Професійна та цивільна безпека

Спеціальність: Біотехнології та біоінженерія
Код дисципліни: 7.162.03.O.003
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Цивільна безпека
Лектор: доцент Токарєва М.О.
Семестр: 1 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Мета вивчення навчальної дисципліни та результати навчання: - формування знань і вмінь з правових та організаційних питань охорони праці, гігієни праці та виробничої санітарії, техніки безпеки та пожежної безпеки у магістрів в галузі біоінженерії; - формування у студентів здатності творчо мислити, вирішувати складні проблеми інноваційного характеру й приймати продуктивні рішення у сфері цивільного захисту об’єктів господарювання та територій з урахуванням особливостей майбутньої професійної діяльності.
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у здобувачів освіти компетентностей: ІТН. Здатність розв’язувати складні спеціалізовані задачі та практичні проблеми у сфері ІСТ при здійсненні професійної діяльності або у процесі навчання, що передбачає проведення досліджень та/або здійснення інновацій, та характеризується невизначеністю умов і вимог загальні компетентності: К03. Здатність ефективно спілкуватись та співпрацювати з колегами, кінцевими користувачами чи керівництвом, переконливо висловлювати свої думки щодо поточних чи майбутніх завдань, як письмово, так і усно. К04. Здатність виконувати управлінські функції, забезпечувати професійний розвиток підлеглих. Навички здійснення безпечної діяльності. фахові компетентності спеціальності: Оцінка і контроль умов безпеки праці на робочому місці; Впровадження організаційних і технічних заходів з метою поліпшення безпеки праці; Розробка та проведення заходів щодо усунення причин нещасних випадків, аварій і професійних захворювань; Оцінка і прогнозування негативних наслідків природних і техногенних надзвичайних ситуацій; Надання допомоги та консультацій працівникам з практичних питань професійної безпеки.
Результати навчання: У результаті вивчення навчальної дисципліни здобувач освіти повинен бути здатним продемонструвати такі результати навчання: знати: • нормативно-правове забезпечення та організацію роботи з охорони праці та цивільного захисту на підприємстві; • заходи та засоби поліпшення стану виробничого середовища; • засоби та заходи підвищення електробезпеки на підприємстві; • засоби та заходи системи попередження пожеж на галузевих об’єктах • методи прогнозування негативних наслідків природних і техногенних НС. вміти: • визначити коло своїх обов’язків за напрямом професійної діяльності з урахуванням вимог професійної безпеки; • оцінити та контролювати відповідність умов праці встановленим нормативно-правовим актам; • визначити першочергові заходи та засоби поліпшення стану виробничого середовища та умов праці; • розробити технічні рішення щодо поліпшення стану виробничого середовища; • розробити пропозиції щодо зниження напруженості праці; • розробити технічні рішення щодо підвищення електробезпеки; • визначити фактори пожежної небезпеки; • визначити склад сил, засобів і ресурсів для подолання наслідків НС; • здатність приймати рішення з питань професійної безпеки. комунікація: КОМ1. Уміння спілкуватись, включаючи усну та письмову комунікацію українською мовою ; КОМ2. Здатність використання різноманітних методів, зокрема сучасних інформаційних технологій, для ефективно спілкування на професійному та соціальному рівнях.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Пререквізити: Основи охорони праці та безпека життєдіяльності.
Короткий зміст навчальної програми: Навчальна дисципліна «Професійна та цивільна безпека» об’єднує систему знань і навиків з охорони праці (ОП) під час виконання професійних обов’язків та заходів цивільного захисту (ЦЗ) персоналу об’єктів господарювання і населення при загрозі і виникненні надзвичайних ситуацій (НС). Дисципліна покликана сформувати у майбутніх фахівців знання, навики і вміння щодо функціонування системи, стану і проблем безпеки праці в галузі, а також їх захисту під час їх експлуатації в надзвичайних ситуаціях природного і техногенного характеру згідно з чинними законодавчими та іншими нормативно-правовими актами. Навчальна дисципліни ««Професійна та цивільна безпека» передбачає вивчення питань охорони праці та цивільного захисту відповідно до особливостей професійної діяльності майбутніх фахівців. Виклад дисципліни включає питання виробничої санітарії, безпеки праці та пожежної безпеки. Тематика матеріалу з цивільної безпеки пов’язана з прогнозуванням негативних наслідків надзвичайних ситуацій і забезпеченням заходів захисту об’єктів господарювання в зонах природних і техногенних надзвичайних ситуацій.
