Архітектурна фізика, частина 2
Спеціальність: Архітектура та містобудування
Код дисципліни: 6.G17.00.O.063
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Архітектурне проектування та інженерія
Лектор: доцент, канд.арх. Шулдан Лариса Олександрівна
Семестр: 6 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у здобувачів освіти компетентностей:
інтегральна компетентність
здатність розв’язувати складні спеціалізовані задачі та практичні проблеми у сфері містобудування та архітектури, що характеризуються комплексністю та невизначеністю умов, на основі застосування сучасних архітектурних теорій та методів, засобів суміжних наук.
загальні компетентності:
ЗК01. Знання та розуміння предметної області та розуміння професійної діяльності.
ЗК03. Здатність до адаптації та дії в новій ситуації.
ЗК07. Здатність приймати обґрунтовані рішення.
спеціальні (фахові) компетентності:
СК02. Здатність застосовувати теорії, методи і принципи фізико-математичних, природничих наук, комп’ютерних, технологій для розв’язання складних спеціалізованих задач архітектури та містобудування.
СК04. Здатність дотримуватися вимог законодавства, будівельних норм, стандартів і правил, технічних регламентів, інших нормативних документів у сферах містобудування та архітектури при здійсненні нового будівництва, реконструкції, реставрації та капітального ремонту будівель і споруд.
СК05. Здатність до аналізу і оцінювання природно-кліматичних, екологічних, інженерно-технічних, соціально-демографічних і архітектурно-містобудівних умов архітектурного проектування.
СК09. Здатність розробляти архітектурно-художні, об’ємно-планувальні, функціональні та конструктивні рішення, а також виконувати креслення, готувати документацію архітектурно-містобудівних проєктів.
СК10. Здатність до участі в підготовці архітектурно- планувальних завдань на проектування, в організації розробки архітектурно-містобудівних, архітектурно-середовищних і ландшафтних проєктів.
СК12. Усвідомлення особливостей використання різних типів конструктивних та інженерних систем і мереж, їх розрахунків в архітектурно-містобудівному проєктуванні.
СК13. Здатність до розробки архітектурно-містобудівних рішень з урахуванням безпекових і санітарно-гігієнічних, інженерно-технічних і енергозберігаючих, техніко-економічних вимог і розрахунків.
СК14. Усвідомлення особливостей застосування сучасних будівельних матеріалів, виробів і конструкцій, а також технологій при створенні об’єктів містобудування, архітектури та будівництва.
СК22. Усвідомлення специфіки регіональних і місцевих передумов архітектурної діяльності.
Результати навчання: У результаті вивчення навчальної дисципліни здобувач освіти повинен бути здатним продемонструвати такі програмні результати навчання:
ПР03. Застосовувати теорії та методи фізико-математичних, природничих, технічних та гуманітарних наук для розв’язання складних спеціалізованих задач архітектури та містобудування.
ПР04. Оцінювати фактори і вимоги, що визначають передумови архітектурно-містобудівного проєктування.
ПР06. Збирати, аналізувати й оцінювати інформацію з різних джерел, необхідну для прийняття обґрунтованих проєктних архітектурно-містобудівних рішень.
ПР08. Знати нормативну базу архітектурно-містобудівного проєктування.
ПР09 Розробляти проєкти, здійснювати передпроєктний аналіз у процесі архітектурно-містобудівного проєктування з урахуванням цілей, ресурсних обмежень, соціальних, етичних та законодавчих аспектів.
ПР14 Обирати раціональні архітектурні рішення на основі аналізу ефективності конструктивних, інженерно-технічних систем, будівельних матеріалів і виробів, декоративно- оздоблювальних матеріалів
ПР15 Забезпечувати дотримання безпекових, санітарно-гігієнічних, інженерно-технічних, техніко-економічних вимог і розрахунків, вимог щодо екологічності, енергоефективності, інклюзивності в архітектурно-містобудівному проєктуванні.
ПР16 Розуміти соціально-економічні, екологічні, етичні й естетичні наслідки пропонованих рішень у сфері містобудування та архітектури.
ПР17 Застосовувати енергоефективні та інші інноваційні технології при проєктуванні архітектурних об’єктів.
