Методика викладання соціальної роботи

Спеціальність: Соціальна робота
Код дисципліни: 7.231.01.O.007
Кількість кредитів: 6.00
Кафедра: Соціологія та соціальна робота
Лектор: д.пед.н., доцент Клос Л.Є.
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Результати навчання: формування у студентів необхідних компетентностей: - загальних: - Здатність розв’язувати складні задачі і проблеми у галузі соціальної роботи або у процесі навчання, що передбачає проведення досліджень та / або здійснення інновацій та характеризується невизначеністю умов і вимог - Здатність до абстрактного мислення, аналізу та синтезу - Здатність проведення досліджень на відповідному рівні - Здатність інтегрувати знання та розв’язувати складні задачі у широких або мультидисциплінарних контекстах - Здатність до розроблення, апробації та втілення соціальних проектів і технологій фахових: - Здатність до впровадження методів і технологій інноваційного практикування та управління в системі соціальної роботи - Здатність до професійної рефлексії - Здатність доводити знання та власні висновки до фахівців та нефахівців - Здатність виявляти професійну ідентичність та діяти згідно з цінностями соціальної роботи програмні результати навчання: - . Оцінювати соціальні наслідки політики у сфері прав людини, соціальної інклюзії та сталого розвитку суспільства, розробляти рекомендації стосовно удосконалення нормативно-правового забезпечення соціальної роботи - Виконувати рефлексивні практики в контексті цінностей соціальної роботи, відповідальності, у тому числі для запобігання професійного вигорання - Розробляти критерії та показники ефективності професійної діяльності, застосовувати їх в оцінюванні виконаної роботи, пропонувати рекомендації щодо забезпечення якості соціальних послуг та управлінських рішень - Демонструвати позитивне ставлення до власної професії та відповідати своєю поведінкою етичним принципам і стандартам соціальної роботи - Організовувати спільну діяльність фахівців різних галузей і непрофесіоналів, здійснювати їх підготовку до виконання завдань соціальної роботи, ініціювати командоутворення та координувати командну роботу - Самостійно й автономно знаходити інформацію необхідну для професійного зростання, опановувати її, засвоювати та продукувати нові знання, розвивати професійні навички та якості
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: пререквізити: Експертиза практичної соціальної роботи Професійний супровід в соціальній роботі Практика соціального адміністрування кореквізити: Методика і методологія наукових дослідженнь в соціальній роботі Педагогічна практика Філософські проблеми наукового пізнання
Короткий зміст навчальної програми: Поняття про методику викладання як педагогічну спеціальність. Зміст освіти в умовах ступеневої системи підготовки фахівців. Сутність і структура процесу навчання. Специфіка навчального процесу у вищій школі. Основні принципи навчання в умовах професійної підготовки майбутніх соціальних працівників. Методи і засоби навчання у вищій школі. Інноваційні педагогічні технології в підготовці фахівців соціальної сфери. Форми організації навчання у професійно-технічних і вищих навчальних закладах. Підготовка викладача до заняття. Контроль, облік та оцінювання успішності студентів вищих закладів освіти та професійно-технічних навчальних закладів. Особливості модульно-рейтингової системи оцінювання успішності студентів у сучасних умовах входження в Болонський процес. Компетентнісний підхід в освіті. Навчання впродовж життя.
Методи та критерії оцінювання: • усне опитування, участь в дискусіях, індивідуальні письмові завдання (40%) • підсумковий контроль (контрольний захід, екзамен): письмово-усна форма (60%)
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1. Алексюк А.М. Педагогіка вищої школи. Історія. Проблеми / А.М. Алексюк. – К.: Либідь, 1998.- 248с 2. Логвиненко Т. Підготовка соціальних працівників в університетах Скандинавських країн: Данія, Норвегія, Швеція : монографія / Тетяна Логвиненко / за ред. Н.Г. Ничкало. –Дрогобич: Видавничий відділ Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка, 2015. – 500 с. 3. Теоретико-методичні засади викладання предметів гуманітарного циклу в професійно-технічних навчальних закладах / За ред. Васяновича Г.П. – Львів: Укр.технології. – 2013. – 220 с. 4. •Global Standards for Social Work Education and Training [Electronic resource] // Web-site / IASSW. – [електрон. ресурс]. – Режим доступу: http:// cdn. ifsw. org/ assets/ ifsw_65044-3.pdf 5. •Клос Л., Матвіїв Р. Методичні вказівки до проходження педагогічної практики студентами магістерської програми спеціальності “соціальна робота”– Львів: Видавництво Національного університету “Львівська політехніка”, 2009. – 28 с. 6. Жигірь В.І. Професійна педагогіка: Навчальний посібник / В.І. Жигірь, О.А. Чернега; за ред. М.В. Вачевського. – К.: Кондор, 2012. – 336 с 7. Методичні вказівки до вивчення курсів магістерської програми: “Методологія і методика наукових досліджень”, “Зв’язки з громадськістю у соціальній сфері”, “Методика викладання соціальної роботи ”, для студентів базового напряму “Соціологія” спеціальності “Соціальна робота”. Випуск І / Укл. Н.М.Гайдук, Л.Д.Климанська, Л.Є.Клос. – Львів: Видавництво Національного університету “Львівська політехніка”, 2007. – 48 с. 8. Ничкало Н.Г. Трансформація професійно-технічної освіти України : монографія / Н.Г. Ничкало. — К. : Пед. думка, 2008. — 200 с. 9. Ортинський В.Л. Педагогіка вищої школи : навч. посіб. для студ ВНЗ / В.Л. Ортинський. — К.: Центр учбової літератури, 2009. — 472 с. 10. Педагогіка вищої школи. Навч.пос. /За ред. З. Курлянд. – К. : Знання, 2005. – 399с. 11. Рашкевич Ю.М. Болонський процес та нова парадигма вищої освіти: монографія /Ю.М. рашкевич . – Львів: Видавництво Львівської політехніки, 2014. – 168с.