Кріогенні технології у харчовій промисловості

Спеціальність: Харчові технології
Код дисципліни: 6.181.02.E.055
Кількість кредитів: 5.00
Кафедра: Технологія органічних продуктів
Лектор: доцент, к.т.н. Лудин Анатолій Миколайович
Семестр: 6 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Викладання студентам загальних відомостей про кріогенні технології; використання низьких температур у технологіях харчових продуктів при їх швидкому заморожуванні, кріоподрібненні, сублімаційному висушуванні та кріогрануляції; вибору способу заморожування продуктів; вибору кріогенних морозильних апаратів.
Завдання: інтегральна компетентність: Здатність розв’язувати складні спеціалізовані задачі та практичні проблеми технічного і технологічного характеру, що характеризуються комплексністю та невизначеністю умов у виробничих умовах підприємств харчової промисловості та ресторанного господарства та у процесі навчання, що передбачає застосування теоретичних основ та методів харчових технологій. загальні компетентності: 1. Знання і розуміння предметної області та професійної діяльності 2. Здатність вчитися і оволодівати сучасними знаннями. З. Здатність виявляти ініціативу та підприємливість. 4. Здатність до пошуку та аналізу інформації з різних джерел. 5. Здатність оцінювати та забезпечувати якість виконуваних робіт. 6. Здатність працювати в команді. 7. Здатність спілкуватися державною мовою як усно, так і письмово. 8. Здатність спілкуватися іноземною мовою.. фахові компетентності професійного спрямування: 1. Здатність розуміти принципи роботи технологічного обладнання галузі. 2. Здатність обґрунтовано використовувати кріогенні технологій у виробництві харчових продуктів. 3. Здатність розробляти та проектувати технологічні процеси одержання харчових продуктів, зокрема продуктів бродіння і виноробства.
Результати навчання: знання: 1. Знати і розуміти основні концепції, теоретичні та практичні проблеми в галузі харчових технологій. 2. Проводити пошук та обробку науково-технічної інформації з різних джерел та застосовувати її для вирішення конкретних технічних і технологічних завдань. 3. Знати і розуміти принципи компонування обладнання і проектування виробництв харчових продуктів. уміння: 1. Виявляти творчу ініціативу та підвищувати свій професійний рівень шляхом продовження освіти та самоосвіти. 2. Вміти проектувати нові та модернізувати діючі підприємства, цехи, виробничі дільниці із застосуванням систем автоматизованого проектування та програмного забезпечення. 3. Обирати сучасне обладнання для технічного оснащення нових або реконструйованих підприємств (цехів), знати принципи його роботи та правила експлуатації, складати апаратурно-технологічні схеми виробництва харчових продуктів запроектованого асортименту. 4. Підвищувати ефективність виробництва шляхом впровадження ресурсоощадних та конкурентоспроможних технологій, аналізувати стан і динаміку попиту на харчові продукти. 5. Здійснювати технологічні, технічні, економічні розрахунки в рамках розроблення та виведення харчових продуктів на споживчий ринок, вести облік. витрат матеріальних ресурсів. 6. Вміти виконувати технологічні розрахунки та креслення принципових технологічних схем одержання продуктів бродіння та виноробства з метою комплексного перероблення сировини і забезпечення якості готової продукції. 7. Інтегрувати теоретичні знання та практичні навички у вироблення стратегії діяльності харчових підприємств з урахуванням суспільних, державних і виробничих інтересів. комунікація: 1. Виявляти творчу ініціативу та підвищувати свій професійний рівень шляхом продовження освіти та самоосвіти. 2. Підвищувати ефективність роботи шляхом поєднання самостійної та командної роботи. 3. Вміти укладати ділову документацію державною мовою. 4. Вміти доносити результати діяльності до професійної аудиторії та широкого загалу з метою донесення ідей, проблем, рішень і власного досвіду у сфері харчових технологій. 5. Здійснювати ділові комунікації у професійній сфері українською та іноземною мовами. автономія і відповідальність: 1. Мати базові навички проведення теоретичних та/або експериментальних наукових досліджень, що виконуються індивідуально та/або у складі наукової групи. 2. Мати навички з організації роботи окремих виробничих підрозділів підприємства та координування їх діяльності. 3. Виявляти творчу ініціативу з питань ринкової трансформації економіки. 4. Формувати і відстоювати власну світоглядну та громадську позицію, діяти соціально відповідально та свідомо. 5. Зберігати та примножувати досягнення і цінності суспільства, вести здоровий спосіб життя.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: попередні: • Органічна хімія • Процеси та апарати харчових виробництв • Харчові технології супутні: • Обладнання харчових виробництв
Короткий зміст навчальної програми: Предметом вивчення навчальної дисципліни є сучасні технології продуктів тривалого зберігання. Розглядається інформація щодо технологічних вимог до сировини; основних факторів, які впливають на процеси сушіння, кріогенної обробки й морозильного зберігання; змін в продукції під час сушіння та низькотемпературного оброблення; оптимального вибору технологічних режимів і обладнання з врахуванням екологічних обмежень. Даний курс має за мету ознайомити студентів про кріогенні технології швидкого заморожування продуктів, технології кріоподрібнення, сублімаційного висушування, кріогрануляції; про види технологічного обладнання кріотехнологій та набуття навичок щодо практичного застосування кріотехнологій у харчових галузях.
Опис: Вступ. Загальні відомості про кріогенні технології. Утворення кріорідин. Способи заморожування продуктів в харчовій промисловості. Надшвидке заморожування продуктів. Використання фруктових кріопорошків в галузі харчування. Застосування азотних технологій в процесі охолодження, заморожування, зберігання і транспортування швидкопсувних продуктів. Розрахунок витрати зрідженого азоту на заморожування.. Загальні принципи технології кріогенного охолодження м'яса. Загальні принципи технології кріогенного охолодження молочних продуктів. Загальні відомості про кріогенні морозильні апарати.
Методи та критерії оцінювання: Основними методами діагностики знань є: поточний і семестровий контроль, який здійснюється з навчального матеріалу, обсяг якого визначений робочою програмою дисципліни за семестр. Поточний контроль проводиться під час практичних у формі усного експрес-контролю . Семестровий контроль проводиться у вигляді іспиту.
Критерії оцінювання результатів навчання: Поточний контроль: – усний експрес-контроль (10 балів); – контрольна робота (20 балів). Екзамен: – письмова компонента (60 балів); – усна компонента (10 балів).
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Методичні рекомендації для вивчення дисципліни “ Кріогенні технології у харчовій промисловості ” для студентів спеціальності 181 «Харчові технології» / Укл.: Лудин А.М.- Львів: Національний університет “Львівська політехніка”, 2024. – 46 с. 2. Масліков, М. М. Кріогенна техніка і технологія : навч. посіб. / М. М. Масліков. - К.: НУХТ, 2010. - 194 с. 3. Д. П. Семенюк, О. В. Петренко. Холодильне обладнання. Вид. Світ книг.- 2021.-635 с. 4. Масліков, М. М. Холодильна технологія харчових продуктів : Навч. посіб. / М. М. Масліков. - К.: НУХТ, 2007. – 335 с. 5. Харчова хімія : навч. посібник / В. В. Євлаш, О. І. Торяник, В. О. Коваленко, [та ін.]. 2-ге вид., стер. Харків. Світ книг, 2016. 504 с. ISBN 978-966-2678-07-9. 6. Осокіна Н.М. Технологія зберігання і переробки продукції рослинництва: підручник. Умань, 2005. 614 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).