Зовнішня політика країн ЦСЄ та ПСЄ

Спеціальність: Міжнародні відносини
Код дисципліни: 6.291.01.O.033
Кількість кредитів: 5.00
Кафедра: Політологія та міжнародні відносини
Лектор: к.п.н., доцент Демчишак Руслан Богданович
Семестр: 6 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Забезпечення здатності розв’язувати складні спеціалізовані задачі та практичні проблеми у сфері міжнародних відносин, суспільних комунікацій та регіональних студій або у процесі навчання, що передбачає застосування теорій та методів політології та науки про міжнародні відносини і характеризується комплексністю та невизначеністю умов; формування у студентів науково-обгрунтованих уявлень та систематизованих знань про принципи й основні риси зовнішньої політики країн ЦСЄ та ПСЄ
Завдання: - ЗК 5. Здатність працювати в міжнародному контексті. - ФК 1. Здатність виокремлювати ознаки та тенденції розвитку, розуміти природу, динаміку, принципи організації міжнародних відносин, суспільних комунікацій та/або регіональних студій. - ФК 6. Здатність застосовувати засади дипломатичної та консульської служби, дипломатичного протоколу та етикету, уміння вести дипломатичне та ділове листування (українською та іноземними мовами). - ФК 9. Здатність застосовувати знання характеристик розвитку країн та регіонів, особливостей та закономірностей глобальних процесів та місця в них окремих держав для розв’язання складних спеціалізованих задач і проблем. - ФК 11. Здатність аналізувати природу та еволюцію міжнародних організацій, їх місця у системі міжнародних відносин, основних форм та перспектив співпраці України з ними; - ФК 15. Здатність аналізувати особливості, тенденції розвитку, форми, методи та інструменти державного регулювання регіональної та транскордонної співпраці.
Результати навчання: РН03. Знати природу міжнародного співробітництва, характер взаємодії між міжнародним акторами, співвідношення державних, недержавних акторів у світовій політиці; РН04. Знати принципи, механізми та процеси забезпечення зовнішньої політики держав, взаємодії між зовнішньою та внутрішньою політикою, визначення та реалізації на міжнародній арені національних інтересів держав, процесу формування та реалізації зовнішньополітичних рішень; РН06. Знати природу та характер взаємодій окремих країн та регіонів на глобальному, регіональному та локальному рівнях; РН09. Досліджувати проблеми міжнародних відносин, регіонального розвитку, зовнішньої політики, міжнародних комунікацій, із використанням сучасних політичних, економічних і правових теорій та концепцій, наукових методів та міждисциплінарних підходів, презентувати результати досліджень, надавати відповідні рекомендації; РН19. Знати особливості, тенденції розвитку, форми, методи та інструменти державного регулювання регіональної та транскордонної співпраці, міжнародної співпраці регіонів; РНВБ 2.1 Знати основні теоретичні підходи до розуміння регіоналізму, основні категорії, концепції, технології та методи дослідження регіоналізму у сфері міжнародних відносин; РНВБ 2.2 Досліджувати та аналізувати певні явища та процеси у сфері міжрегіональної та транскордонної співпраці; РНВБ 2.4 Знати та розуміти основи сучасної європейської регіональної політики, пріоритети, моделі та інструменти регіонального розвитку ЄС, сучасні регіональні інтеграційні та дезінтеграційні процеси
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: - Перереквізит: Регіональна та транскордонна співпраця - Коререквізит: ЄС у міжнародних відносинах, Глобалізація та глобальні проблеми сучасності.
Короткий зміст навчальної програми: Навчальна дисципліна «Зовнішня політика країн ЦСЄ та ПСЄ» є невід’ємною складовою циклу дисциплін спеціальності «Міжнародні відносини» першого рівня вищої освіти (бакалаврату), метою якої є забезпечення здатності розв’язувати складні спеціалізовані задачі та практичні проблеми у сфері міжнародних відносин, суспільних комунікацій та регіональних студій або у процесі навчання, що передбачає застосування теорій та методів політології та науки про міжнародні відносини; формування у студентів науково-обгрунтованих уявлень та систематизованих знань про принципи й основні риси зовнішньої політики країн ЦСЄ та ПСЄ, цілі, інтереси та засоби країн ЦСЄ та ПСЄ як учасників міжнародних відносин в окреслений історичний період, специфіку зовнішньополітичних пріоритетів кожної країни ЦСЄ та ПСЄ у системі міжнародних відносин постбіполярного світу в умовах глобалізації.
