніці живопису. Вони насамперед присвячені вивченню особливостей поширення світла в просторі та сприйняття людиною кольору в умовах архітектурного середовища, творчих підходів у застосуванні принципів узагальнення і стилізації.
Опис: Аудиторна робота. Тема 1. Рисунок: Зарисовки міського історичного архітектурного середовища в умовах пленеру. Тема 2. Рисунок: каскадний натюрморт з предметів побуту з архітектурною деталлю. Тонально-конструктивний рисунок. Тема 3. Живопис: декоративна стилізація натюрморту. Тема 4. Рисунок: тонально-конструктивний рисунок людських постатей в середовищі інтер'єру. Тема 5. Рисунок: зарисовки та декоративна стилізація людських постатей. Самостійна робота. Завдання 1. Рисунок: архітектурний ансамбль або ансамбль вулиці з людськими постатями. Завдання 2 Живопис: декоративна стилізація архітектури.
Методи та критерії оцінювання: Визначення рівня знань студентів здійснюється такими методами: поточним контролем аудиторної і самостійної роботи студента в кінці кожної з тем. Поточний контроль: проведення оцінювання завдань, виконаних на лабораторних заняттях, перевірка індивідуальних завдань самостійної роботи. Підсумковий контроль: сумування оцінок за завдання лабораторних робіт та завдання самостійної роботи.
Критерії оцінювання результатів навчання: Оцінюється композиція елементів рисунку на аркуші. Визначення загального характеру форм. Пропорційні співвідношення і конструктивний аналіз форм. Перспективна побудова форм - правильність побудови об’єму з урахуванням перспективних скорочень відносно лінії горизонту. Виявлення об’єму. Оцінюється передача за допомогою світлотіні, об’єму форм та їх складових, співвідношення світлотіньової проробки, передачі рефлексів, власних і падаючих тіней.Техніка виконання. Оцінюється володіння технікою олівцевої графіки, якість нанесення штрихування для передачі ефектів повітряної перспективи та фактури поверхні форм. Якість колористичного рішення для живописних робіть. Цілісність і завершеність роботи. Творчий підхід у виконанні завдань з декоративної стилізації та самостійних робіт.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: Навчально-методичне забезпечення. 1. Живопис, рисунок, скульптура ч.1.: електронний навчально методичний комплекс у форматі Moodle. Режим доступу: http://vns.lpnu.ua/course/view.php?id=11480 2. Живопис, рисунок, скульптура ч.2.: електронний навчально методичний комплекс у форматі Moodle. Режим доступу: https://vns.lpnu.ua/enrol/index.php?id=10081 3. Методичні вказівки з курсової роботи «Рисунок, живопис, скульптура», «Рисунок» для студентів I-IV курсів напрямку 6.12.01 «Архітектура» / Укл. Б.Н. Скиба, О.Й. Лясковський. – Львів: Видавництво Національного університету «Львівська політехніка», 2003. – 72 с. –(Укр. Мовою). Рекомендована література. 4. Кайдановська О. О. Образотворча підготовка архітекторів у вищому навчальному закладі: монографія, Львів: Вид-во Львівської політехніки, 2013, 368 с. 5. Клименюк Т.М. Креслення, рисунок, композиція [Текст]: навч. посіб. / Т. М. Клименюк. - Л.: Вид-во Львів, політехніки, 2012. - 342 с. 6. Кириченко М. А. Основи образотворчої грамоти / Кириченко М.А., Кириченко І.М. – К. : Вища шк., 2002. – 190 с. 7. Рисунок та пластична анатомія: навч. посібник. Оленіна, О.Ю. та Манохін, В.П. та Мирончик, П.В. та Вінтаєва, Н.С. та Вінтаєв, Д.Ю. та Дзюбенко, П.О. та Чирва, О.Ч. Харків ХНУМГ ім. О. М. Бекетова 2021- 237 с. 8. Claire Watson Garcia. Drawing for the Absolute and Utter Beginner, Revised: 15th Anniversary Edition Paperback. Publisher : Watson-Guptill. 2018. 192 p.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).