Етнополітичні проблеми у міжнародних відносинах

Спеціальність: Міжнародні відносини
Код дисципліни: 6.291.01.E.065
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Політологія та міжнародні відносини
Лектор: к. наук з держ .упр. Корнат Леся Ярославівна
Семестр: 8 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Здатність розв’язувати складні спеціалізовані задачі та практичні проблеми в сфері етнополітики та міжнародних відносин, суспільних комунікації та регіональних студій, зовнішньополітичної діяльності держав, взаємодій між державами, етнічними групами та їх організаціями, що характеризуються комплексністю та невизначеністю умов та передбачає застосування теорій суспільних наук та спеціальних наукових методів дослідження проблем міжнародних відносин Метою викладання навчальної дисципліни «Етнополітичні проблеми в міжнародних відносинах» є ознайомити студента, майбутнього фахівця з міжнародних відносин, з ключовими етнополітичними проблемами міжнародних відносин на сучасному етапі, висвітлити основні закономірності та процеси в системі етнонаціональних відносин на національному та міжнародному рівні, а також сформувати відповідні навички та вміння із їхнього аналізу та пошуку потенційних підходів з реагування на них на практиці.
Завдання: Інтегральна компетентність : здатність розв’язувати складні спеціалізовані задачі та практичні проблеми в сфері міжнародних відносин, суспільних комунікації та регіональних студій, зовнішньополітичної діяльності держав, міжнародних взаємодій між державами, міжнародними організаціями та недержавними акторами, що характеризуються комплексністю та невизначеністю умов та передбачає застосування теорій суспільних наук та спеціальних наукових методів дослідження проблем міжнародних відносин. • ЗК2 -Здатність зберігати та примножувати моральні, культурні, наукові цінності і досягнення суспільства на основі розуміння історії та закономірностей розвитку предметної області, її місця у загальній системі і знань про природу і суспільство, та у розвитку суспільства, техніки і технологій, використовувати різні види та форми рухової активності для активного відпочинку та ведення здорового образу життя. • ЗК5 - Здатність працювати в міжнародному контексті. • ЗК3 -Здатність вчитися і оволодівати сучасними знаннями. • ЗК4 -Знання та розуміння предметної області та розуміння професійної діяльності. • ЗК1 -Здатність реалізовувати свої права і обов’язки як члена суспільства, усвідомлювати цінності громадянського суспільства та необхідність його сталого розвитку, верховенства права, прав і свобод людини і громадянина України. . • ФК1 - Здатність виокремлювати ознаки та тенденції розвитку, розуміти природу, динаміку, принципи етнополітики та міжнародних відносин, суспільних комунікацій та/або регіональних студій. • ФК2. Здатність аналізувати міжнародні процеси у різних контекстах, зокрема політичному, безпековому, правовому, економічному, суспільному, культурному та інформаційному. • ФК14.Здатність аналізувати регіональну та транскордонну співпрацю, зокрема, регіональну співпрацю ЄС, а також розвиток міжнародної регіональної та транскордонної співпраці України. • ФКС2.1 Здатність використовувати на практиці теоретичні положення для аналізу конкретних сфер міжнародних відносин та тенденцій їх розвитку; • ФКС2.2 Уміння описувати об’єкти та аналізувати процеси і конкретні ситуації у сфері міжнародних відносин і зовнішньої політики крізь призму історичного та геополітичного підходів; • ФКС2.3 Здатність використовувати набуті знання та уміння для дослідження природи, джерел та інститутів зовнішньої політики держав, особливостей їх функціонування та взаємодій на основі компаративістського методу; • ФКС2.4 Здатність розуміти і враховувати соціальні, правові, культурні, економічні чинники, що впливають на прийняття політичних рішень на внутрішньодержавному та міжнародному рівнях; • ФКС2.5 Здатність виробляти підходи до розв’язання проблем і завдань у сфері міжнародних відносин та зовнішньої політики (зокрема, міжнародних та внутрішньодержавних конфліктів); • ФКС2.7 Розуміння специфіки новітніх форм дипломатичної діяльності. • РН019 Знати особливості, тенденції розвитку, форми, методи та інструменти державного регулювання регіональної та транскордонної співпраці, міжнародної співпраці регіонів • РНВБ 2.2 Досліджувати та аналізувати певні явища та процеси у сфері міжрегіональної та транскордонної співпраці. • РНВБ 2.3 Знати сучасні етнополітичні процеси, їх вплив на регіональну та транскордонну співпрацю, вміти аналізувати основні тенденції розвитку регіональних процесів у сучасних міжнародних відносинах. • РНВБ 2.4 Знати та розуміти основи сучасної європейської регіональної політики, пріоритети, моделі та інструменти регіонального розвитку ЄС, сучасні регіональні інтеграційні та дезінтеграційні процеси. • РНВБ 2.5 Знати основи державної регіональної політики України, особливості її здійснення та механізми регулювання, технології ухвалення рішень у сфері регіональної та транскордонної співпраці. • РНВБ 2.6 Знати особливості розвитку та механізми регулювання регіональної та транскордонної співпраці Західноукраїнського регіону. • РНВБ 2.7 Здійснювати прикладний аналіз розвитку регіональної та транскордонної співпраці.
