Теорія світла і кольору в дизайні

Спеціальність: Дизайн
Код дисципліни: 7.022.01.O.004
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Дизайн та основи архітектури
Лектор: к.арх. Петровська Ю.Р.
Семестр: 1 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Навчальна дисципліна «Теорія світла і кольору в дизайні» надає студентам системні наукові знання про природу кольору та світла, його фізичні та психологічні властивості. Курс сприяє виявленню та розвитку колористичних здібностей у студента-дизайнера. На основі вивчення історичного досвіду, сучасних наукових досягнень та аналізі дизайнерської практики, курс дає змогу освоїти специфіку застосування світла і методів колористичного вирішення в проектуванні. Вивчення запропонованої навчальної дисципліни вимагає від студентів творчого підходу, орієнтує на самостійний пошук ідей та основ оригінальних рішень щодо виконання поставлених практичних завдань, вимагає від них опрацювання додаткової візуальної інформації та літератури.
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування та розвиток у студентів компетентностей. ІНТ. Здатність розв’язувати складні задачі і проблеми у галузі дизайну або у процесі навчання, що передбачає проведення досліджень та/або здійснення інновацій та характеризується невизначеністю умов і вимог. Загальні компетентності (ЗК) ЗК2. Вміння виявляти, ставити та розв’язувати проблеми. ЗК3. Здатність спілкуватися з представниками інших професійних груп різного рівня (з експертами з інших галузей знань/видів економічної діяльності). Спеціальні компетентності спеціальності (КС) КС5. Володіння теоретичними і методичними засадами навчання та інтегрованими підходами до фахової підготовки дизайнерів; планування власної науково-педагогічної діяльності. КС6. Здатність застосовувати у практиці дизайну виражальні художньо-пластичні можливості різних видів матеріалів, інноваційних методів і технологій. КС7. Здатність застосовувати засоби спеціального рисунка та живопису (за спеціалізаціями), а також методики використання апаратних і програмних засобів комп’ютерних технологій. КС9. Здатність створювати затребуваний на ринку та суспільно відповідальний продукт дизайну (товари і послуги).
Результати навчання: У результаті навчання здобувач освіти повинен бути здатним продемонструвати такі результати навчання: 1. Знати методи пошуку ідей світлотіньового вирішення у залежності від структурних конструктивних та формальних особливостей проектованого об'єкту. 2. Вміти обирати, в залежності від вимог проектної ситуації, найдоцільніші методи колористичного та світлотіньового вирішення завдання проекту. 3. Освоїти специфіку застосування світла і методів колористичного вирішення в проектуванні. У результаті навчання здобувач освіти повинен бути здатним продемонструвати такі програмні результати навчання: РН 1. Генерувати ідеї для вироблення креативних дизайн - пропозицій, вибудовувати якісну та розгалужену систему комунікацій, застосовувати передові світові концепції візуальної комунікації у мистецькій та культурній сферах. РН 2. Розробляти, формувати та контролювати основні етапи виконання проекту. РН 3.Критично осмислювати теорії, принципи, методи та поняття з різних предметних галузей для розв’язання завдань і проблем у галузі дизайну, вміти їх творчо поєднати для вирішення власної творчої проблеми. РН 4. Здійснювати передпроектний аналіз із урахуванням усіх вагомих чинників, що впливають на об’єкт проектування. РН 5. Критично опрацьовувати художньо-проектний доробок українських і зарубіжних фахівців, застосовувати сучасні методики та технології наукового аналізу для формування авторської концепції, пошуку українського національного стилю. РН 6. Визначати естетичні проблеми дизайнерських шкіл та напрямків з урахуванням генезису сучасного художнього процесу в дизайні; мати синтетичне уявлення щодо історії формування сучасної візуальної культури. РН 7. Представляти концептуальне вирішення об’єктів дизайну засобами новітніх технологій, застосовувати прийоми графічної подачі при розв’язанні художньо-проектних завдань (за спеціалізаціями). РН 8. Уміння спілкуватись, включаючи усну та письмову комунікацію українською та іноземною мовами (англійською, німецькою, італійською, французькою, іспанською). РН 9. Здатність використання різноманітних методів, зокрема сучасних інформаційних технологій, для ефективно спілкування на професійному та соціальному рівнях. РН 10. Здатність