Технології енергоконденсованих речовин і матеріалів

Спеціальність: Хімічні технології неорганічних речовин і водоочищення
Код дисципліни: 7.161.01.E.029
Кількість кредитів: 5.00
Кафедра: Хімії і технології неорганічних речовин
Лектор: проф. Гелеш Андрій Богданович проф. Знак Зеновій Орестович
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Одержання студентами знань для вибору оптимальних методів виробництва піротехнічних засобів залежно від вимог, які ставлять до них.
Завдання: Загальні компетентності: 1. здатність генерувати нові ідеї (креативність). 2. здатність застосовувати знання у практичних ситуаціях. 3. здатність до пошуку, оброблення та аналізу інформації з різ¬них джерел. 4. здатність працювати самостійно і в команді. 5. здатність до самоосвіти та підвищення рівня професійної кваліфікації. Фахові компетентності: 1. здатність досліджувати, класифікувати та аналізувати показники якості хімічної продукції, технологічних процесів і обладнання хімічних виробництв. 2. здатність організовувати і управляти хіміко-технологічними процесами в умовах промислового виробництва та в науково-дослідних лабораторіях з урахуванням соціальних, економічних та екологічних аспектів. 3. здатність використовувати результати наукових досліджень і дослідно-конструкторських розробок для вдосконалення існуючих та/або розробки нових технологій і обладнання хімічних виробництв. 4. здатність використовувати сучасне спеціальне наукове обладнання та програмне забезпечення при проведенні експериментальних досліджень і здійсненні дослідно-конструкторських розробок у сфері хімічних технологій та інженерії. 5. здатність організувати роботу виробничого підрозділу і управляти технологічними процесами хімічних виробництв з урахуванням вимог техніки безпеки та охорони праці. Фахові компетентності професійного спрямування: 1. здатність використовувати професійно-профільні знання і практичні навички для вирішення конкретних завдань в області технологій енергоконденсованих речовин і матеріалів. 2. здатність критично аналізувати сучасні технології та формувати вимоги для розроблення інноваційних процесів і перспективних технологій енергоконденсованих речовин і матеріалів. 3. здатність проводити наукові роботи в області технологій енергоконденсованих речовин і матеріалів.
Результати навчання: 1. Критично осмислювати наукові концепції та сучасні теорії хімічних процесів та хімічної інженерії, застосовувати їх при проведенні наукових досліджень та створенні інновацій. 2. Здійснювати пошук необхідної інформації з хімічної технології, процесів і обладнання виробництв хімічних речовин та матеріалів на їх основі, систематизувати, аналізувати та оцінювати відповідну інформацію. 3. Організовувати свою роботу і роботу колективу в умовах промислового виробництва, проектних підрозділів, науково-дослідних лабораторій, визначати цілі і ефективні способи їх досягнення, мотивувати і навчати персонал. 4. Оцінювати технічні і економічні характеристики результатів наукових досліджень, дослідно-конструкторських розробок, технологій та обладнання хімічних виробництв. 5. Вільно спілкуватися державною та іноземною мовами усно і письмово для обговорення і презентації результатів професійної діяльності, досліджень та проектів. 6. Розробляти та реалізовувати проекти в сфері хімічних технологій та дотичні до неї міждисциплінарні проекти з урахуванням соціальних, економічних, екологічних та правових аспектів. 7. Здійснювати у науково-технічній літературі, патентах, базах даних, інших джерелах пошук необхідної інформації з хімічної технології, процесів і обладнання виробництв хімічних речовин та матеріалів на їх основі, систематизувати, і аналізувати та оцінювати відповідну інформацію.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: 1. Неорганічна хімія, 2. Фізична хімія, 3. Органічна хімія, 4. Аналітична хімія, 5. Фізика, 6. Математика.
Короткий зміст навчальної програми: В курсі «Технології енергоконденсованих речовин і матеріалів» вивчають: класифікацію, методи виготовлення та застосування енергоконденсованих речовин і матеріалів.
