Європейський Союз у міжнародних відносинах

Спеціальність: Міжнародні відносини
Код дисципліни: 6.291.01.O.032
Кількість кредитів: 5.00
Кафедра: Політологія та міжнародні відносини
Лектор: Івасечко Ольга Ярославівна - к.політ.н., доцент
Семестр: 6 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Мета вивчення навчальної дисципліни - формування у студентів здатності розв’язувати складні задачі і проблеми під час професійної діяльності у сфері міжнародних відносин, суспільних комунікацій та регіональних студій або у процесі навчання, що передбачає застосування теорій та методів політології та науки про міжнародні відносини та характеризується комплексністю та невизначеністю умов і вимог, зокрема загального уявлення про сутність потужного інтеграційного об’єднання на Європейському континенті як Європейський Союз, впливу останнього на міжнародні відносини, а також перманентне з’ясування можливих загроз та викликів Співтовариству в системі міжнародних відносин.
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у здобувачів освіти компетентностей: Інтегральна компетентність : Здатність розв’язувати складні спеціалізовані задачі та практичні проблеми в сфері міжнародних відносин, суспільних комунікації та регіональних студій, зовнішньополітичної діяльності держав, міжнародних взаємодій між державами, міжнародними організаціями та недержавними акторами, що характеризуються комплексністю та невизначеністю умов та передбачає застосування теорій суспільних наук та спеціальних наукових методів дослідження проблем міжнародних відносин Загальні компетентності: ЗК2. Здатність зберігати та примножувати моральні, культурні, наукові цінності і досягнення суспільства на основі розуміння історії та закономірностей розвитку предметної області, її місця у загальній системі і знань про природу і суспільство, та у розвитку суспільства, техніки і технологій, використовувати різні види та форми рухової активності для активного відпочинку та ведення здорового образу життя. фахових: ФК 1. Здатність виокремлювати ознаки та тенденції розвитку, розуміти природу, динаміку, принципи організації міжнародних відносин, суспільних комунікацій та/або регіональних студій. ФК 6. Здатність застосовувати засади дипломатичної та консульської служби, дипломатичного протоколу та етикету, уміння вести дипломатичне та ділове листування (українською та іноземними мовами). ФК 7. Здатність аналізувати міжнародні інтеграційні процеси у світі та на Європейському континенті, та місце в них України. ФК 8. Усвідомлення національних інтересів України на міжнародній арені. ФК 9. Здатність застосовувати знання характеристик розвитку країн та регіонів, особливостей та закономірностей глобальних процесів та місця в них окремих держав для розв’язання складних спеціалізованих задач і проблем. ФК 11. Здатність аналізувати природу та еволюцію міжнародних організацій, їх місця у системі міжнародних відносин, основних форм та перспектив співпраці України з ними. ФК15. Здатність аналізувати особливості, тенденції розвитку, форми, методи та інструменти державного регулювання регіональної та транскордонної співпраці.
Результати навчання: У результаті вивчення навчальної дисципліни здобувач освіти повинен бути здатним продемонструвати такі програмні результати навчання: • РН03 -Знати природу міжнародного співробітництва, характер взаємодії між міжнарод ним акторами, співвідношення державних, недержавних акторів у світовій політиці. • РН04 -Знати принципи, механізми та процеси забезпечення зовнішньої політики держав, взаємодії між зовнішньою та внутрішньою політикою, визначення та реалізації на міжнародній арені національних інтересів держав, процесу формування та реалізації зовнішньополітичних рішень. • РН06. Знати природу та характер взаємодій окремих країн та регіонів на глобальному, регіональному та локальному рівнях. • РН09. Досліджувати проблеми міжнародних відносин, регіонального розвитку, зовнішньої політики, міжнародних комунікацій, із використанням сучасних політичних, економічних і правових теорій та концепцій, наукових методів та міждисциплінарних підходів, презентувати результати досліджень, надавати відповідні рекомендації. • РН10. Вільно спілкуватися державною та іноземними мовами на професійному рівні, необхідному для ведення професійної дискусії, підготовки аналітичних та дослідницьких документів. • РН19. Знати особливості, тенденції розвитку, форми, методи та інструменти державного регулювання регіональної та транскордонної співпраці, міжнародної співпраці регіонів.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Попередні навчальні дисципліни Супутні і наступні навчальні дисципліни Міжнародні організації Зовнішня політика України
Короткий зміст навчальної програми: Навчальна дисципліна «Європейський Союз у міжнародних відносинах» є невід’ємною складовою циклу обов’язкових дисциплін спеціальності «Міжнародні відносини, суспільні комунікації та регіональні студії» першого рівня вищої освіти (бакалаврату), метою якої є оволодіння студентами систематизованими, цілісними знаннями про таку міжнародну організацію як Європейський Союз; формування у студентів науково-обгрунтованих уявлень про історичний розвиток, роль, місце ЄС у системі міжнародних відносин та його впливу на світові політичні процеси; створення цілісного уявлення про основні принципи організації, фінансування та соціально-економічної ефективності політики Європейського Союзу, окреслення особливостей процесу розширення членства ЄС у Центральній та Східній Європі, внутрішніх змін, пов’язаних з європеїзацією, а також з’ясування особливостей становлення договірно-правових і політичних засад співробітництва України і ЄС.