адаптуватись до нових ситуацій та приймати відповідні рішення. РН 11. Здатність усвідомлювати необхідність навчання впродовж усього життя з метою поглиблення набутих нових фахових знань. РН 12. Здатність відповідально ставитись до виконуваної роботи, самостійно приймати рішення, досягати поставленої мети з дотриманням вимог професійної етики. РН 13. Здатність популяризувати надбання національної та всесвітньої культурної спадщини, а також сприяти проявам патріотизму, національного самоусвідомлення та етнокультурної само-ідентифікації. РН 14. Здатність формувати екологічну свідомість і культуру особистості, застосовувати екологічні принципи в житті та професійній діяльності.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Попередні та супутні навчальні дисципліни: Комплексне проектування Семіотика дизайну Теорія реклами і фірмовий стиль Основні тенденції розвитку сучасного дизайну Наступні навчальні дисципліни: Ергодизайн Курсовий проект за темою магістерської кваліфікаційної роботи
Короткий зміст навчальної програми: Курс «Теорія світла і кольору в дизайні» розрахований на один семестр навчання, в загальному охоплює 90 годин і структурно включає в себе основну практичну і додаткову теоретичну частини. Маючи спільну мету, пов’язану із загальною підготовкою студента-дизайнера, кожна із частин має свою специфіку, котра проявляється в різній послідовності викладу й засвоєння знань в межах загальної структури курсу. Лекційний курс з дисципліни це логічно побудований, науково обґрунтований і систематизований виклад матеріалу, що підкріплений засобами наочності та демонстрацією ілюстрованого матеріалу. Студенти ознайомлюються із сучасним досвідом та прогресивними дизайнерськими ідеями при проектуванні, дизайні та світло-кольоровому вирішенні урбаністичних форм.
Опис: Лекція 1. Роль світла та кольору в сприйнятті навколишнього середовища. Лекція 2. Світло і колір в міському середовищі. Лекція 3. Нормативні вимоги. Державні будівельні норми. Лекція 4. Психологія кольору в інтер'єрі. Лекція 5. Психологія кольору в графічному дизайні. Лекція 6. Світловий дизайн громадських приміщень. Лекція 7. Світловий дизайн житлових приміщень. Мета практичних занять – поглиблення й деталізація знань, отриманих на лекціях та в процесі самостійної роботи студентів, спрямовані на засвоєння і закріплення навчального матеріалу, а також на розвиток мислення та усного мовлення студентів. Практичні заняття сприяють розвиткові творчої самостійності студентів, поглиблюють їх зацікавлення до науки і наукових досліджень, виховують педагогічний такт, розвивають культуру мови, вміння та навички публічного виступу, участі в дискусії. Практичний курс покликаний висвітлити коло загальних питань із світлотехніки, а також її роль у формуванні психофізичного сприйняття людиною. Навчальна дисципліна включає в себе: фізичні основи науки про світло та колір; психофізичні основи зорового сприйняття світло-кольорового подразнення сітківки ока; колористичні основи науки про світло; використання світла та кольору в комплексному проектуванні об'ємно-просторових систем.
Методи та критерії оцінювання: Протягом семестру студент може набрати 45 балів за виконання практичних робіт. На екзамені студент отримує усні запитання згідно теоретичного матеріалу, викладеного на лекційних заняттях, за відповідь на які можна максимально набрати 55 балів.
Критерії оцінювання результатів навчання: Складова оцінки практичного завдання (45 балів) - варіант вдалого, раціонального, професійного освітлення обраного об’єкту; техніка виконання; компонування та оформлення на форматі. Тестовий підсумковий контроль у ВНС Львівської політехніки - 55 балів.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1. Електронний навчально-методичний комплекс «Світло і колір в дизайні» для студентів Інституту архітектури другого (магістерського) рівня вищої освіти зі спеціальності 022 «Дизайн» студентів 5 курсу денної та заочної форми навчання (укладачі ст. викл. Кузьмич В.І.., к.арх., асист. Петровська Ю.Р.). URL http://vns.lpnu.ua/course/view.php?id=1356. Сертифікат №01978. 2. Печенюк Т. Кольорознавство: підручник для студ. вищих навч. закладів. Львів: Вид-во. Львів. політехники, 2014. 204 с. 3. Прокопович Т.А. Основи кольорознавства: навчальний посібник. Луцьк: Вежа, 2016. – 120 с. 4. Даниленко В.Я. Дизайн: Підручник. – Харків: ХДАДМ, 2003. – 320 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).