Опис: Тема 1. Базові відомості про піротехніку та піротехнічні засоби. Піротехніка та піротехнічні склади. Основні положення. Горіння та займання піротехнічних складів. Коротка історія еволюції піротехнічних виробів. Техніка безпеки під час роботи з піротехнічними сумішами та виробами. Проблеми у правовій сфері, пов'язані з виготовленням та застосуванням піротехніки. Тема 2. Компоненти піротехнічних сумішей Окислювачі. Горючі. Сполучні (цементатори). Пластифікатори. Сполуки, що фарбують полум'я. З'єднання, що містять хлор. Барвники. Інші компоненти. Тема 3. Властивості та технологія піротехнічних сумішей. Механізми займання та горіння піротехнічних сумішей. Основні характеристики піротехнічних сумішей. Сумісність компонентів піротехнічних складів. Принципи побудови та розрахунок піротехнічних сумішей. Попередня підготовка компонентів. Технологія виготовлення піротехнічних виробів. Тема 4. Суміші первинного займання. Тема 5. Запальні суміші (ЗС). Тема 6. Сповільнюючі суміші Тема 7. Запалювальні суміші Тема 8. Реакційні матеріали Тема 9. Теплогенеруючі суміші. Тема 10. Системи саморозповсюджуваного високотемпературного синтезу (СВС) Тема 11. Газогенеруючі суміші Тема 12. Маскуючі дими Малотоксичні димові суміші термосублімаційного типу. Димові склади металохлоридні. Дими для маскування в інфрачервоному діапазоні. Димові суміші на основі Фосфору. Рідкі димоутворюючі речовини. Тема 13. Сигнальні дими Склади кольорового диму з використанням органічних барвників. Кольорові дими на основі неорганічних пігментів. Кольорові дими миттєвої сублімації. Тема 14. Аерозольгенеруючі склади. Подразнюючі та отруйні дими. Склади для боротьби зі шкідливими комахами та мікроорганізмами. Аерозолі для впливу на погодні умови. Аерозольгенеруючі суміші для гасіння пожеж. Тема15. Освітлювальні суміші Тема 16. Суміші інфрачервоного випромінювання Тема 17. Сигнальні суміші. Склад червоного вогню. Склад зеленого вогню. Склад синього (блакитного) вогню. Склад жовтого вогню. Склади білого вогню. Склади на термопластичній, пластизольній та нітроцелюлозній основі. Тема 18. Трасуючі суміші Тема 19. Фейєрверкові суміші Тема 20. Звукові, світлозвукові та імітаційні суміші.
Методи та критерії оцінювання: Виконання та захист лабораторних робіт, семестровий іспит, який проводять у письмово-усній формі; екзамен перед комісією з фіксацією питань та відповідей на них.
Критерії оцінювання результатів навчання: Здобувач освіти допускається до складання семестрового контролю (у формі іспиту) лише після обов’язкового виконання індивідуального науково-дослідного завдання. Максимальна сума балів за поточний контроль – 30 балів; -залік складається з двох компонент: письмової (?=60 балів) та усної (?=10 балів); -оцінювання результатів навчання здобувачів освіти здійснюють відповідно до 100-бальної шкали оцінювання, встановленої у Національному університеті «Львівська політехніка». Методику розподілу та нарахування балів здобувачам вищої освіти регламентовано Положенням про організацію та проведення поточного і семестрового контролю результатів навчання здобувачів освіти Національному університеті «Львівська політехніка». (https://lpnu.ua/sites/default/files/2020/pages/2028/svo0309polozhennyaproorganizaciyutaprovedennyapotochnogoisemestrovogokontrolyu.pdf).
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Мельников В. Э. Современная пиротехника. – М.: 2014, 480 с. 2. Шидловский А.А. Основы пиротехники. М.:Машиностроение, 1973 3. Гиндич В.И. Производство нитратов целлюлозы. Технология и оборудование. / В.И.Гиндич, Л.В.Забелин, Г.Н.Марченко – М.: ЦНИИНТИ, 1984. – 360 с. 4. Физико-химические основы и аппаратурное оформление технологии производства пироксилиновых порохов. Том 1. Нитраты целлюлозы /под ред. Г.Н.Марченко. – Казань: ФЭН, 2000. – 554 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).