Основи інформаційних технологій і моделювання в галузі
Спеціальність: Харчові технології
Код дисципліни: 6.181.00.O.021
Кількість кредитів: 4.00
Кафедра: Технологія органічних продуктів
Лектор: доц. Чайківський Т.В.
Семестр: 4 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: Здатність розв’язувати складні спеціалізовані задачі та практичні проблеми технічного і технологічного характеру, що характеризуються комплексністю та невизначеністю умов у виробничих умовах підприємств харчової промисловості та ресторанного господарства та у процесі навчання, що передбачає застосування теоретичних основ і методів харчових технологій.
Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування та розвиток у студентів компетентностей:
загальні компетентності:
1. Знання та розуміння предметної області та розуміння професійної діяльності
2. Здатність вчитися і оволодівати сучасними знаннями.
3. Навички використання інформаційних та комунікаційних технологій.
4. Здатність до пошуку та аналізу інформації з різних джерел.
5. Здатність оцінювати та забезпечувати якість виконуваних робіт.
фахові компетентності:
1. Здатність управляти технологічними процесами з використанням технічного, інформаційного та програмного забезпечення
Результати навчання: У результаті вивчення навчальної дисципліни здобувач освіти повинен бути здатним продемонструвати такі програмні результати навчання:
РН1: ПР1 Знати і розуміти основні концепції, теоретичні та практичні проблеми в галузі харчових технологій.
РН2: ПР2 Проводити пошук та обробку науково-технічної інформації з різних джерел та застосовувати її для вирішення конкретних технічних і технологічних завдань.
РН3: ПР3 Виявляти творчу ініціативу та підвищувати свій професійний рівень шляхом продовження освіти та самоосвіти.
РН4: ПР4 Уміти застосовувати інформаційні та комунікаційні технології для інформаційного забезпечення професійної діяльності та проведення досліджень прикладного характеру
РН5: КОМ1 Підвищувати ефективність роботи шляхом поєднання самостійної та командної роботи.
РН6: КОМ2 Вміти доносити результати діяльності до професійної аудиторії та широкого загалу з метою донесення ідей, проблем, рішень і власного досвіду у сфері харчових технологій
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Іноземна мова за професійним спрямуванням
Математика ч. 2
Основи наукових досліджень
Обладнання харчових виробництв
Автоматизація виробничих процесів
Виконання кваліфікаційної роботи бакалавра
Короткий зміст навчальної програми: Основні поняття інформаційних технологій та їх застосування в галузі. Використання інформаційних технологій для моделювання та оптимізації технологічних процесів .Математична теорія експерименту. Основні принципи організації та первинної обробки даних експерименту. Основні принципи побудови регресійних моделей. Аналіз та опис процесів в потоці. Методи оптимізації.
Опис: Вступ. Предмет і задачі дисципліни.
Тема 1. Основні поняття методу моделювання
§ 1. Моделювання і моделі.
§ 2. Моделі матеріальні та мисленні.
§ 3. Математичні моделі.
§ 4. Основні вимоги до процесу моделювання.
Тема 2. Способи моделювання
§ 1. Теорія подібності.
§ 2. Аналогія.
§ 3. Аналого-обчислювальні машини.
§ 4. Математичне моделювання.
Тема 3. Технологічний процес як система
§ 1. Два підходи до опису системи.
§ 2. Структура математичного опису при структурному підході.
§ 3. Емпіричні моделі.
Тема 4. Деякі особливості моделей і задач математичного моделювання
§ 1. Про точність моделі.
§ 2. Параметри моделі.
§ 3. Моделі суцільних середовищ та псевдогомогенні моделі.
§ 4. Лімітуюча ста¬дія.
§ 5. Об’єкти із зосередженими та розподіленими па¬ра¬метрами.
§ 6. Кінцеві та диференційні рівняння.
Тема 5. Елементи теорії експерименту
§ 1. Випадкова величина.
§ 2. Основні властивості функції f(u).
§ 3. Нормальні випадкові величини.
