Зовнішня політика України
Спеціальність: Міжнародні відносини
Код дисципліни: 6.291.01.O.022
Кількість кредитів: 7.00
Кафедра: Політологія та міжнародні відносини
Лектор: к. політ. н., доцент Дорош Леся Олексіївна
Семестр: 4 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування та розвиток у студентів компетентностей:
інтегральної:
1. здатність розв’язувати складні спеціалізовані задачі та практичні проблеми в сфері міжнародних відносин, суспільних комунікації та регіональних студій, зовнішньополітичної діяльності держав, міжнародних взаємодій між державами, міжнародними організаціями та недержавними акторами, що характеризуються комплексністю та невизначеністю умов та передбачає застосування теорій суспільних наук та спеціальних наукових методів дослідження проблем міжнародних відносин.
фахових:
ФК4. Здатність розв’язувати складні спеціалізовані задачі і практичні проблеми у сфері міжнародних відносин, зовнішньої політики держав, суспільних комунікацій, регіональних досліджень.
ФК11. Здатність аналізувати природу та еволюцію міжнародних організацій, їх місця у системі міжнародних відносин, основних форм та перспектив співпраці України з ними.
ФК12. Здатність до здійснення комунікації та інформаційно- аналітичної діяльності у сфері міжнародних відносин (українською та іноземними мовами).
ФК14.Здатність аналізувати регіональну та транскордонну співпрацю, зокрема, регіональну співпрацю ЄС, а також розвиток міжнародної регіональної та транскордонної співпраці України.
ФК15. Здатність аналізувати особливості, тенденції розвитку, форми, методи та інструменти державного регулювання регіональної та транскордонної співпраці.
Результати навчання: РН03. Знати природу міжнародного співробітництва, характер взаємодії між міжнародним акторами, співвідношення державних, недержавних акторів у світовій політиці.
РН04. Знати принципи, механізми та процеси забезпечення зовнішньої політики держав, взаємодії між зовнішньою та внутрішньою політикою, визначення та реалізації на міжнародній арені національних інтересів держав, процесу формування та реалізації зовнішньополітичних рішень.
РН06. Знати природу та характер взаємодій окремих країн та регіонів на глобальному, регіональному та локальному рівнях.
РН08. Збирати, обробляти та аналізувати великі обсяги інформації про стан міжнародних відносин, зовнішньої політики України та інших держав, регіональних систем, міжнародних комунікацій.
РН11. Здійснювати прикладний аналіз міжнародних відносин, зовнішньої політики України та інших держав, міжнародних процесів та міжнародної ситуації відповідно до поставлених цілей, готувати інформаційні та аналітичні документи.
РН16. Розуміти та відстоювати національні інтереси України у міжнародній діяльності.
РНВБ 1.3 Досліджувати природу, джерела та інститути зовнішньої політики держав, особливості їх функціонування та взаємодії.
РНВБ 1.4 Досліджувати та аналізувати соціальні, правові, культурні, економічні чинники, що впливають на ухвалення політичних рішень на внутрішньодержавному та міжнародному рівнях.
РНВБ 2.5 Знати основи державної регіональної політики України, особливості її здійснення та механізми регулювання, технології ухвалення рішень у сфері регіональної та транскордонної співпраці.
РНВБ 2.6 Знати особливості розвитку та механізми регулювання регіональної та транскордонної співпраці Західноукраїнського регіону.
РНВБ 2.7 Здійснювати прикладний аналіз розвитку регіональної та транскордонної співпраці.
Ком 2. Здатність у комунікаціях обстоювати патріотичну державницьку позицію щодо місця України в системі міжнародних відносин.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: • Пререквізит: Історія ідей, концепцій та теорій міжнародних відносин, Теорія міжнародних відносин, Історія державності та культури України
• Кореквізити: Міжнародні відносини та світова політика, Ініціатива ЄС «Східне партнерство»: можливості для України, Дипломатична та консульська служба
Короткий зміст навчальної програми: Дисципліна «Зовнішня політика України» скерована на формування у студентів цілісного уявлення про напрямки та зміст зовнішньої політики української держави на різних етапах її розвитку, засвоєння студентами теоретичних концептуальних підходів щодо шляхів, методів та засобів формування зовнішньої політики України.
