Технології соціальної роботи з сім'ями

Спеціальність: Соціальна робота
Код дисципліни: 7.231.01.E.019
Кількість кредитів: 6.00
Кафедра: Соціологія та соціальна робота
Лектор: к.біол.н., доцент Козак М. Я.
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: . Метою цього курсу є засвоєння студентами теоретико-методологічних засад соціальної роботи з сім’ями, зокрема сучасних технологій, що застосовуються у роботі з цією категорією клієнтів, ознайомлення з базовими теоретичними концепціями та підходами розробки технологій соціальної роботи, з інноваційними зарубіжними технологіями., зокрема застосування мотиваційного діалогу, впровадження асистента сім"ї у соціальній роботі. Цей курс передбачає формулювання знання та первинних практичних навиків для ефективної соціальної роботи в Україні
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у студентів необхідних компетентностей: - фахових: ФКС 2.2. Здатність визначати основні напрями соціальної роботи з різними категоріями клієнтів. ФКС 2.4. Здатність до пошуку, оброблення та аналізу інформації з різних джерел. ФКС 2.5. Здатність здійснювати професійне втручання із дотриманням принципів гуманності та культуровідповідності на засадах антидискримінаційної практики соціальної роботи. ФКС 2.9. Здатність дотримуватись морально - етичних засад професії та деонтологічної культури.
Результати навчання: 1. Класифікувати соціальні технології, як от сукупність методів, моделей, прийомів зміни соціуму з метою задоволення різнобічних, соціально значимих потреб різних категорій клієнтів. 2. Використовувати відповідні методи, моделі соціальної роботи як зовнішнє вираження змісту соціальної технології, у якій визначаються її зовнішні обриси, структурні елементи в професійній діяльності 7. Оцінювати процес й результат професійної діяльності та якості надання соціальних послуг різним категоріям клієнтів. 8. Співпрацювати у вітчизняному та міжнародному професійному середовищі із дотриманням засад толерантності, культуровідповідності та правовідповідності. 9. Використовувати прикладні комп’ютерні програми у ході розв’язання професійних завдань. 10. Формувати позитивний імідж професії, її статус в суспільстві. 11. Використовувати відповідні наукові дослідження та застосовувати дослідницькі професійні навички. 12. Грамотно висловлюватися в усній та писемній формі, використовувати мову професійного спілкування, пояснювати й характеризувати факти і явища державною мовою
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: - Соціальна робота з сім’ями - Методи соціальної роботи - Соціальне консультування - Біхевіоральні узалежнення
Короткий зміст навчальної програми: Програма розрахована на 30 лекційних та 30 практичних (семінарських) годин. Семінарські заняття мають закріпити теоретичні знання студентів, привчити їх самостійно аналізувати і порівнювати існуючий інструментарій соціальної роботи, самостійно складати алгоритм діяльності соціального працівника, враховуючи конкретну проблемну ситуацію. Предметом курсу є технології соціальної роботи. Головними методологічними принципами вивчення курсу виступають: науковість, системність, комплексність, доступність, практичність, логічність, наочність. Логіка вивчення курсу базується на логіці розгортання різних тактик якісного дослідження. Навчальна дисципліна вивчається впродовж одного семестру. З метою якісного виконання головних завдань навчально-виховного процесу застосовується проблемно-діяльнісна технологія вивчення курсу. Семінарські заняття проводяться з обов’язковими елементами поточного контролю, з елементами симуляційних ситуацій, аналізу конкретних ситуацій, вирішення практичних завдань. Методичне забезпечення самостійної роботи студентів базується на навчальній та науково-методичній літературі, яка є у бібліотеці та методичному кабінеті
Опис: Теоретичні засади технологій у соціальній роботі. Класифікація соціальних технологій. Типова технологія соціальної роботи як алгоритм діяльності. Прикладні технології: система соціального забезпечення як технологія соціальної роботи; технології виявлення сімей, що опинились в складних життєвих обставинах, технології соціальної роботи з сім’ями соціального ризику, асоціальними сім’ями, з сім’ями з ознаками насильства щодо членів сім»ї з прийомними сім’ями. Взаємодія суб’єктів соціального супроводу
Методи та критерії оцінювання: - Індивідуальні та групові завдання - Підсумковий контроль ( контрольний захід, іспит): письмово-усна форма (
Критерії оцінювання результатів навчання: Семестрове оцінювання (СО) знань студентів здійснюється за сумарною кількістю отриманих балів за результатами поточного контролю (ПК) - 40 % та виконання контрольного заходу (КЗ)- 60%
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Соціальна робота з вразливими сім’ями та дітьми : посіб. у 2-х ч.; Ч. І. Сучасні орієнтири та ключові технології / З. П. Кияниця, Ж. В. Петрочко. – К. : ОБНОВА КОМПАНІ, 2017. – 256 с 2. Капська А.Й. Технології соціально-педагогічної роботи з сім'ями Навчально-методичний посібник. — К. : Слово, 2015. — 328 с 3. Кубіцький С.О. Технології соціально-педагогічної роботи в зарубіжних країнах: Навч.посіб. – 3-те вид. доп. і перероб. – К.: Міленіум, 2015. – 300 с
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).