Управлінська практика соціальної інклюзії

Спеціальність: Соціальна робота
Код дисципліни: 7.231.01.E.015
Кількість кредитів: 5.00
Кафедра: Соціологія та соціальна робота
Лектор: к.біол.н., доцент Козак М.Я.
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Формування у студентів теоретичних знань з основ управлінської діяльності в контексті імплементації інклюзії, висвітлити функції управління соціальною роботою на різних рівнях, розкрити методи адміністрування, сформулювати практичні уміння і навички, необхідні для ефективного адміністрування соціальних програм, що впроваджують інклюзивний підхід, практичних умінь і навичок, необхідних для роботи з документами в установах соціального спрямування.
Завдання: 1.1. Здатність розвивати бачення, філософію, мету, цілі та цінності організації. 1.2. Здатність забезпечувати відповідність усіх програм загальній організаційній місії. 1.3. Здатність створювати та підтримувати організаційну культуру, сприяти фаховому вдосконаленню працівників й розширенню їхніх прав із метою покращення якості надання послуг клієнтам та сприяння соціальному розвитку й соціальній справедливості. 1.5. Здатність оцінювати соціальні наслідки політики у сфері прав людини, соціальної інклюзії та сталого розвитку суспільства, розробляти рекомендації стосовно удосконалення нормативно-правового забезпечення соціальної роботи. 1.6. Здатність дотримуватись деонтологічної культури 1.9. Здатність підтримувати різноманітність, міжкультурне порозуміння, толерантність до відмінностей на засадах антидискримінаційної практики соціальної роботи.
Результати навчання: • знати: основні концепції соціальної ексклюзії, соціальної справедливості, соціальної інклюзії; об’єкти, суб’єкти політики соціальної інклюзії; соціальні послуги, які надаються безоплатно гарантовані державою на безоплатній основі особам, які перебувають у складних життєвих обставинах; в чому полягає зміст, мета та практика соціальної інклюзії щодо людей похилого віку, осіб з особливими потребами, дітей-сиріт, Віч- інфікованих; в чому полягає зміст, мета та практика соціальної реінтеграції осіб, які повертаються з місць позбавлення волі; знати нормативно-правові основи соціального захисту; об’єкти суб’єкти соціального супроводу, етапи, організаційно-методичні основи соціального супроводу. • yміти: уміти використовувати ефективні стратегії взаємодії з різнопрофільними фахівцями та сім’ями, особами, які опинилися в складних життєвих ситуаціях; здійснювати необхідні адаптації/модифікації під час впровадження соціальної інклюзії; направляти або залучати соціальні служби, організації, територіальні громади, які можуть допомогти вирішити проблему клієнта; уміти планувати, складати індивідуальний план роботи, аналізувати та оцінювати досягненні результати під час супроводу сім’ї чи осіб, які опинилися у складаних життєвих обставинах; уміти застосовувати нормативно-законодавчі акти у роботі із клієнтом; володіти методологічним та методичним інструментарієм у визначенні соціальної проблеми клієнта/ сім’ї; уміти вести документацію соціального працівника; консультувати клієнта, працівників державного та недержавного сектору з питань права на освіту, працевлаштування, соціальних пільг та послуг передбачених державою.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Питання неповносправності в соціальній роботі Соціальна політика в Україні Теорії соціальної роботи Методи в соціальній роботі
Короткий зміст навчальної програми: Метою є ознайомлення студентів з особливостями соціальної роботи з особами, які мають суттєві обмеження здоров’я, порушення рухових, сенсорних, розумових чи психічних функцій, а також з їхніми родинами і соціальним оточенням, формування у студентів теоретичних знань та практичних навиків з питань інклюзії, формування навичок управлінської діяльності, пов"язаної із впровадженням інклюзії в громадах.
Опис: Концепції соціальної ексклюзії. Ексклюзія як соціальна проблема. Соціальна інклюзія: концептуальні підходи до визначення та цінності. Європейська модель соціальної мобільності: від ексклюзії до інклюзії. Сучасна соціальна політика і принцип інклюзії. Суб’єкти політики інклюзії: державні соціальні служби. Суб’єкти політики інклюзії: громадські організації. Законодавчі аспекти здійснення соціальної роботи в Україні для впровадження та відстоювання прав осіб, що виявилися вилученими із суспільного життя. Практика соціальної інклюзії щодо людей похилого віку. Інклюзивна освіта: міжнародний та вітчизняний досвід. Інклюзія і працевлаштування. Соціальний супровід сімей, які опинилися в складних життєвих ситуаціях як метод соціальної інклюзії. Соціальна реінтеграція осіб, які повертаються з місць позбавлення волі. Соціальна інклюзія ВІЛ-інфікованих в суспільство. Соціальна підтримка безпритульних. Планування ведення випадку. Соціальна сітка в роботі з сім'єю (особою).
Методи та критерії оцінювання: Оцінювання проводиться на підставі оцінки рівня досягнутих компетентностей та результатів навчання бакалавра зі спеціальності «Соціальна робота», з використанням методів комплексної діагностики: семестровий контроль (СК) знань здобувачів освіти здійснюється за сумарною кількістю отриманих балів за результатами поточного контролю (ПК), та виконання контрольного заходу (КЗ). 2. Інформаційною базою, на підставі якої формуються засоби об'єктивного контролю ступеня досягнення результатів навчання є його тематика, завдання до лабораторних та індивідуальних робіт, перелік літератури та методичних рекомендацій. 3. Оцінювання рівня досягнення результатів навчання здійснюється після виконання здобувачами освіти робочої програми у повному обсязі.
Критерії оцінювання результатів навчання: Поточний контроль (40%): практичні заняття, присвячені аналізу соціальної проблеми та її подолання на державному і недержавному рівні в Україні, усне опитування. Підсумковий контроль 60 %, диференційований залік.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: .1. Інвалідність та суспільство: навч. посіб. / За заг. ред. Л. Байди, О. Красюкової-Енс. Київ: «Київський університет», 2011. 188 с 2.Бойко М.Д. Право соціального забезпечення України : Навч. посіб. : - К.: «Олан», 2004. - 312 с. 3.Fuller Myers R. The Natural History of Social Problem // American Sociology Review. 1941 b. 6: 320-328
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).