Основи проєктування виробництв енергоконденсованих речовин і матеріалів

Спеціальність: Хімічні технології неорганічних речовин і водоочищення
Код дисципліни: 7.161.01.E.028
Кількість кредитів: 4.00
Кафедра: Хімії і технології неорганічних речовин
Лектор: Доцент Мних Роман Володимирович
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Формування у майбутніх фахівців навичок в області проєктування виробництв енергоконденсоваих речовин і матеріалів, визначення об'ємів, змісту і методики розробки розрахунково-графічної моделі майбутнього виробництва, аналізу основних тенденцій в розвитку хімічної технології енергонасичених речовин, визначення методів проектування промислових споруд; ознайомлення з основними будівельними елементами споруд, принципами компонування устаткування. Важливе значення має придбання навичок при оформленні текстової і графічної частин проєктного завдання, у тому числі, і дипломного проєкту.
Завдання: - здатність використовувати професійно-профільні знання і практичні навички для вирішення конкретних завдань в галузі хімічних технологій енергоконденсованих речовин і матеріалів та їх використання у виробах спеціального призначення; - здатність критично аналізувати сучасні технології та формувати вимоги для розроблення інноваційних процесів у технологіях енергоконденсованих речовин і матеріалів; - здатність проводити наукові роботи і матеріалів та дослідження їх властивостей.
Результати навчання: ПР 1. Критично осмислювати наукові концепції та сучасні теорії хімічних процесів та хімічної інженерії, застосовувати їх під час проведення наукових досліджень та створенні інноваційних процесів. ПР 2. Здійснювати пошук необхідної інформації з хімічної технології, процесів і обладнання виробництв хімічних речовин та матеріалів на їх основі, систематизувати, аналізувати та оцінювати відповідну інформацію. ПР 7. Здійснювати у науково-технічній літературі, патентах, базах даних, інших джерелах пошук необхідної інформації з хімічної технології, процесів і обладнання виробництв хімічних речовин та матеріалів на їх основі, систематизувати і аналізувати та оцінювати відповідну інформацію. КОМ 1. Зрозуміле і недвозначне донесення власних знань, висновків та аргументації до фахівців і нефахівців, зокрема, до осіб, які навчаються.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: - хімія та технології наноматеріалів; - сучасні процеси у технології неорганічних речовин та водоочищення; - технології енергоконденсованих речовин і матеріалів; - фізико-хімія енергоконденсованих речовин і матеріалів.
Короткий зміст навчальної програми: У дисципліні розглядають основи проєктування виробництв енергоконденсованих речовин і матеріалів; питання щодо проектування і експлуатації технологічних процесів, технологічних стадій та устаткування. Подано порядок розробки, узгодження і затвердження проектно-кошторисної документації на будівництво, що регламентується будівельними нормами і правилами України.
Опис: Навчальний курс даної дисципліни містить такі розділи: Екологічне та техніко-економічне обгрунтування проєктів виробництв енергоконденчованих речовин і матеріалів. Основні складові технологічного проєкту виробництва енергоконденсованих речовин і матеріалів. Зміст розділів вихідних даних для проєктування виробництва енергоконденсованих речовин та матеріалів. Розроблення технологічної схеми виробництва. Прєктування промислових будівель. Компонування устаткування. Загальні вимоги до спеціальних частин проекту. Монтаж і ремонт технологічних установок. Токсичність, вогне- і вибухонебезпечність. Охорона праці при виробництві, транспортуванні і зберіганні енергоконденсованих речовин і матеріалів.
Методи та критерії оцінювання: Поточний контроль передбачає письмово-усне фронтальне, індивідуальне, ущільнене опитування, виконання та захист звітів із лабораторних робіт, оцінку активності, внесених пропозицій, оригінальних рішень. Оцінювання трирівневої (І-й рівень – тестовий контроль; ІІ-й, ІІІ-й рівні – завдання відкритого характеру) письмової та усної компонент під час екзаменаційного контролю.
Критерії оцінювання результатів навчання: • виконання та захист звітів із лабораторних робіт (30 %); • підсумковий контроль (70 %, контрольний захід, іспит): письмово-усна форма (70 %).