Результати навчання: • оволодіння студентами систематизованими, цілісними знаннями про етнополітичні процеси та проблеми на національному та міжнародному рівнях; • формування науково-обґрунтованих уявлень про еволюцію та формування етнополітики, її роль та місце у системі міжнародних відносин та вплив на світові політичні процеси; • набуття студентами знань про цілі, принципи, завдання, основні напрями етнополітики та механізми формування; • набуття знань про суть та типологію етнополітичних конфліктів; сепаратистських рухів; • засвоєння знань щодо головних закономірностей етнополітичних процесів у світі; • вміння здійснити аналіз та виокремити основні причини та еволюцію найважливіших проблем етнополітичного характеру; • набуття навичок аналізу перспектив розвитку етнополітичних відносин у контексті міжнародної ситуації та пошуку адекватних інструментів із розв’язання існуючих та потенційних етнополітичних проблем
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: • Пре-реквізит: Міжнародні відносини та світова політика Зовнішня політика України • Ко-реквізит: Регіональна та транскордонна співпраця Західноукраїнського регіону
Короткий зміст навчальної програми: Теоретичні засади вивчення етнополітичних процесів у міжнародних відносинах. Етнополітичні процеси в умовах глобалізації. Питання націоналізму в міжнародних відносинах. Нація і етноси як категорії міжнародних відносин. Національні меншини і етнополітична регіоналізація. Етнополітичний конфлікт. Етнонаціональна ідентичність та політизація етнічності. Суть, джерела та чинники розвитку сепаратистських рухів. Етнополітичні питання у розвитку регіональної та транскордонної співпраці. Сучасні механізми розв’язання етнополітичних проблем у міжнародних відносинах.
Опис: І. Теоретичні та понятійні засади вивчення етнополітичних процесів у міжнародних відносинах Тема 1. Етнічне і національне: визначення основних понять та теоретичні підходи до вивчення. 1. Теоретичні засади предмету на межі двох дисциплін 2. Етнічне і національне: концептуальні підходи та визначення. 3. Поняття етносу, нації та національної меншини. Тема 2. Етнічна і національна ідентичність та політизація етнічності. 1. Поняття ідентичності. 2. Етнічна ідентифікація, національна ідентичність та ідеологія. 3. Етнонаціональна політизація та мобілізація Тема 3. Питання націоналізму в міжнародних відносинах. 1. Націоналізм як рух та ідеологія у міжнародному контексті. 2. Класифікації націоналізму. 3. Політична доктрина націоналізму 4. . «Абетковий парадокс націоналізму» Г.Морґентау 2. «Етнополітичні явища і процеси у системі сучасних міжнародних відносин» Тема 4. Проблема національних меншин і етнополітичної регіоналізації: внутрішньо-державний та регіональний виміри. 1. Типи держав за етнічним складом населення. 2. Проблема національної меншини у контексті національно-державного будівництва та конституційно-правового устрою держави. 3. Основні політичні та правові інструменти розв’язання проблем національних меншин і етнополітичної регіоналізації: федеративний устрій і децентралізація; нац-територ. автономія; національно-культурна автономія. 4. Форми політичних практик: національна держава і мультикультуралізм. Тема 5. Національне самовизначення та відокремлення. Сепаратиські рухи. 1. Історичний розвиток ідеї національного самовизначення. Національне самовизначення як відокремлення. 2. «Націоналістичниий принцип» самовизначення. Суперечливість міжнародно-правових принципів щодо національного самовизначення. 3. Етичні та політичні проблеми і переваги відокремлення. 4. Джерела сепаратизму. Чинники, що сприяють виникненню сепаратистських рухів. 5. Форми політичного реагування на сепаратизм. Тема 6. Етнополітичний конфлікт. 1. Етнополітичний конфлікт як джерело міжнародної напруженості та загроза для міжнародної безпеки. 2. Соціально-політична та ірраціональна природа етнополітичного конфлікту. 3. Структурні, політичні, соціально-економічні та культурно-психолоічні чинники виникнення та загострення етнополітичних конфліктів. 4. Управління етнополітичними конфліктами. 5. Зміст та форми зовнішньої інтервенції із врегулювання етнополітичного конфлікту. Тема 7. Етнополітичні процеси в умовах глобалізації. 1. Процеси глобалізації як якісно нове міжнародне середовище розвитку етнополітичних відносин у світі. 2. Перспективи зникнення етнічних ідентичностей, націй та націоналізму в сучасному світі. 3. Феномен «етнічного парадоксу сучасності». 4. Проблема посилення етнорелігійних ідентичностей та зростання загроз міжнародному порядкові з боку етнорелігійних рухів та організацій. Тема 8. Етнополітичні питання у розвитку регіональної та транскордонної співпраці. 1. Сучасні механізми розв’язання етнополітичних проблем у міжнародних відносинах. 2. Етнополітичні питання у розвитку регіональної та транскордонної співпраці.
