Управлінські аспекти посередництва при розв'язанні конфліктів

Спеціальність: Соціальна робота
Код дисципліни: 7.231.01.E.016
Кількість кредитів: 6.00
Кафедра: Соціологія та соціальна робота
Лектор: старший викладач Бік О.Я.
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Результати навчання: У результаті вивчення модуля студент повинен: - знати: особливості поведінки особи у конфлікті; техніки активного слухання та ефективного спілкування; сфери застосування посередництва; нюанси процесу в залежності від сфери застосування посередництва; - уміти: застосовувати особливі вміння та навички спілкування, що є характерними для процесу посередництва; оцінювати ситуацію конкретного випадку стосовно: доцільності застосування посередництва; працювати з блокуванням при виникненні невиявлених потреб; спілкування; передбачати ризики спалахів гніву / ворожості, можливих елементів кривди; провести процес посередництва за усіма складовими моделі в залежності від сфери застосування.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: пререквізити: Альтернативні способи розв’язання конфліктів, Міжособистісне спілкування, Посередництво та розв’язання конфліктів.
Короткий зміст навчальної програми: практичне відпрацювання комунікативних навиків, що використовуються у процесі посередництва; відпрацювання навиків моделі посередництва: попередні індивідуальні зустрічі, спільні зустрічі – відкриваюча, середня, заключна; відпрацювання навиків укладання заключної угоди; різновиди тренінгових підходів у вивченні посередництва.
Методи та критерії оцінювання: - Поточний контроль (60%): виконання групового завдання з проведення процесу посередництва. - Підсумковий контроль (40%, залік): письмово-усна форма
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: - Blades, J. (1984). Mediation: An old art revitalized. In J. A. Lemmon, (Ed.) Reaching effective agreements.  Mediation Quarterly, 3. 59-97. 2. Fisher, Roger, William Ury, (1991) Getting to Yes, Penguin Books. - Kelly, J. (1996). Power imbalance in divorce and interpersonal mediation. Family and Conciliation Courts Review, 34, 373, 385. - Альтернативні підходи до розв’язання конфліктів: теорія і практика застосування / Уклад.: Н. Гайдук, І. Сенюта, О. Бік, Х. Терешко. – Львів: ПАІС, 2007. – 296 с. - Модель процесу посередництва: концепції, методи та прийоми: Посібник. 2- ге вид., доп. / За ред. А. Журавського, Н. Гайдук. – Вінніпег;Львів: Малті – М, 2004. – 151 с. - Шкільна служба розв’язання конфліктів: Досвід впровадження. – К.: УЦП, 2007. – 88 с.