Опис: Міжнародні відносини та зовнішня політика держави як об’єкт дослідження. Типи зовнішньої політики. Теоретико-методологічні основи дослідження зовнішньої політики України. Основні історичні періоди її становлення та розвитку. Зовнішня політика Київської Русі. Зовнішня політика Галицько-Волинської Русі епохи розквіту та литовсько-польської доби. Зовнішня політика Козацької держави.Зовнішня політика України на початку ХХ століття. Зовнішня політика УРСР. Міжнародне визнання незалежності України та її становлення як актора міжнародних відносин. Концептуальні принципи зовнішньої політики України та її нормативно-правове наповнення. Участь України у діяльності ООН. Участь України у миротворчій діяльності ООН. Основні напрями стратегічного партнерства України. Витоки, сучасний стан та перспективи українсько-російських відносин. Національні інтереси України в Європі. Стратегічні відносини України зі США та Канадою. Забезпечення національної безпеки та зовнішня політика України. Відносини Україна-НАТО в контексті української та європейської безпеки. Пріоритетні напрямки участі України в європейських та пострадянських безпекових організаціях. Економічний вимір зовнішньополітичної діяльності України. Правові підстави та механізми інтеграції України до ЄС. Реалізація зовнішньополітичних цілей України через участь у СОТ. Особливості взаємодії України з МВФ, СБ, ЄБРР. Економічні пріоритети України на пострадянському просторі. Україна та інтеграційні процеси на пострадянському просторі. Україна в діяльності СНД: пріоритетні напрями співпраці та проблеми взаємодії. Становлення та розвиток зовнішньополітичних та економічних відносин з країнами Азійсько-Тихоокеанського регіону, з країнами Близького, Середнього Сходу та Африки. Україна та Латинська Америка: становлення відносин співробітництва.
Методи та критерії оцінювання: Усні (індивідуальні і фронтальні) та письмові (письмові відповіді на питання, вирішення завдань тощо) опитування згідно плану практичних занять, спостереження за навчально-пізнавальною діяльністю, оцінювання активності, внесених пропозицій, оригінальних рішень, уточнень і визначень, написання та захист рефератів, презентацій, обговорення проблемних завдань, екзамен (трьохрівневе тестування).
Критерії оцінювання результатів навчання: • Поточний контроль (40%): усне опитування, виступи з доповіддю на семінарах, участь у дискусіях, написання рефератів, дослідження у формі case-study, підготовка презентацій на задану тему.
• Підсумковий контроль (60%, іспит - трьохрівневе тестування).
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: • Дорош Л.О. Зовнішня політика України: навч. посібник / Л.О.Дорош, О.Я.Івасечко, Я. Б. Турчин. – Львів : Видавництво Львівської політехніки, 2021. – 348 с.
• Міжнародні відносини і євроатлантична інтеграція України /Під. ред. Л.С.Голопатюка. – К., 2005.
• Незалежна Україна в системі міжнародних відносин: Навчальний посібник. – Львів, 2000.
• Овсій О.І. Зовнішня політика України від давніх часів до 1944 року: Навчальний посібник. – К., 1999.
• Політологія. Кн. перша: Політика і суспільство. Кн. друга: Держава і політика /А.Колодій, Л.Климанська, Я.Космина, В.Харченко. – 2-е вид., перероб. та доп. – К.: Ельга, Ніка-Центр, 2003. – 664 с.
• Терещенко Ю.І. Україна і європейський світ. Нариси історії від утворення Старокиївської держави до кінця XVI ст. (Навчальний посібник для вузів). – К., 1996.
• Чекаленко Л.Д. Зовнішня політика України: Підручник. – К.: Либідь, 2006. – 712 с.
Ситник Г.П. Зовнішня політика та національна безпека [Текст] : навч. посіб. / Г. П. Ситник, Д. В. Неліпа, М. Г. Орел ; [за ред. Г. П. Ситника] ; Київ. нац. ун-т ім. Тараса Шевченка. - Київ : Кравченко Я. О. [вид.], 2021. - 243 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).