Методи та критерії оцінювання: • Поточний контроль (40%): усне опитування, виступи з доповіддю на семінарах, участь у дискусіях, написання рефератів, дослідження у формі case-study, підготовка презентацій на задану тему. • Підсумковий контроль (60%): екзамен (трьохрівневе тестування).
Критерії оцінювання результатів навчання: Критерії оцінювання. Відповідь глибока, чітка, лаконічна та вичерпна, подано правильні визначення понять, чітко сформульовані й добре обґрунтовані – 10-9 балів; Відповідь демонструє належні знання значної частини матеріалу з поставленого питання; студент допустив помилки та незначні неточності, відповідь аргументована, дані і джерела підібрані добре – 8-6 балів; Відповідь засвідчує достатнє розуміння студентом матеріалу, але й нездатність його системно вибудувати, надати та обґрунтувати власну думку; відповідь поверхнева, без переконливих прикладів, відтворює матеріал лекції, непослідовна, має помилки та неточності – 5-3 бали; Відповідь засвідчує недостатнє знання і розуміння основного матеріалу, містить помилки та суттєві неточності, малоаргументована, з порушенням послідовності викладання матеріалу, студент не може достатньо системно вибудувати факти; допускає значні помилки при визначенні понять; відповідь несамостійна, непослідовна, неповна – 2-1 бал. Відповідь відсутня або студент демонструє повне нерозуміння суті поставлено питання, незнання базових компонентів предметної і проблемної сторін дисципліни – 0 балів. Максимальна кількість балів за написання та захист реферату - 10 балів. Реферат написано чітко, лаконічно та вичерпно , висновки – чітко сформульовані й добре обґрунтовані; реферат написано грамотно, правильною мовою, засвідчує культуру мовлення студента – 10-7 балів; Інформація у рефераті подана несистемно, поверхнево, без власної позиції студента; – 6-4 бали; Відповідь засвідчує недостатнє знання і розуміння основного матеріалу, містить помилки та суттєві неточності– 3-1 бал; Реферат не відповідає заданій тематиці, студент не розкрив зміст завдання, – 0 балів.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: Усні (індивідуальні і фронтальні) та письмові (письмові відповіді на питання, вирішення завдань тощо) опитування згідно плану практичних занять, спостереження за навчально-пізнавальною діяльністю, оцінювання активності, внесених пропозицій, оригінальних рішень, уточнень і визначень, написання та захист рефератів, презентацій, обговорення проблемних завдань, залік (підсумок поточного контролю).
Рекомендована література: • Андерсон Б. Уявлені спільноти. Роздуми про походження і поширення націоналізму. — К., –2001. – 240 с. • Картунов О. В. Західні теорії етнічності, нації та націоналізму. Навчальний посібник / О.В.Картунов. – Київ: Університет економіки та права «КРОК», 2007. – 192 с. • Кимлічка В. Лібералізм і права меншин / В.Кимлічка. – Харків: Центр освітніх ініціатив, 2001.– 176 с. • Кузик П. Націоналізм та шовінізм у міжнародних відносинах / П.Кузик. – Львів: вид-во Львівського національного університету ім.І.Я.Франка. – 2004. – 264 с. • Сміт Е. Д. Нації та націоналізм у глобальну епоху. / Пер. з англ. М. Климчука і Т. Цимбала. — К.: Ніка-Центр, 2006. –210 с. • Майборода О.М . Етнічність у міжнародній системі / О.М.Майборода. – К.: ІПіЕНД ім. І.Ф.Кураса НАН України, 2015. – 408 с. • Маллой Т. Роль національних меншин у процесі розширення та консолідації Євросоюзу / Т. Маллой [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://dialogs.org.ua/ ru/cross/page8811.html.) • Політичні технології регулювання міжетнічної та міжконфесійної взаємодії у новітніх українських реаліях: аналітична доповідь / За ред. д. політ. н. С.Ю. Римаренка. – К.: ІПіЕНД ім. І.Ф. Кураса НАН України, 2014. – 188 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).