Дизайн міського середовища

Спеціальність: Дизайн
Код дисципліни: 7.022.01.E.017
Кількість кредитів: 4.00
Кафедра: Дизайн та основи архітектури
Лектор: Соснова Надія Степанівна
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Навчальна дисципліна «Дизайн міського середовища» є однією з дисциплін професійної підготовки студентів другого (магістерського) рівня вищої освіти, спеціальності 022 «Дизайн». Метою викладання дисципліни є професійна підготовка студента-дизайнера до синтезу містобудування, архітектури, ландшафту, пластичного і образотворчого мистецтва при організації предметно-просторового середовища міста, коли предметне наповнення міського простору, обсяги середовищних об’єктів (будівель і споруд) та їх членування, габарити планувальних утворень і планшет ландшафту знаходяться в гармонійній ув’язці як між собою, так і з людиною. Внаслідок вивчення навчальної дисципліни студент повинен бути здатним продемонструвати такі результати: 1. Володіти сучасними науковими методами проектування середовищних об’єктів. 2. Вміти вводити та опрацьовувати текстову, графічну та мультимедійну інформацію. 3. Володіти професійною термінологією. 4. Знати класифікацію об’єктів дизайну та основні принципи проектування дизайн-об'єктів. 5. Володіти навичками усної, письмової та візуальної презентації результатів.
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у здобувачів освіти компетентностей: ІНТ. Здатність розв’язувати складні задачі і проблеми у галузі дизайну або у процесі навчання, що передбачає проведення досліджень та/або здійснення інновацій та характеризується невизначеністю умов і вимог. Загальні компетентності (ЗК): ЗК1. Здатність генерувати нові ідеї (креативність). ЗК2. Вміння виявляти, ставити та розв’язувати проблеми. ЗК6. Здатність діяти соціально відповідально та свідомо. Спеціальні (фахові, предметні) компетентності спеціальності (КС): ФКС 1.1 Здатність виконання всіх етапів дизайну предметно-просторового середовища (передпроектний аналіз вихідної ситуації, пакет проектно-кошторисної документації, розрахунково-графічна частина, робочі креслення, візуалізація, макет, конструктивні вузли, співпраця з сумісниками підчас реалізації, візуальна промоція дизайн-продукції) на підставі сформованої творчої концепції. ФКС 1.2 Здатність здійснювати дизайн інтер’єру та обладнання, в т.ч. архітектурних деталей, меблів, монументальних та малих ужиткових форм, декоративних елементів освітлення, озеленення інтер’єру, на всіх етапах проектування і реалізації, спираючись на чітко окреслену авторську концепцію. ФКС 1.4. Здатність здійснювати дизайн виставково-експозиційних комплексів (дизайн виставок і ярмарок, виставково-експозиційних стендів, збірно-розбірних модульних елементів, вхідних груп громадських об’єктів, вітрин, вивісок) з урахуванням функціональних, технічних, технологічних, екологічних та естетичних вимог. ФКС 1.5. Здатність виконувати посадові обов’язки арт-директора, організовувати та керувати колективною діяльністю дизайнерів, демонструючи споживачу привабливу культурну цінність та економічну вартість створеного креативного продукту. ФКС 1.6. Здатність працювати менеджером з дизайну: організовувати продуктивну роботу над груповим проектом за допомогою сучасних технічних і програмних засобів дизайну, здійснювати операції у мультимедійному просторі фірми, Інтернеті.