Опис: Основні законодавчі та нормативні акти з охорони праці. Соціальне страхування від нещасних випадків на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності. Розслідування нещасних випадків профзахворювань та аварій на виробництві. Характеристика умов праці. Шкідливі та небезпечні чинники. Природне та штучного освітлення приміщень та робочих місць. Електромагнітне випромінювання від приладів та техніки, вплив на організм людини. Іонізуючі випромінювання, методи захисту. Властивості іонізуючих випромінювань. Технічні захисні засоби забезпечення електробезпеки. Однофазне, двофазне включення людини в електричну мережу. Надання першої допомоги у разі потрапляння людини під напругу. Причини загорань та вибухів на підприємствах галузі. Вогнестійкість будівельних конструкцій. Пожежний зв’язок та сигналізація. Шляхи евакуації. Способи та засоби гасіння пожеж. Кількісна оцінка ризику. Поняття про надзвичайні ситуації, їх класифікація і причини виникнення. Джерела соціальних небезпек людини та породжені ними фактори.
Методи та критерії оцінювання: Поточний контроль (50 %): письмові звіти практичних робіт (40%); письмовий звіт з розрахунково-графічної роботи (10%) Підсумковий контроль – (50%): письмова тестова робота .
Критерії оцінювання результатів навчання: - max 50 балів за засвоєння теоретичного матеріалу 8 лекцій (тестування у ВНС; кількість балів за кожну з лекцій обумовлена складністю навчального матеріалу, об’ємом навчального матеріалу, винесеного на самостійне опрацювання); - max 40 балів за виконання практичних робіт (max 10 балів за роботу, з яких 6 балів - за правильність виконання індивідуального завдання, 4 бали - за систематичність роботи та рівень знань, продемонстрований в усних відповідях); - max 10 балів за виконання розрахунково-графічної роботи (max 4 балів за правильність виконання розрахункової частини, max 5 балів за правильність виконання ілюстративного матеріалу та формулювання висновків, max 1 бал за дотримання вимог щодо оформлення та структури роботи).
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Ю.Г. Сукач, А.О. Рогуля, О.Ф. Бабаджанова, М.О. Токарєва. Цивільний захист: навчальний посібник – Львів: КП «Палітурник», 2022. – 306 с. 2. О. Г. Левченко, О. В. Землянська, Н. А. Праховнік, В. В. Зацарний. Безпека життєдіяльності та цивільний захист: підручник – Київ: Каравела, 2021. – 268 с. 3. Запорожець О.І. Основи охорони праці : підручник, 2-ге видання. Київ : ЦУЛ, 2018. 264 с. ISBN 978-617-673-423-9. 4. Одарченко М.С. Основи охорони праці : підручник / М.С. Одарченко, А.М. Одарченко, В.І. Степанов, Я.М. Черненко. Харків : Стиль-Издат. 2017. 334 с. 5. Березуцький В. В. Ризик орієнтований підхід в охороні праці / В. В. Березуцький. – Saarbrucken : LAP Lambert Academic Publishing, 2019. 108 с. 6. Основи професійної безпеки та здоров’я людини : підручник / В. В. Березуцький [та ін.] ; під ред. проф. В. В. Березуцького. Харків : НТУ “ХПІ”, 2018. 553 с. 7. Цивільна оборона та цивільний захист: Підручник. - 3-тє вид., стер. Затверджено МОН / Стеблюк М.І. - К., 2013. - 487 с. 8. Грибан В.Г., Негодченко О.В. Охорона праці : навч.посіб., 2-е вид. Київ : ЦНЛ. 2019. 280 с. ІSBN 978-966-364-832-3. 9. Вовк Ю. Я. Охорона праці в галузі. Навчальний посібник / Ю. Я. Вовк, І. П. Вовк – Тернопіль: ФОП Паляниця В.А. – 2015. – 172 с. 10. Варивода К. С., Горденко С. І. Цивільний захист : підручник. Переяслав (Київ. обл.) : Домбровська Я. М., 2020. 596 с. 11 Васійчук В.О., Гончарук В.Є., Дацько О.С., Качан С.І., Козій О.І., Ляхов В.В., Мохняк С.М., Петрук М.П., Романів А.С., Скіра В.В. Цивільний захист: Конспект лекцій для студентів всіх спеціальностей і форм навчання – Львів: Видавництво Львівської політехніки, 2011.- 208 с. 12 Васійчук В.О., Гончарук В.Є., Качан С.І., Мохняк С.М. Основи цивільного захисту: Навч. посібник / Львів, 2010.- 384 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).