Пр22 Враховувати, інтерпретувати в конкретні просторові рішення контраверсійні інтереси держави, міської спільноти, розробляти партисипативні варіантні рішення в складних містобудівних ситуаціях
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Пререквізити:
Архітектурна фізика, ч.І
основи архітектурно проектування
Архітектурні конструкції
Кореквізити:
Сучасна архітектура
Виконання бакалаврської кваліфікаційної роботи
Короткий зміст навчальної програми: Дисципліна «Архітектурна фізика, частина 2» дозволяє оволодіти основними принципами та методами архітектурного проектування з урахуванням раціонального використання природних і енергетичних ресурсів та принципів екологічного проектування, забезпеченням охорони навколишнього середовища; врахуванням закономірностей впливу кліматичних факторів на людину і будівлі, планування та забудову міст, формуванні цивільних та промислових будинків та вивченні прямих і зворотніх зв’язків у системі „природа-архітектура-людина”.
Опис: • Раціональне використання природних енергетичних ресурсів і забезпечення охорони навколишнього середовища;
• Врахування закономірностей впливу кліматичних факторів на людину і будівлі при плануванні та забудові міст, формуванні житлових, громадських і промислових будинків, вивчення прямих і зворотних зв’язків у системі „клімат-місто-людина”;
• Вивчення фізичних процесів тепло- і масообміну в огороджувальних конструкціях будинків та раціональне їх використання у проектній практиці;
Вивчення студентами теоретичної частини курсу закріплюється на заняттях виконанням лабораторних робіт. Проблемні запитання курсу знаходять своє втілення у виконанні комплексних та дипломних проектів, а також у науковій роботі студентів.
На основі вивчення курсу студент повинен ЗНАТИ:
• Основні положення будівельної кліматології, теплофізики, світлотехніки та архітектурної акустики, а також фактори, які впливають на формування комфортного середовища для життєдіяльності людини;
• Теоретичні основи та інженерні методи розрахунку та проектування теплозахисних і енергозаощаджувальних систем будинків.
Методи та критерії оцінювання: Визначення рівня знань студентів здійснюється:
-поточний контролем: оцінювання виконаних на лабораторних заняттях завдань та їх захист, перевірка індивідуальної підготовки за результатами самостійної роботи.
-екзаменаційним контролем: оцінювання досягнених студентом результатів навчання за відповідями на тестові питання
-підсумковий контроль - екзаменаційна оцінка: сума балів за виконані завдання лабораторних і самостійної робіт та оцінкою, отриманою під час контрольного західу.
Критерії оцінювання результатів навчання: Поточний контроль (виконання лабораторних робіт) - 40 балів.
Підсумковий контроль (контрольний захід, екзамен) - 60 балів.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1.Практикум до виконання лабораторних робіт з курсу «АРХІТЕКТУРНА ФІЗИКА» (частина І) для студентів напряму підготовки 191 - архітектура та містобудування. Л. О. Шулдан, А. Ю. Штендера. – Львів: Видавництво Національного університету “Львівська політехніка”, 2024
2.Тимофєєв М. В., Сергейчук О. В., Шамріна Г. В. Комплексна оцінка кліматичних умов житлової забудови: навчальний посібник. – Київ , КНУБА, 2015. – 128 с.
3. Мельничук С.П. Будівельна фізика і кліматологія. Навчально-методичний посібник – Львів, ННЛТУ України, 2018. – 170 с.
4. ДСТУ-Н Б В.1.1-27:2010 БУДІВЕЛЬНА КЛІМАТОЛОГІЯ – К.: Мінрегіонбуд, 2011. – 127с.
5. ДБН В.1.1-12:2014 Будівництво в сейсмічних районах України. – К.: Мінрегіон України,. 2014. – 110 с.
6. ДБН В.1.1-24:2009 Захист від небезпечних геологічних процесів, шкідливих експлуатаційних впливів, від пожежі. Захист від небезпечних геологічних процесів. Основні положення проектування. – К.: Мінрегіонбуд України, 2011. – 78 с.
7. ДБН В.2.6-31:2021 Теплова ізоляція та енергоефективність будівель. – К.: Міністерство розвитку громад та територій України. 2022. – 27 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).