Опис: 12. Зміст навчальної дисципліни: Зародження та розвиток ідей і концепцій Єдиної Європи. Передумови та початок європейської інтеграції (1945-1957 рр.). Перехідний період європейської інтеграції (1958-1969 рр.). Перше розширення ЄС. Пошуки шляхів поглиблення європейської інтеграції (1969-1973рр.). Вплив світової економічної кризи на розвиток Європейських Співтовариств (1973-1984 рр.). Активізація європейських інтеграційних процесів у 1985-1992 рр. Особливості євроінтеграційних трансформацій у 90-ті роки. Новий етап розвитку ЄС на початку ХХІ ст. Україна і Європейський Союз.
Методи та критерії оцінювання: Усні та письмові опитування згідно плану практичних занять, написання та захист рефератів, обговорення проблемних завдань, екзамен (трьохрівневе тестування)
Критерії оцінювання результатів навчання: Критерії оцінювання результатів навчання студентів Максимальна оцінка в балах Поточний контроль (ПК) Екзаменаційний контроль Разом за дисци-пліну 1. Усні та письмові відповіді згідно плану практичних занять (максимально - 40 балів) * 2. Доповнення, участь у дискусії під час практичного заняття (максимально - 5 балів) ** 3. Написання та захист реферату (максимально - 10 балів) *** Разом за ПК письмова компонента усна компонента 40 60 15 балів у межах балів, відведених на письмову компоненту 100
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Вахудова Анна Мілада. Нерозділена Європа: демократія, важелі впливу та інтеграція після комунізму. / Анна Мілада Вахудова. - [Пер. з англ. Тараса Цимбала]. – К.: Вид. дім «Києво-Могилянська академія», 2009. – 379 с. 2. Віднянський С. В. Об’єднана Європа: від мрії до реальності: Історичні нариси про батьків-засновників Європейського Союзу / С. В. Віднянський, А. Ю. Мартинов. – 2-ге вид., доп. і перероб. – К.: Вид. дім «Києво-Могилянська академія», 2011. – 395 с. 3. Геффернен Майкл. Значення Європи. Географія та геополітика. / Майкл Геффернен . - [Пер. з англійської]. – К.: ДУХ І ЛІТЕРА, 2011. – 464 с. 4. Горюнова Є.О. Євроінтеграція: навч. посіб. / Є. О. Горюнова. – К. : Академвидав, 2013. – 224 с. 5. Даніель Смілов. Болгарія. Невдоволення та розчарування від утвердженої по-новому демократії / Смілов Даніель// Демократизація і Європейський Союз. Країни Центральної і Східної Європи в першому десятилітті ХХІ ст. / [Пер. з англ. Кислюк О.І.] – К.: Укр. письменник, 2012. – 267 с. 6. Європа від А до Я. Довідник з європейської інтеграції / За ред. Вернера Вайденфельда та Вольфганга Вессельса / [Пер. з нім. Андрій Тюшка]. – Львів: «Компанія « Імперіал»», 2007. – 514 с. 7. Сандро Гоці. Європейська Комісія. Процеси ухвалення рішень і виконавчі повноваження / Гоці Сандро. - [Пер. з італійської]. – К.: К.І.С., 2007. – 208 С. 8. Тюшка А.В. Договір про Конституцію для Європи: генезис, юридична природа, політична цінність (Монографія). / А.В. Тюшка. – К.: К.І.С., 2007. – 288 с. 9. Копійка В. В. Європейський Союз: історія і засади функціонування: Навч. посібн. / В. В. Копійка, Т. І. Шинкаренко; [За ред. Л. В. Губерського]. – 2-ге вид., виправл. і доповн. – К.: Знання, 2012. – 759 с. 10. Копійка В. В. Україна та Європейський Союз / В. В. Копійка, В. А. Манжола, Н. М. Весела. – К.: Знання, 2012. – 78 с. – (Бібліотечка товариства «Знання». Серія «Міжнародна»). 