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Яцюк, Л. А. Основи проектування хімічних виробництв: навч. посібник / Л. А. Яцюк, О. І. Букет, Г. С. Васильєв; «НТУУ КПІ». — Київ : КПІ, 2017. — 72 с. 2. Гуменецький В.В. Процеси та обладнання нафтопереробних заводів: навчальний посібник. – Львів: Видавництво Національного університету "Львівська політехніка", 2003. – 440 с. 3. Спорягін Е.О. Основи проектування хімічних виробництв: навчальний посібник до вивчення курсу / Е.О. Спорягін– Д.: РВВ ДНУ, 2012.–с. 251 4. Волошин М.Д. Устаткування галузі і основи проектування Підручник / М.Д.Волошин, А.Б.Шестозуб, В.М.Гуляєв. - Дніпродзержинськ: ДДТУ, 2004.- 371 с 5. Мельник С. Р. Проектування та розрахунок технологічних процесів органічного синтезу Навчальний посібник / Мельник С. Р., Піх З. Г. Львів: Видавництво Львівської політехніки, 2006. 448 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).

Основи проєктування виробництв енергоконденсованих речовин і матеріалів (курсовий проєкт)

Спеціальність: Хімічні технології неорганічних речовин і водоочищення
Код дисципліни: 7.161.01.E.031
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Хімії і технології неорганічних речовин
Лектор: Керівники курсової роботи: науково-педагогічні працівники кафедри ХТНР.
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Формування у майбутніх фахівців навичок в області проєктування виробництв енергоконденсоваих речовин і матеріалів, визначення об'ємів, змісту і методики розробки розрахунково-графічної моделі майбутнього виробництва, аналізу основних тенденцій в розвитку хімічної технології енергонасичених речовин, визначення методів проектування промислових споруд, принципами компонування устаткування. оволодіння сучасними методами технологічного проєктування хімічних виробництв із використанням науково-технічної та довідкової літератури, а також комп’ютерної техніки. Важливе значення має придбання навичок при оформленні текстової і графічної частин проєктного завдання, у тому числі, і дипломного проєкту.
Завдання: Фахові компетентності професійного спрямування: 3.1. Здатність використовувати професійно-профільні знання і практичні навички для вирішення конкретних завдань в галузі хімічних технологій енергоконденсованих речовин і матеріалів та їх використання у виробах спеціального призначення. 3.2. Здатність критично аналізувати сучасні технології та формувати вимоги для розроблення інноваційних процесів у технологіях енергоконденсованих речовин і матеріалів. 3.3. Здатність проводити наукові роботи в галузі технологій енергоконденсованих речовин і матеріалів та дослідження їх властивостей. Здійснити огляд джерел інформації щодо промислових методів виробництва цільового продукту і на основі критичного порівняльного аналізу вибрати найбільш раціональний метод; охарактеризувати сировинну базу, реагенти, матеріали, напівпродукти і цільовий продукт відповідно до вимог нормативних документів; розглянути хімізм технологічного процесу, термодинамічні та кінетичні закономірності основних стадій виробництва, методи їх інтенсифікації; визначити оптимальні або раціональні умови здійснення процесу і на основі цього обґрунтувати технологічний режим кожної стадії виробництва; розробити технологічну схему проєктованого процесу із урахуванням вибраного методу виробництва, теоретичних основ процесу і конструктивних особливостей апаратурного оформлення; виконати матеріальні і теплові (енергетичні) розрахунки процесу; обґрунтувати вибір основного та допоміжного обладнання, здійснити його технологічні, механічні та гідравлічні розрахунки; проаналізувати технологічні параметри проєктованого виробництва за стадіями і вказати діапазони їх допустимих коливань, а також навести перелік параметрів контролю; коротко охарактеризувати відходи виробництва, запропонувати можливі шляхи утилізації відходів і рекуперації енергії; сформулювати висновки, у яких відобразити обґрунтованість і доцільність прийнятих рішень.
Результати навчання: ПР 1. Критично осмислювати наукові концепції та сучасні теорії хімічних процесів та хімічної інженерії, застосовувати їх під час проведення наукових досліджень та створенні інноваційних процесів. ПР 2. Здійснювати пошук необхідної інформації з хімічної технології, процесів і обладнання виробництв хімічних речовин та матеріалів на їх основі, систематизувати, аналізувати та оцінювати відповідну інформацію. ПР 4. Оцінювати технічні і економічні характеристики результатів наукових досліджень, дослідно-конструкторських розробок, технологій та обладнання хімічних виробництв. ПР 7. Здійснювати у науково-технічній літературі, патентах, базах даних, інших джерелах пошук необхідної інформації з хімічної технології, процесів і обладнання виробництв хімічних речовин та матеріалів на їх основі, систематизувати і аналізувати та оцінювати відповідну інформацію. ПР 8. Розробляти та модернізувати процеси виробництв неорганічних речовин і матеріалів та наноматеріалів відповідно до сучасних інноваційних технологій. КОМ 1. Зрозуміле і недвозначне донесення власних знань, висновків та аргументації до фахівців і нефахівців, зокрема, до осіб, які навчаються.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Хімія та технології наноматеріалів Технології енергоконденсованих речовин і матеріалів Сучасні процеси у технології неорганічних речовин та водоочищення Фізико-хімія енергоконденсованих речовин і матеріалів
Короткий зміст навчальної програми: Виконання курсового проєкту показує якість фахової підготовки студента та його технічну культуру.
