Здоров'єзбережувальна діяльність у соціальній роботі
Спеціальність: Соціальна робота
Код дисципліни: 7.231.01.E.017
Кількість кредитів: 5.00
Кафедра: Соціологія та соціальна робота
Лектор: Д.пед.н., доцент Клос Л.Є.
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Результати навчання: • знати: структурно-функціональна модель здоров’єзбережувальної діяльності – компоненти, умови реалізації, принципи, цінності, методи, засоби, форми, особливості здоров’єзбережувальної діяльності у соціальній роботі з різними групами клієнтів і в різних місцях практики, робота соціального працівника в міждисциплінарній команді здоров’я;
- уміти: визначати власний рівень готовності до здоров’єзбережувальної діяльності, будувати стратегії розвитку соціальних служб для задоволення потреб людей із порушеннями здоров’я, визначати зміст здоров’єзбережувальної діяльності соціального працівника на мікро-, мезо і макро-рівнях практики; проводити моніторинг і оцінку проектів і програм здоров’єзбережувального спрямування в соціальній роботі.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: пререквізити:
• Технології збереження здоров'я у соціальній сфері;
• Етика соціальної роботи
• Експертиза практичної соціальної роботи.
Короткий зміст навчальної програми: Зміст і напрями діяльності соціального працівника у контексті збереження здоров’я. Принципи та цінності здоров’єзбережувальної діяльності в соціальній роботі. Розвиток і особливості здоров’єзбережувальної діяльності у світі: ретроспективний аналіз ХІХ-ХХ ст. в Європі, Північній Америці. Особливості сучасної здоров’єзбережувальної діяльності в США, Канаді, Великій Британії, Скандинавських країнах (в закладах охорони здоров’я, догляд в кінці життя, у дитячих стаціонарах, в онкології і трансплантології, у сфері громадського здоров’я). Принципи формування соціальної політики з подолання соціальних нерівностей відносно здоров’я. Міжсекторальна взаємодія у питаннях збереження здоров’я населення. Моніторинг і оцінювання програм і проектів соціальної роботи у контексті здоров’єзбереження: в подоланні ВІЛ/СНІДу, попередженні онкозахворювань, зниженні рівня смертності чоловіків, запобігання стресу на робочому місці
Методи та критерії оцінювання: • усне опитування, участь в дискусіях, виконання порт-фоліо, презентація навчального проекта (40%)
• підсумковий контроль (контрольний захід, залік): письмово-усна форма (60%)
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: • Клос Л.Є. Технології збереження здоров’я у соціальній сфері : навч.посібник / Л.Є. Клос. – Львів : Вид-во Львів. політехніки, 2015. – 248 с.
• Імас Л., Ріст Р. К. Шлях до результатів. Планування та проведення ефективних оцінювань розвитку / Лінда Дж. Морра Імас, Р. К. Ріст - Київ. – 2015. – 580 с.
• Gehlert S. Handbook of Health Social Work / Sarah Gehlert, Teri Browne. – Second edition. – New Jersey: John Wiley & Sons, Inc. Published by John Wiley & Sons, Inc., Hoboken. 2012. – 722 р.
• Whitehead M. European strategies for tackling social inequities in health: Levelling up Part 2 / Margaret Whitehead, Goran Dahlgren // WHO Collaborating Centre for Policy Research on Social Determinants of Health / University of Liverpool: Studies on social and economic determinants of population health, No. 3. – Copenhagen, 2007. – 130 р.