Економіка підприємств та основи менеджменту

Спеціальність: Харчові технології
Код дисципліни: 6.181.00.O.038
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Маркетинг і логістика
Лектор: доц. Балик У.О.
Семестр: 7 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: формування системи теоретичних знань та набуття практичних навичок з менеджменту та підприємництва для розв’язання конкретних завдань в межах майбутньої професійної діяльності; формування у майбутніх спеціалістів глибоких економічних знань, логіки сучасного мислення і економічної культури, адекватних умовам переходу до ринкових відносин, навчання студентів базових методів аналізу економічних процесів, вмінню прийняти обґрунтовані рішення з приводу економічних проблем
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у здобувачів освіти компетентностей: Здатність вчитися та оволодівати сучасними знаннями. Здатність застосовувати знання у практичних ситуаціях. Знання та розуміння предметної області та розуміння професійної діяльності. Здатність до пошуку, оброблення та аналізу інформації з різних джерел. Уміння розв’язувати поставлені задачі та приймати відповідні обґрунтовані рішення. Здатність виявляти ініціативу та підприємливість.
Результати навчання: В результаті вивчення дисципліни, фахівець повинен: - знати: основи сучасної економіки підприємств; особливості хімічних виробництв; види і організаційні структури підприємств; склад ресурсів, необхідних для виробництва продукції і головні напрями їх ефективного використання; види, напрями планування і головні показники виробничо-господарської діяльності; сутність, склад фінансів і основи управління ними; головні форми зовнішньоекономічної діяльності; умови реструктуризації, санації, ознаки банкрутства. Порядок ліквідації підприємств. - вміти: визначати склад, обсяги і структуру ресурсів, необхідних для виробництва продукції; розраховувати головні техніко-економічні показники діяльності підприємства та його підрозділів; обґрунтовувати технічні, технологічні і конструкторські рішення і розраховувати відповідні показники економічної ефективності; оцінювати розмір виробничих витрат і визначати собівартість виробленої продукції; оцінювати фінансово-економічні результати діяльності підприємства.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: - пререквізит: основи економічної теорії, підприємництво і менеджмент; - кореквізити: менеджмент, виробничий менеджмент
Короткий зміст навчальної програми: Передбачає надання студентам знань про формування системи теоретичних знань та набуття практичних навичок з економіки підприємства для розв’язання конкретних завдань в межах майбутньої професійної діяльності; формування у майбутніх спеціалістів глибоких економічних знань, логіки сучасного мислення і економічної культури, адекватних умовам переходу до ринкових відносин, навчання студентів базових методів аналізу економічних процесів, вмінню прийняти обґрунтовані рішення з приводу економічних проблем
Опис: Підприємство як суб'єкт господарювання. Основні фонди підприємства. Оборотні засоби підприємства. Персонал підприємства. Фінансові та нематеріальні ресурси підприємства. Собівартість продукції. Управління виробничо-господарською діяльністю підприємства. Управління фінансовою діяльністю підприємства. Управління зовнішньоекономічною діяльністю підприємства. Фінансово-економічні результати діяльності підприємства. Управління економічними ризиками на підприємстві. Реструктуризація і санація підприємства. Банкрутство та ліквідація підприємства.
Методи та критерії оцінювання: - поточний контроль (30%): розв'язування задач, усне опитування - підсумковий контроль (70%): модульний та семестровий контроль
Критерії оцінювання результатів навчання: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Закон України "Про підприємства в Україні". 2. Закон України "Про підприємництво". 3. Закон України "Про господарські товариства". 4. Авдеенко В.Н., Котлов В.А. Производственный потенциал промышленного предприятия. – М.: Экономика, 2009. 5. Бойчук І.М., Харів П.С., Хопчак М.І. Економіка підприємств. – Л.: Сполом, 2008. Вихрущ В.П. Основи бізнесу: підручник. – Т.: Збруч, 2008. Волков О. Экономика предприятия. – М.: ИНФРА, 2004. Економіка виробничого підприємства. – Л.: Оксарт, 2003. Економіка підприємств: Підручник / За ред. С.Ф.Покропивного. – К.: Хвиля-Прес, 2007. Экономика предприятия / Под ред. В.Я.Горфинкеля и др. – М.: Банки и биржи: ЮНИТИ. – 2008. 11. Мочерний С.В. Основи економічних знань. Видання друге, уточнене. – К., 2001. 12. Гальчинський А.С. та ін. Основи економічної теорії. – К., 2005. 13. Уткин Э.А., Бутова Т.В. Экономическая теория: вопросы и ответы. – М., 2001. 14. Баб’як М.Н. Економічна теорія: Навч. Посіб. / М.Н. Баб’як, Л.А. Пешенкова, А.В. Рибчук. — К.: ЦНЛ, 2005. 15. Економічна теорія. Політична економія: Підручник. — 2-ге вид. / За ред. В.Д. Базилевича. — К.: Знання-Прес, 2005. 16. Єщенко П.С., Палкін Ю.І. Сучасна економіка: Навч. Посіб. — К.: Вища шк., 2005. 17. Мочерний С.В. Економічна теорія: Підручник / С.В. Мочерний, М.В. Довбенко. — К.: Академія, 2005. 18. Сломан Дж. Экономикс / Дж. Сломан, М. Сатклифф. — спб.: Питер, 2005. 19. Биконя С.Ф. Поведінка монополій в умовах перехідної економіки // Актуальні проблеми економіки. — 2005. — № 5. 20. Гальчинський А.С., Єщенко П.С., Палкін Ю.І. Основи економічних знань. — 2-ге вид. — К.: Знання-Прес, 2004 р. 21. Гриценко А. Гроші: виникнення, сутність, функції та агрегати // Економіка України. — 2005. — № 3. 22. Дорошевский М.В. Основы экономики: Учеб пособие / М.В. Дорошевский, Г. В. Мысливец. — К.: МАУП, 2004. 23. Міжнародна економіка: Підручник / А.П. Румянцев, В.В. Рокоча. — К.: Знання-Прес, 2003. 24. Супрун В.П. Деякі проблеми антимонопольно-конкурентної політики в Україні // Актуальні проблеми економіки. — 2005. — № 7.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).