Результати навчання: У результаті навчання здобувач освіти повинен бути здатним продемонструвати такі програмні результати навчання за професійним спрямуванням: ПРНВ1.1. На високому рівні здійснювати передпроектні дослідження, здійснювати аналіз аналогів проектних вирішення та вміти творчо використовувати здобуті результати в проектуванні. ПРНВ1.2. Вміти користуватись нормативно-довідковою літературою при проектуванні інтер’єрів житлових та громадських будівель, а також відкритих громадських просторів. ПРНВ1.3 Бути фахівцем у використанні сучасних програмних та апаратних засобів, використовувати знання і навички роботи з фаховим комп’ютерним забезпеченням. ПРНВ1.4. Застосовувати комплексний художньо-проектний підхід, побудований на науковій основі, для створення цілісного образу предметно-просторового середовища. ПРНВ1.6. Створювати дизайн середовища предметно-просторових комплексів, будівель і споруд та малих архітектурних форм у ландшафті, ґрунтуючись на глибоких перед проектних дослідженнях та володіючи ґрунтовними знаннями у розмаїтті сучасних концепцій у сфері ландшафтного дизайну та фітодизайну. ПРНВ1.8. Застосовувати набуті знання і розуміння предметної галузі та сфери професійної діяльності у практичних ситуаціях при виконанні робочих креслень і супровідної технічної документації а також під час презентації готових проектів.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Попередні навчальні дисципліни: Основні тенденції розвитку сучасного дизайну Комплексне проектування Супутні і наступні навчальні дисципліни: Виконання магістерської кваліфікаційної роботи Практика за темою магістерської кваліфікаційної роботи
Короткий зміст навчальної програми: Курс «Дизайн міського середовища» розрахований на один семестр навчання та охоплює 120 год. і структурно включає в себе дві частини – теоретичну і практичну. В теоретичній частині курсу розглядаються основні положення, які стосуються проектування міського середовища. В практичній частині курсу проводиться аналіз, систематизація матеріалу дослідження, проводиться перед проектний аналіз та виконання концептуального проекту дизайну міського середовища – його фрагменту, вузлів. З метою взаємозв’язку з профілюючими дисциплінами, студенту пропонується опрацювати методику аналізу на суміжних курсових проектах. В основу дисципліни послідовно закладені теми теоретичних та практичних положень, що розкривають основні закономірності передпроектних досліджень в міському середовищі та синтезу дизайн-продукції, користувачем якого є громада міста. Вивчення запропонованого курсу вимагає від студентів творчого підходу, орієнтує на самостійний пошук стратегій щодо виконання аналітичних завдань, вимагає від них опрацювання додаткової літератури.
Опис: Лекційні заняття – 15 год. (денна форма навчання). Мета лекційних занять надати студентам знання, пов’язані з процесом дослідження та проектування міського середовища. Лекція 1. Типи міського простору. Лекція 2. Функціональна-соціальна складова у дизайні міського простору. Лекція 3. Завдання проектування типів міського середовища. Лекція 4. Проектний процес : вихідні дані та аналіз, - дизайн-концепт, - робочка. Лекція 5. Ландшафтні засоби дизайну міських територій. Лекція 6. Робоча проектна документація Лекція 7. Комунікації міста Консультації Практичні заняття : Практична 1. Складання технічного завдання на проектування для різних типів міського простору. Практична 2. Збір та систематизація вихідних даних на проектування (1) топозйомка, масштаб і деталізація, поде ревна зйомка, 2) вивчення містобудівної проектної документації на цю територію, 3) містобудівні умови та обмеження (Три сторони: інвестор, проектант та влада (управління громади з архітектором чиновником, який готує документ «МБ умови та обмеження» (як завдання від влади))) (від ЦО, від управління транспортом, від Історичного середовища,…. – це збір вихідних даних) Практична 3. Аналіз території з двох частин – антропо генний та природний (рельєф, вода, зелень) складові. Нанести всі планувальні обмеження. Практична 4. Концепція проекту: функціональне вирішення території Практична 5. Концепція проекту: планувальне вирішення території Практична 6. Концепція проекту: просторове вирішення території Практична 7. Робочий проект (Креслення благоустрою території: розбивочне креслення, вертикальне планування методом проектних ухилів, перетин по території та вузлах, креслення елементів освітлення, типів мощення території, Інвентаризаційне та посадкове креслення з асортиментною відомістю). Практична 8. Загальні дані. Технічні показники проекту (таблиця) (площі, кількість та типи елементів). Пояснювальна записка.
Методи та критерії оцінювання: Протягом семестру студент може набрати 40 балів за виконання чотирьох завдань та 60 балів на підсумковому контролі за проходження тестових запитань у ВНС Львівської політехніки. Сума оцінок, отриманих студентом за вказані види виконаної навчальної роботи, становить підсумкову семестрову оцінку.