11. Мільчарек Д. Європейський союз та його місце в сучасному світі / Д.Мільчарек . – Львів: «Інформація. Поступ. Перспективи», 2008 . – 172 с 13. Право Європейського Союзу: Навч. посіб. / В. М. Бесчастний, В. П. Філонов, В. М. Субботін та ін.; за ред. В. М. Бесчастного. – 2-ге вид., стер. – К.: Знання, 2011 [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://ruh.znaimo.com.ua/index-25068.html 14. Тодоров І. Я. Україна на шляху до Європейської та Євроатлантичної Спільноти: Моногр. / І. Я. Тодоров. – Донецьк: ДонНУ, 2006. – 268 с. 15. Шамбаровський Г. О. Регіональна політика Європейського Союзу: Навч. посібн. / Г. О. Шамбаровський. – К.: Знання, 2011. – 187 с. 16. Шіммельфенніг Фр. Європеїзація Центральної та Східної Європи / Франк Шіммельфенніг, Ульріх Зедельмаєр. – К.: Юніверс, 2010. – 288 с. Допоміжна 1. Івасечко О.Я. Особливості взаємовідносин Росії та Європейського Союзу в умовах сучасних міжнародних процесів /О.Я. Івасечко // Панорама політологічних студій : науковий вісник Рівненського державного гуманітарного університету. – Рівне : РДГУ, 2014. – Вип. 12. – 306 с. С. 77-85. 2. Івасечко О. Членство Польщі в ЄС: військово-політичний вимір / О.Івасечко // Українська національна ідея: реалії та перспективи розвитку. – 2015. № 27. 3. Івасечко О. Співпраця України та Європейського Союзу в галузі охорони довкілля / О. Івасечко // Українська національна ідея: реалії та перспективи розвитку. – 2012. № 24. С.73-78. 4. Івасечко О. Особливості формування екологічної політики Європейського Союзу / О. Івасечко // Українська національна ідея: реалії та перспективи розвитку. – 2013. № 25. С.113-119. 5. Ivasechko O. "The principle of subsidiarity as an instrument of EU regional policy" / Olya Ivasechko // Humanities & social sciences: Proceedings of the 4th international Conference of Young scientists HSS-2013). Lviv: Lviv Polytechnic Publishing House, 2013. – Electronic edition on CD-ROM. 6. Івасечко О.Я. Особливості реформи апарату державної служби у державах Центрально-Східної Європи: досвід для України / Івасечко О.Я., Здоровега М.В. // Вісник Маріупольського державного університету. Серія: Історія. Політологія. – 2016. – Вип. 15. – С. 217-226. (Indexed in: IndexCopernicus). 7. Івасечко О. Я. Загрози та виклики для країн Балтії на сучасному етапі євроінтеграції / О.Я. Івасечко, О.В. Коваль // Вісник Маріупольського державного університету. Серія: Історія. Політологія. – 2016. – Вип. 16. – С. 248-256. (Indexed in: IndexCopernicus). 8. Івасечко О. Я. «Брексіт» як новітня загроза цілісності Європейського Союзу: економічні та соціальні наслідки/ О.Я. Івасечко, О.В. Коваль // Вісник Маріупольського державного університету. Серія: Історія. Політологія. – 2016. – Вип. 17. – С. 136-143. (Indexed in: IndexCopernicus). 9. Івасечко О. Безпековий потенціал ЄС: геополітичний та соціо-економічний виміри / О. Івасечко, Л.Дорош// Гуманітарні візії. – 2016. – Вип.3. – С. 21-26. 10. Івасечко О. Євроскептицизм Великої Британії як загроза цілісності Європейського Союзу / О.