Технології соціальної роботи з сім'ями

Спеціальність: Соціальна робота
Код дисципліни: 7.231.01.E.019
Кількість кредитів: 6.00
Кафедра: Соціологія та соціальна робота
Лектор: к.біол.н., доцент Козак М. Я.
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: . Метою цього курсу є засвоєння студентами теоретико-методологічних засад соціальної роботи з сім’ями, зокрема сучасних технологій, що застосовуються у роботі з цією категорією клієнтів, ознайомлення з базовими теоретичними концепціями та підходами розробки технологій соціальної роботи, з інноваційними зарубіжними технологіями., зокрема застосування мотиваційного діалогу, впровадження асистента сім"ї у соціальній роботі. Цей курс передбачає формулювання знання та первинних практичних навиків для ефективної соціальної роботи в Україні
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у студентів необхідних компетентностей: - фахових: ФКС 2.2. Здатність визначати основні напрями соціальної роботи з різними категоріями клієнтів. ФКС 2.4. Здатність до пошуку, оброблення та аналізу інформації з різних джерел. ФКС 2.5. Здатність здійснювати професійне втручання із дотриманням принципів гуманності та культуровідповідності на засадах антидискримінаційної практики соціальної роботи. ФКС 2.9. Здатність дотримуватись морально - етичних засад професії та деонтологічної культури.
Результати навчання: 1. Класифікувати соціальні технології, як от сукупність методів, моделей, прийомів зміни соціуму з метою задоволення різнобічних, соціально значимих потреб різних категорій клієнтів. 2. Використовувати відповідні методи, моделі соціальної роботи як зовнішнє вираження змісту соціальної технології, у якій визначаються її зовнішні обриси, структурні елементи в професійній діяльності 7. Оцінювати процес й результат професійної діяльності та якості надання соціальних послуг різним категоріям клієнтів. 8. Співпрацювати у вітчизняному та міжнародному професійному середовищі із дотриманням засад толерантності, культуровідповідності та правовідповідності. 9. Використовувати прикладні комп’ютерні програми у ході розв’язання професійних завдань. 10. Формувати позитивний імідж професії, її статус в суспільстві. 11. Використовувати відповідні наукові дослідження та застосовувати дослідницькі професійні навички. 12. Грамотно висловлюватися в усній та писемній формі, використовувати мову професійного спілкування, пояснювати й характеризувати факти і явища державною мовою
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: - Соціальна робота з сім’ями - Методи соціальної роботи - Соціальне консультування - Біхевіоральні узалежнення
Короткий зміст навчальної програми: Програма розрахована на 30 лекційних та 30 практичних (семінарських) годин. Семінарські заняття мають закріпити теоретичні знання студентів, привчити їх самостійно аналізувати і порівнювати існуючий інструментарій соціальної роботи, самостійно складати алгоритм діяльності соціального працівника, враховуючи конкретну проблемну ситуацію. Предметом курсу є технології соціальної роботи. Головними методологічними принципами вивчення курсу виступають: науковість, системність, комплексність, доступність, практичність, логічність, наочність. Логіка вивчення курсу базується на логіці розгортання різних тактик якісного дослідження. Навчальна дисципліна вивчається впродовж одного семестру. З метою якісного виконання головних завдань навчально-виховного процесу застосовується проблемно-діяльнісна технологія вивчення курсу. Семінарські заняття проводяться з обов’язковими елементами поточного контролю, з елементами симуляційних ситуацій, аналізу конкретних ситуацій, вирішення практичних завдань. Методичне забезпечення самостійної роботи студентів базується на навчальній та науково-методичній літературі, яка є у бібліотеці та методичному кабінеті
Опис: Теоретичні засади технологій у соціальній роботі. Класифікація соціальних технологій. Типова технологія соціальної роботи як алгоритм діяльності. Прикладні технології: система соціального забезпечення як технологія соціальної роботи; технології виявлення сімей, що опинились в складних життєвих обставинах, технології соціальної роботи з сім’ями соціального ризику, асоціальними сім’ями, з сім’ями з ознаками насильства щодо членів сім»ї з прийомними сім’ями. Взаємодія суб’єктів соціального супроводу
Методи та критерії оцінювання: - Індивідуальні та групові завдання - Підсумковий контроль ( контрольний захід, іспит): письмово-усна форма (
Критерії оцінювання результатів навчання: Семестрове оцінювання (СО) знань студентів здійснюється за сумарною кількістю отриманих балів за результатами поточного контролю (ПК) - 40 % та виконання контрольного заходу (КЗ)- 60%
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1. Соціальна робота з вразливими сім’ями та дітьми : посіб. у 2-х ч.; Ч. І. Сучасні орієнтири та ключові технології / З. П. Кияниця, Ж. В. Петрочко. – К. : ОБНОВА КОМПАНІ, 2017. – 256 с 2. Капська А.Й. Технології соціально-педагогічної роботи з сім'ями Навчально-методичний посібник. — К. : Слово, 2015. — 328 с 3. Кубіцький С.О. Технології соціально-педагогічної роботи в зарубіжних країнах: Навч.посіб. – 3-те вид. доп. і перероб. – К.: Міленіум, 2015. – 300 с
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).