Критерії оцінювання результатів навчання: Протягом семестру студент може набрати 40 балів за виконання чотирьох завдань та 60 балів на підсумковому контролі за проходження тестових запитань у ВНС Львівської політехніки. Сума оцінок, отриманих студентом за вказані види виконаної навчальної роботи, становить підсумкову семестрову оцінку. При оцінюванні завдань враховуються повнота, логічність, послідовність, обґрунтованість усіх положень проектного рішення та уміння: - формулювати мету й завдання проектування; - складати завдання на проектування; - використовувати сучасні методи передпроектного аналізу, модифікувати їх, виходячи із завдань конкретного дослідження; - аналізувати, обробляти наочні матеріали, отримані в результаті підготовчої роботи з аналогами в ході передпроектного дослідження за обраною темою; - оформляти проектну роботу згідно вимог до технічних креслень; При оцінюванні завдань враховуються повнота, логічність, послідовність, обґрунтованість усіх положень проектного рішення та уміння: - формулювати мету й завдання проектування; - складати завдання на проектування; - використовувати сучасні методи передпроектного аналізу, модифікувати їх, виходячи із завдань конкретного дослідження; - аналізувати, обробляти наочні матеріали, отримані в результаті підготовчої роботи з аналогами в ході передпроектного дослідження за обраною темою; - оформляти проектну роботу згідно вимог до технічних креслень; Найменування робіт Завдання 1. Складання технічного завдання на проектування Завдання 2. Обґрунтування проектних рішень. Розробка концепт-проекту Завдання 2. Виконання креслень проекту (етап ЕП) Завдання 4. Виконання візуалізації проектного рішення
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: Навчально-методичне забезпечення 1. Загальнонаукові методи пізнання та їх місце у дизайні. Значення методу моделювання у дизайні: Методичні вказівки до навчальних дисциплін «Передпроектний аналіз», «Дизайн промислових виробів» для студентів IV курсу базового напряму 6.0202 «Мистецтво», «Дизайн упаковки» для студентів V курсу спеціальності 7.020210 (8.020210) «Дизайн». Укл.: І.А.Юрченко. – Львів: Видавництво Національного університету «Львівська політехніка», 2009. – 48 с. 3. Методика проведення передпроектного аналізу (функціональний аналіз виробу, декорованого орнаментом): Методичні вказівки до навчальних дисциплін «Передпроектний аналіз», для студентів IV курсу базового напряму 6.0202 «Мистецтво» й до курсу «Дизайн промислових виробів» для студентів ІІІ, IV курсів курсу базового напряму 6.0202 «Мистецтво».. Укл.: І.А.Юрченко. – Львів: Видавництво Національного університету «Львівська політехніка», 2009. – 48 с. Рекомендована література. Базова 1. Містобудівне проектування. Частина І: Місто як об’єкт проектування : навч. посібник / С. В. Ганець, А. В. Гоблик, Ю. В. Ідак, Г. Є. Кознарська, Ю. І. Криворучко, Т. М. Мазур, Г. П. Петришин, Б. С. Посацький, І. В. Русанова, І.В. Склярова, Н. С. Соснова, С. П. Тупісь, І. Я. Черняк; за ред. Г. П. Петришин, Б. С. Посацького, Ю. В. Ідак. – Львів : Видавництво Львівської політехніки, 2016. – 328 с. 2. Містобудівне проектування. Частина ІІ: Проектування структурних елементів міста: навчальний посібник / за ред. Г.П.Петришин, Б.С.Посацького, Ю.В.Ідак – Львів: Видавництво Львівської політехніки, 2017. – 266 с.: іл. Посібник 2. Конспект лекцій з курсу “Ландшафтне проектування” для студентів напряму 1201 «Архітектура» спеціальності 120102 “Містобудування” / Упор. Ю.І.Криворучко, Г.П.Петришин, Н.С.Соснова, Г.Є.Бобош. –Львів: В-во НУ”Львівська політехніка”, 2008. -56 с. 3. Лукащук, Г. Б., 2020. Дендрологія : Навч. посібник. І. : проф. Г. П. Петришин, ред. Львів : Видавництво Львівської політехніки. 4. Планування міст: Навч. посібник / В. Дідик, А. Павлів. – Львів: Вид-во Нац. ун-ту "Львів. політехніка", 2006. – 412 с. 5. Інженерний благоустрій територій: навч. посібник / І. Русанова, Г. Шульга - – Львів: Видавництво «Растр-7», 2009. – 212 с. 4.ДБН Б.2.2-12:2019 Планування та забудова територій. Допоміжна 1. С.Шліпченко, І.Тищенко (упор.). 2017. (Не) задоволення публічними просторами. Урбаністичні Студії ІІІ (Представництво Фонду ім.. Гайнріха Бьолля в Україні. Центр Урбаністичних Студій НаУКМА). – К.: Всесвіт, 2017. Інформаційні ресурси. 1. Міністерство освіти і науки України. Наука. Атестація кадрів вищої кваліфікації. Реєстр наукових фахових видань: http://nfv.ukrintei.ua/ 2. Національний університет «Львівська політехніка». Наукові конференції: https://science.lpnu.ua/conferences
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).