Івасечко, О.Уханська// Історичні, соціологічні, політологічні науки: історія, сучасний стан та перспективи досліджень: Матеріали Міжнародної науково-практичної конференції, м. Херсон, 23-24 вересня 2016 р. – Херсон: Видавничий дім «Гельветика», 2016. – С. 107-111. 11. Івасечко О. Союз для Середземномор’я в контексті нової глобальної стратегії ЄС / О.Івасечко, О.Коваль // Матеріали ІV Всеукраїнська міжнародної науково-практичної конференції «Актуальні проблеми міжнародних відносин та зовнішньої політики»(Львів, 23 березня 2017 р.). – Львів: НУ ЛП, 2017. – 268 с. (С.114-119); 12. Olga Ivasechko Peculiarities of determination of geopolitical potential of the European Union: the newest comparative researches in political science / Olga Ivasechko, Lesya Dorosh // Mysl polityczna w XX i XXI wieku. Wybrane zagadnienia. Tom 1. Tearia – Historia – Wspolezesnosc / Pod redakcija naukowa Andrzeja Wojtaszaka. – Szczecin, 2015. – Pp. 71-85. 13. Olga Ivasechko The conditionality policy of the EU in the terms of reforming the public service in the CEE countries: the experience of Ukraine [Електронний ресурс] / O. Ivasechko // Torun International Studies. – 2015. – No. 1 (8). – РР. 27–35. – Режим доступу: http://apcz.pl/czasopisma/index.php/TSM/issue/view/704/showToc (Indexed in: Google Scholar, Index Copernicus, CEJSH, Baz Hum, SHERPA/Ro MEO). 14. Івасечко О. АСЕАН та ЄС у порівнянні: геоекономічний та інституційний аспекти / О.Івасечко // Гуманітарні візії. – 2016. – Вип.2. С. 27-33. 8. Інформаційні ресурси 9. Доробок спільноти [Електронний ресурс]. – Режим доступу до джерела: http://uk.wikipedia.оrg/wiki/Доробок_спільноти 25. Turchyn Ya.B., Ivasechko O.Ya., Tsebenko O.O. (2022). «The energy dimension of the EU EaP initiative in resrtructuring Europes security architecture». «Lithuanian Annual Strategic Review». Volume 19, Issue 1. 2022. – Р. 99-136. (SciVerse SCOPUS). 26. Tsebenko Oleh, Ivasechko Olha, Turchyn Yaryna, Holoshchuk Roman. EU digital market: the future of Eastern Partnership // CEUR Workshop Proceedings. – 2022. – Vol. 3296: Proceedings of the 1st International Workshop on Social Communication and Information Activity in Digital Humanities (SCIA-2022), Lviv, Ukraine, October 20, 2022. – С. 4–17. 0,62 ум.д.ар. (ПМВ-5, За зареєстрованими в УкрІНТЕІ кафедральними НДР) (Цебенко О. О.) (SciVerse SCOPUS). 27. Olha Ivasechko, Oleh Tsebenko, Yaryna Turchyn And Yaryna Vezdenko Peculiarities and Prospects of the European Union Involvement in the Settlement of Conflicts on the Territory of the Eastern Partnership Countries // Politics in Central Europe. Volume 18 (2022) - Issue 4 (December 2022). Р.633-660. DOI: https://doi.org/10.2478/pce-2022-0026. (SciVerse SCOPUS). 28. Oleh Tsebenko1, Olha Ivasechko1, Yaryna Turchyn1 and Nataliia Lukach1The European Green Deal: shaping the future of the eastern partnership//IOP Conference Series: Earth and Environmental Science, Volume 1150, 9th International Scientific Conference on Sustainability in Energy and Environmental Science 21/06/2022 - 24/06/2022 Online (SciVerse SCOPUS).
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).