Опис: Курсовий проєкт складається з розрахунково-пояснювальної записки обсягом не менше 35 сторінок та графічного матеріалу обсягом 2 аркуші формату А1, виконаного з використанням систем автоматизованого проєктування (наприклад, AutoCAD, ArchiCAD тощо) або графічних редакторів (наприклад, Microsoft Visio). Графічну частину курсового проєкту (за узгодженням із викладачем, який керує курсовим проєктуванням) представляють у роздрукованому вигляді (на аркушах формату А4). Розрахунково-пояснювальна записка до курсового проєкту повинна відповідати завданню і містити такі розділи (рекомендована структура). 1. Вступ (1…2 стор.). 2. Огляд існуючих способів виробництва продукту. Обґрунтування способу виробництва (7…10 стор.). 3. Характеристика сировини, реагентів, матеріалів і готової продукції (держстандарти і технічні умови) (2…4 стор.). 4. Теоретичні основи процесу (5…6 стор.). 5. Розробка й опис технологічної схеми (2…3 стор.). 6. Матеріальні і теплові (енергетичні) розрахунки (7…10 стор.). 7. Обґрунтування вибору основного та допоміжного обладнання (2…3 стор.). 8. Технологічний, механічний і гідравлічний розрахунок основного та допоміжного обладнання (3…5 стор.). 9. Норми технологічного режиму за стадіями, параметри контролю (2…3 стор.). 10. Відходи виробництва та їх утилізація, рекуперація енергії (2…3 стор.). 11. Висновки (1…2 стор.). 12. Список використаних джерел інформації (1…2 стор.). Додатки (специфікації до графічної частини, таблиці, ілюстрації, фотографії тощо). Графічний матеріал курсового проєкту повинен містити такі складові: 1) технологічна схема процесу; 2) креслення основного апарату.
Методи та критерії оцінювання: Захист курсового проєкту студентом відбувається на кафедрі або в онлайн-режимі (після попередньої перевірки розрахунково-пояснювальної записки і графічної частини керівником проєкту) у присутності комісії, що складається з викладачів кафедри (не менше двох, включно з керівником проєкту). Захист передбачає доповідь студента та його відповіді на запитання членів комісії. Питання можуть стосуватись будь-якої навчальної дисципліни, пов’язаної з виконанням проєкту. За результатами захисту проєкту та з урахуванням якості його виконання студенту виставляють оцінку.
Критерії оцінювання результатів навчання: 100 %, захист курсового проєкту перед комісією
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Яцюк, Л. А. Основи проектування хімічних виробництв: навч. посібник / Л. А. Яцюк, О. І. Букет, Г. С. Васильєв; «НТУУ КПІ». — Київ : КПІ, 2017. — 72 с. 2. Гуменецький В.В. Процеси та обладнання нафтопереробних заводів: навчальний посібник. – Львів: Видавництво Національного університету "Львівська політехніка", 2003. – 440 с. 3. Спорягін Е.О. Основи проектування хімічних виробництв: навчальний посібник до вивчення курсу / Е.О. Спорягін– Д.: РВВ ДНУ, 2012.–с. 251 4. Волошин М.Д. Устаткування галузі і основи проектування Підручник / М.Д.Волошин, А.Б.Шестозуб, В.М.Гуляєв. - Дніпродзержинськ: ДДТУ, 2004.- 371 с 5. Мельник С. Р. Проектування та розрахунок технологічних процесів органічного синтезу Навчальний посібник / Мельник С. Р., Піх З. Г. Львів: Видавництво Львівської політехніки, 2006. 448 с. 7. ДБН А.2.2-3:2014. Склад та зміст проектної документації на будівництво. Із Зміною № 1 та Зміною № 2. [На заміну ДБН А.2.2-3-2012; чинний від 2022-07-01]. Вид. офіц. Київ : Міністерство розвитку громад та територій України, 2022. 33 с. (Актуалізований текст в останній редакції із внесеними змінами). 8. ДСТУ Б А.2.4-4:2009. Система проектної документації для будівництва. Основні вимоги до проектної та робочої документації. [На заміну ДСТУ Б А.2.4-4-99; чинний від 2009-01-24]. Вид. офіц. Київ : Мінрегіонбуд України, 2009. 74 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).