§ 4. Числові характеристики випадкової величини.
§ 5. Основні властивості математичного сподівання та дисперсії.
§ 6. Залежні та незалежні випадкові ве¬личини.
§ 7. Кореляція.
Тема 6. Статистичні оцінки і перевірка гіпотез
§ 1. Генеральна сукупність і вибірка.
§ 2. Перевірка статистичних гіпотез: помилки І та ІІ роду, критерії.
Тема 7. Метод найменших квадратів
§ 1. Перевірка гіпотези відносно рівнянь регресії.
§ 2. Нелінійне оцінювання.
Тема 8. Планування експерименту
§ 1. Пасивний і активний експеримент.
§ 2. Плани першого порядку.
§ 3. Плани 2-го порядку.
§ 4. Перевірка гіпотез в плануванні експерименту.
§ 5. Інтерпретація рівнянь регресії.
§ 6. Інші постановки задач планування експерименту.
Тема 9. Аналіз та опис процесів в потоці
§ 1. Потоки в апаратах безперервної дії.
§ 2. Складність структури потоку.
§ 3. Моделі ідеальних потоків.
§ 4. Про реалістичність ідеальних потоків.
§ 5. Складні реакції в ідеальних апаратах.
Тема 10. Оптимізація технологічних процесів
§ 1. Формування задачі оптимізації: критерії оптимізації, обмеження, оптимізуючі фактори.
§ 2. Методи оптимізації: перебір, сканування, дихотомія, “золотого січення”, покоординатний спуск, крутого сходження, метод градієнта, випадковий пошук.
Методи та критерії оцінювання: Основними методами діагностики знань є: поточний (ПК) і семестровий контроль (СК), який здійснюється з навчального матеріалу, обсяг якого визначений робочою програмою дисципліни за семестр.
Поточний контроль здійснюється під час лекцій і лабораторних занять з метою перевірки рівня засвоєння теоретичних і практичних знань та умінь студента. ПК проводиться у формі: письмово-усного експрес-контролю та захисту лабораторних робіт.
Семестровий контроль проводиться у формі заліку (ДЗ). Залік – це форма СК результатів навчання студента з навчальної дисципліни за семестр.
Критерії оцінювання результатів навчання: Поточний контроль (40%) — контрольна робота, усне опитування Підсумковий контроль (60%) — диференційований залік
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач;
87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач;
70–50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач;
49–00 балів («незадовільно») – виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Буйницька О. П. Інформаційні технології та технічні засоби навчання. Навч. посіб. – К.: Центр учбової літератури, 2012. – 240 с.
2. Numerical Modeling of Chemical Technological Processes Using CHEMCAD Simulation Software / Гузьова І. О., Нагурський А. О., Атаманюк В. М./ Навчальний посібник. Львів: Видавництво Львівської політехніки, 2021. 140 с.
3. Пінчук С. Й. Організація експерименту при моделюванні та оптимізації технічних систем: навч. посіб. для студ. вищ. навч. закл. / С. Й. Пінчук . — Вид. 2-ге, переробл. і доповн. — Дніпропетровськ : РВА "Дніпро-VAL", 2009. — 289 c.
4. Чайківський Т.В. Навчально-методичний комплекс з навчальної дисципліни Основи інформаційних технологій і моделювання в галузі https://vns.lpnu.ua/course/view.php?id=1834
5. Чайківський Т.В. Методичні вказівки до лабораторних робіт з дисципліни «Основи інформаційних технологій і моделювання в галузі» для студентів першого (бакалавр) рівня вищої освіти спеціальності 181 «Харчові технології». Львів: НУ “Львівська політехніка” –2024, -45с.
6. Чайківський Т.В. Методичні вказівки до самостійної робіти з дисципліни «Основи інформаційних технологій і моделювання в галузі» для студентів першого (бакалавр) рівня вищої освіти спеціальності 181 «Харчові технології». Львів: НУ “Львівська політехніка” –2024, -55с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).