Опис: Країни ЦСЄ та ПСЄ: загальний огляд (Польща, Чехія, Словаччина, Угорщина, Румунія, Болгарія, Сербія, Хорватія, Словенія, Чорногорія, Македонія, Боснія і Герцеговина, Албанія, Греція). Становище країн ЦСЄ та ПСЄ на початку ХХ ст. Країни ЦСЄ та ПСЄ в роки Першої світової війни (становлення країн ЦСЄ та ПСЄ як суб’єктів міжнародних відносин). Зовнішня політика країн ЦСЄ та ПСЄ у міжвоєнний період ХХ ст.(країни ЦСЄ та ПСЄ у Версальсько-Вашингтонській системі міжнародних відносин). Країни ЦСЄ та ПСЄ у період Другої світової війни. Зовнішня політика країн ЦСЄ та ПСЄ у період визначення шляхів розвитку (1940-1950-ті рр.). Країни ЦСЄ та ПСЄ у форватері зовнішньої політики СРСР та спроби спротиву (країни ЦСЄ та ПСЄ у Ялтинсько-Потсдамській системі міжнародних відносин). Розпад біполярного світу та становлення самостійної зовнішньої політики країн ЦСЄ та ПСЄ. Країни ЦСЄ та ПСЄ у системі міжнародних відносин постбіполярного світу в умовах глобалізації: вибір зовнішньополітичних пріоритетів. Російсько-українська війна та її вплив на зовнішню політику країн ЦСЄ та ПСЄ
Методи та критерії оцінювання: Опис методів оцінювання рівня досягнення результатів навчання: Усні та письмові опитування, обговорення проблемних питань, аналіз доповідей, рефератів, презентацій, ессе. Методи навчання: -Лекції, практичні заняття (Методи навчання: інформаційно-рецептивний метод, репродуктивний метод, евристичний метод, метод проблемного викладу тощо)
Критерії оцінювання результатів навчання: - Поточний контроль (40 %): усне опитування, відповіді на семінарах, написання рефератів. - Підсумковий контроль (60 % ): екзамен ( трьохрівневе тестування).
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: • Дюрозель Ж..- Б. Історія дипломатії від 1919 р. до наших днів / Ж.- Б. Дюрозель. – К.: Основи, 2005. – 903 с. • Марущак М. Й. Історія дипломатії ХХ століття: Курс лекцій / М. Й. Марущак. – Львів: Військовий інститут, 2000. – 403 с. • Мир та безпека. Концепція зовнішньої політики України (робочі матетеріали за підсумками 2019 р.) [Електронний ресурс] / За ред. Сергія Корсунського та ін. – [Режим доступу]: http://library.fes.de/pdf-files/bueros/ukraine/15890.pdf • Пронь С. В. Міжнародні відносини та зовнішня політика. 1914-1991 роки: Навчальний посібник. / С.В. Пронь. – Миколаїв: Вид-во МДГУ ім.. Петра Могили, 2009. – 140 с. • Історія західних та південних слов’ян: ХХ ст. / [Є.П. Пугач, С.Ю. Страснюк, Р.М. Постоловський та ін. ] ; за ред. Пугача Є.П. – Харків : Око, 1998. – 464 с. • Історія міжнародних відносин і зовнішньої політики : XX-початок XXI ст. : Навчальний посібник / [В.Ф. Салабай, І.Д. Дудко, В.Борисенко, М.П.Чуб]. – К.: КНЕУ, 2006. – 368 с. • Зашкільняк Л. Історія Польщі: від найдавніших часів до наших днів / Л. Зашкільняк, М. Крикун. – Львів: ЛНУ ім. І. Франка, 2002. – 752 с. • Яровий В. І. Новітня історія центральноєвропейських та Балканських країн XX століття : Підручник для ВУЗів / В.І. Яровий. – Київ: Генеза, 2005. – 814 с. • Яровий В.І. Новітня історія країн Східної Європи в 40-ві – 90-і рр. ХХ ст. Курс лекцій : Навч.посібник / В.І. Яровий . – К.: Либідь, 1997. – 269 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).